• O ensino de funções contextualizado à criptografia 

      Braila, Roberta Maíra Verderi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 24/09/2021)
      The teaching of Mathematics nowadays is facing great difficulties with disinterest of the students in learning the contents, considered for some as a hard job and no return for a future life, as professional though in ...
    • Minimização do risco de carteiras de investimento através da programação linear e da teoria de Markowitz 

      Freitas Junior, Carlos Moraes de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 15/07/2022)
      The study presented in this project aimed at the formation and optimization of portfolios with 20 shares traded on B3 based on Markowitz's modern portfolio theory and Linear Programming, considering the minimization of ...
    • Newton versus Leibniz: uma luz sobre a controvérsia intelectual na descoberta do cálculo 

      Santos, Ronaldo Alberto Lima dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 18/08/2023)
      The purpose of this dissertation is to conduct a bibliographical research on the life and works of two of the greatest mathematical scientists of the 17th century, Isaac Newton and Gottfried Wilhelm Leibniz. Although the ...
    • Um estudo exploratório envolvendo criptografia e fatoração numérica 

      Gomes, Fernanda Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 02/09/2022)
      This research aims to investigate the implications of applying a teaching sequence using cryptography and numerical factoring in the learning of 1st grade high school students. Cryptography has several applications in ...