Listar Teses e dissertações por título
Mostrando ítems 47-66 de 198
-
Desafios na introdução à geometria e às construções geométricas na educação básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 16/02/2021)The objective of this work is to investigate the possibility of developing a methodological proposal to better involve students in studies and learning geometry, in order to awaken in the student ... -
Desempenho em questões de álgebra do SIMAVE sob a pespectiva dos registros de representação semiótica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 23/04/2015)This study aimed to answer the following research question: how students in good yield in the context SIMAVE mobilize semiotic representation registers on issues with algebraic content? The method chosen for this research ... -
Desenvolvimento de projetos educacionais por meio de planos de aula em geometria métrica com viés ecológico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 18/12/2018)Recognizing the quality of water and discovering ways to reduce its consumption is a matter of survival, however, until recently "The Blue Planet" considered an inexhaustible good, has become, today social equity, something ... -
Desenvolvimento de projetos sobre meio ambiente para o ensino-aprendizagem de conceitos físicos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 25/03/2011)The environment is a complex issue that involves knowledge of several areas of science. Environmental problems are becoming increasingly important for peaple around de world, both in direct confrontation of pollution or ... -
Desenvolvimento de três aplicativos educacionais para plataformas de tablets e smartphones baseados em sistemas iOS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 30/09/2013)This study aimed to produce educational apps for tablets and smartphones targeted to teaching physics and mathematics that could be used both in the classroom and in informal places of learning and teaching. "Kinematics", ... -
Desenvolvimento de um material paradidático para o ensino de física utilizando a astronomia como tema motivador
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 30/11/2012)This work relates the development and application of a teaching aid Physics material using Astronomy as a motivating theme. To achieve such goal, an extension course was set to teach physical concepts, especially those in ... -
Desenvolvimento do aplicativo "O Número Secreto" e uma experiência de aplicação para alunos do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 03/05/2023)The present work has, as its objective, the development of an application of the game “The Secret Number”, available on the OBMEP´s website, and its proposed use in the classroom. Currently, Math teachers face enormous ... -
Determinação experimental da função que modela o escoamento de um líquido
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 17/12/2010)In our nearly 40 years of teaching we have observed that many students have mathematics as a great number of rules and formulas that need to be memorized. They do not see any meaning in what they learn either. Few realize ... -
Diferentes sons e tons em aulas de matemática: um estudo sobre frações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 30/06/2022)The present work aims to analyze the context of being a teacher and inquirer of one's own practices in the scope of mathematics education in elementary school, which presumes to find conceptions formed by experiences of ... -
Do racional ao irracional: um sequência didática para a construção do conjunto dos números reais no ensino básico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 07/02/2023)Faced with the current scenario of education, where the teaching of mathematics takes place, each day more, in a mechanical way and far from critical thinking, the present work approaches a proposal for the use of the ... -
O Easy Java Simulations como ferramenta de ensino e aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 12/05/2011)The aim of this dissertation is to introduce a simulation tool called Easy Java Simulations (EJS), created by Francisco Esquembre, and also to provide guidelines to Physics teacher at the High School level in how it could ... -
Educação empreendedora em um plano de negócios: experiência no ensino fundamental II
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 08/03/2024)In this project, we conceived, executed, and analyzed a didactic sequence that integrated various methodological approaches, notably the use of digital technologies and problem-solving. Our aim was to explore themes of ... -
O efeito do material concreto e do modelo de barras no processo de aprendizagem significativa do conteúdo curricular de frações pelos alunos de 7º ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 17/10/2014)The dissertation presents a proposal for teaching the content of fractions to a 7th grade classroom of basic education, based on a concrete didactical material, Fraction Case , and the Bar Model inspired in Singapore ... -
Elaborações de estudantes do 7° ano do ensino fundamental sobre números inteiros e suas operações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 14/12/2012)This research is qualitative and has as main objective to analyze the main elaborations explained by students from 7th year of elementary school on integers and its operations. Students were enrolled in a public school in ... -
Elementos de análise combinatória no ensino fundamental : uma abordagem com mágicas e resolução de problemas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 23/06/2016)This work AIMS to Develop the content of combinatorial analysis in the class of 6th and 7th grade of elementary school II in a school in the state of São Paulo. For this, there was the use of contextualized activities using ... -
Ensinando o conceito de campo elétrico a partir do fenômeno do raio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 21/12/2015)This dissertation is a report of the development and application of a Potentially Meaningful Teaching Units (PMTU), proposed by Moreira, approaching the concept of electric field for high school level. Aiming to contextualize ... -
Ensino contextualizado de área e volume de cilindro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 03/09/2016)The study Geometry Metric Space is very important in high school. To observe, analyze and evaluate the student body to what I teach, we see the lack of interest and a lot of difficulties in relation to learning geometry, ... -
O ensino da função quadrática através de diferentes atividades práticas elaboradas para o ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 15/07/2024)Using practical methodologies in the classroom, this work presents a set of three activities to be applied in the classroom to assist in teaching quadratic functions in basic education. Each activity proposes to use a ... -
O ensino de análise combinatória com aulas expositivas e fichas de aula em uma escola de ensino médio do interior paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 09/03/2012)The following paper is a description of a research performed with second year of high school students, in a school in the inland of the state of São Paulo, over the topic of Combinatorial Analysis. Such topic is normally ... -
O ensino de análise combinatória no ensino médio por meio de atividades orientadoras em uma escola estadual do interior paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 01/09/2011)This paper has the aim to describe the design, development and application of guiding teaching activities in an area that is usually little explored, the Combinatorics. The study was developed through an intervention that ...