Navegando Teses e dissertações por título
Itens para a visualização no momento 164-183 of 198
-
Raciocínio combinatório: uma proposta para professores de matemática do ensino fundamental anos finais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 10/11/2014)This research has as main objective making a manipulative material to work sequences of activities by introducing the notion of Combinatorial Analysis in an intuitive and natural way in elementary school final years. ... -
Reconhecendo a geometria espacial: uma proposta de ensino a partir de atividades contextualizadas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 25/06/2019)The inspiration for this work comes from the observation in the difficulties of the majority of the students of the CEEJA in finding the literal sense of the study of the spatial geometry. In order to contribute to the ... -
Registros de representação semiótica: contribuições para o letramento probabilístico no 9º ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 31/10/2017)This research had the objective of describing and analyzing a teaching-learning concept of Probability in two classes of the ninth elementary school, in a municipal public school in Salto de Pirapora, in the interior of ... -
Relatos de experiências nas aulas de matemática na modalidade remota em algumas escolas privadas de educação básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 25/02/2022)Mathematics teaching has always been labeled due to the stigma of being a "difficult subject", with this, there are many teaching methodologies which can be applied to attract the attention of students. However, due to the ... -
As representações semióticas no estudo de inequações no ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 19/02/2021)This Masters dissertation aimed to analyze the performance of students in a class of the 1st grade of High School when approaching the mathematical object inequality of the 1st degree in a teaching-learning process based ... -
Resolução de problemas da pré-álgebra e álgebra para fundamental II do ensino básico com auxílio do modelo de barras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 17/10/2014)The difficulties in learning and teaching of algebra can be detected in the school cycle 4 (8th and 9th grades) of the Elementary School II and throughout High School, such difficulties being present in all Brazilian ... -
A resolução de problemas, a modelagem matemática e desenvolvimento de habilidades matemáticas em alunos do 7º ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 28/03/2014)In recent years, much has been said of the need to improve the quality of education. Specifically in mathematics, the quest for change has been to approximate contents of schooling of everyday problems of students. Nowadays, ... -
Resolução de Problemas: um olhar sobre as dificuldades apresentadas por alunos de 5º ano e proposta de sequência didática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 22/02/2022)The present work aims to identify the difficulties that students find in problem-solving activities, in order to identify and solve these obstacles in order to facilitate the learning of math. The research was developed ... -
Semicondutores no ensino médio: uma proposta de ensino de física contemporânea
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 17/12/2013)Most of electronic devices use diodes and transistors based on semiconductors. For a people better relationship and understanding these technologies, is important to know some basic principles in what these devices are ... -
Uma sequência didática para o ensino e aprendizagem das cevianas no nono ano do ensino fundamental II
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 25/06/2021)Schools have been concerned with student performance, aggravated by the existence of students with age and grade distortions, which requires a little more attention among school segments regarding the search for solutions ... -
Uma sequência didática sobre área e perímetro utilizando o banco de questões da OBMEP e o GeoGebra
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)This work presents a didactic sequence with questions of geometry developed from a problem of the OBMEP’s Question Database using as support a dialogical text and the software GeoGebra. Based on Didactic Engineering has ... -
Uma sequência didática sobre porcentagem e tratamento da informação utilizando problemas das OBMEP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 18/11/2016)This work presents a didactic sequence, in thirteen activity pages, with problems on percentage and information processing of the Brazilian Mathematics Olympiad of Public Schools (OBMEP), idealized for different learning ... -
Sinergismo entre química e matemática: ensino de planejamento fatorial nos cursos de graduação e pós-graduação em química da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 29/04/2022)The main idea of this dissertation is to highlight the synergism of two sciences: chemistry and mathematics. The first part of the text is dedicated to a chemometric tool known as Design of Experiments (DoE) applied to the ... -
Síntese de som: uma proposta de ensino para funções periódicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 25/02/2022)This assignment is a bibliographical research that aimed to carry out a study on sound synthesis and develop an educational product in the form of a teaching proposal for periodic functions in High School. More specifically, ... -
Soluções de equações do 1º grau com duas variáveis, num contexto geométrico, com o auxílio do software Geogebra
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 14/12/2023)This work aims to carry out the study of the 1st degree equations with two variables, by using not only the algebraic context but also the understanding of the same in the geometric context, being this proposal developed ... -
Sondagem de itens de matemática da prova Brasil como instrumento pedagógico na investigação de dificuldades de alunos de 5º ano no município de Boituva/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 01/12/2017)This quantitative and qualitative research presents as main objective the diagnosis of the difficulties presented by a sample of the 5th year students of the municipality of Boituva/SP in the Mathematics subject based on ... -
Tarefas exploratórias-investigativas para a aprendizagem de função afim
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 24/03/2016)The objective of this work was to verify the difficulties of treatments and conversions (natural language, algebraic expressions, tables and graphical form) function of teaching-learning in order to students of the first ... -
Teorema de Pitágoras: proposta de sequência didática para o trabalho com demonstrações no 9° ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 26/07/2024)This work adresses the role and importance of demonstrations in Mathematics classes for the final Years of Elementary Education. To this end, it considers as a starting point the BNCC, which includes the performance of ... -
Teorema de Pitágoras: uma proposta de ensino e aprendizagem para alunos deficientes visuais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 06/08/2018)The purpose of this paper was to investigate the potentialities and limitations of a teaching intervention, structured on the basis of making materials to be handled by visually impaired students, aiming at the construction ... -
Teorema Fundamental do Cálculo: uma proposta de abordagem a partir da modelagem matemática com auxílio do Geogebra
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 25/11/2021)The disciplines Differential and Integral Calculus for STEM students require a precise understanding of the themes to avoid it being an arduous path of learning and building a solid foundation, and it is the teacher's ...