• Desempenho em questões de álgebra do SIMAVE sob a pespectiva dos registros de representação semiótica 

      Duarte, Ronan Cesar (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 23/04/2015)
      This study aimed to answer the following research question: how students in good yield in the context SIMAVE mobilize semiotic representation registers on issues with algebraic content? The method chosen for this research ...
    • Tarefas exploratórias-investigativas para a aprendizagem de função afim 

      Tozo, Fábio Luiz Dias (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 24/03/2016)
      The objective of this work was to verify the difficulties of treatments and conversions (natural language, algebraic expressions, tables and graphical form) function of teaching-learning in order to students of the first ...
    • Elementos de análise combinatória no ensino fundamental : uma abordagem com mágicas e resolução de problemas 

      Bassan, Débora Regina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 23/06/2016)
      This work AIMS to Develop the content of combinatorial analysis in the class of 6th and 7th grade of elementary school II in a school in the state of São Paulo. For this, there was the use of contextualized activities using ...
    • Uma introdução a relatividade especial utilizando materiais multimídias 

      Nasser, Bruno Birolli (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 07/07/2010)
      This paper presents the development of a course on the subject of special relativity to high school, and the results obtained with its application in the classroom. As background material for this course was prepared a ...
    • Analogias e modelagem no ensino de ciências 

      Paterlini, Norberto Carvalho Rocha (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 10/03/2016)
      We present a discussion about teaching practices, through the organization of courses and the structure of the curriculum, where the formalistic and Cartesian conception of mathematics is incorporated into the teaching of ...
    • Proposta de uma sequência didática com o uso de recursos diversificados para o ensino e aprendizagem de tópicos específicos de astronomia 

      Moreira, Raphael Henrique (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 31/03/2015)
      The current challenges of the Brazilian education are given in different planes, are those related to structural conditions, a real recognition of the importance of teacher and their training, and the pedagogical innovation. ...
    • Uma proposta metodológica para o ensino de óptica geométrica com o auxílio do software GeoGebra 

      Souza, Diogo Emerson de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 22/03/2017)
      Facing the students’ lack of motivation during Physics classes and the presence of new digital technologies that can aid and improve the teaching approach nowadays, this present work consists of proposing a methodology ...
    • Letramento probabilístico : um olhar sobre as situações de aprendizagem do caderno do professor 

      Custódio, Leandro Aparecido Alves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 21/03/2017)
      The aim of this research was to analyze the concept of probability through the diversity of semiotic representation records arranged in the statement of the tasks (learning situations) contained in the second volume of ...
    • A curva catenária como aplicação da função exponencial 

      Mendes, Marlon Freitas (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 28/03/2017)
      The current study aims to elaborate a didactic sequence to study the catenary curve through the dynamic geometry perspective. In onder to highlight the importance of using software/application to better understand the ...
    • A abordagem de resolução de problemas aplicados ao conteúdo de funções : uma experiência com grupos de estudos do ensino médio 

      Barbosa Filho, Gilberto Alves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)
      This research project refers to an experience applied to study groups for high school students in order to provide them with an improvement of Mathematics contents, as well as an improvement in the practice of their studies, ...
    • Desenvolvimento de projetos educacionais por meio de planos de aula em geometria métrica com viés ecológico 

      Abreu, Mauro Aparecido (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 18/12/2018)
      Recognizing the quality of water and discovering ways to reduce its consumption is a matter of survival, however, until recently "The Blue Planet" considered an inexhaustible good, has become, today social equity, something ...
    • A resolução de problemas, a modelagem matemática e desenvolvimento de habilidades matemáticas em alunos do 7º ano do ensino fundamental 

      Zequim, Katia Cristina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 28/03/2014)
      In recent years, much has been said of the need to improve the quality of education. Specifically in mathematics, the quest for change has been to approximate contents of schooling of everyday problems of students. Nowadays, ...
    • O ensino de probabilidade com o uso do problema do jogo dos discos 

      Lima, Felipe Mascagna Bittencourt (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 21/03/2013)
      In this work, we present a didactic proposal which aim is to introduce Probability to students of Basic Education. This proposal consists in a sequence of classes that is based on the Game of Discs Problem, which goal is ...
    • Abordagem ativa da acústica no ensino médio com a confecção de artefatos musicais pelos alunos 

      Pereira, Rodrigo Machado (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 19/03/2013)
      This paper aims to present, as experience report, an active approach to teaching about the content of Acoustics by contextualized knowledge of music, from the design and construction of sound artifacts with low cost materials ...
    • O efeito do material concreto e do modelo de barras no processo de aprendizagem significativa do conteúdo curricular de frações pelos alunos de 7º ano do ensino fundamental 

      Gois, Renata Cláudia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 17/10/2014)
      The dissertation presents a proposal for teaching the content of fractions to a 7th grade classroom of basic education, based on a concrete didactical material, Fraction Case , and the Bar Model inspired in Singapore ...
    • Geometria da observação dos movimentos aparentes do Sol e aplicações 

      Oliveira, Luciano de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 04/12/2011)
      The purpose of this thesis is to work content of Mathematics, which include topics of Astronomy, more specifically some aspects of the geometry of the apparent movement of the Sun. By means of direct observation of the ...
    • A memória na aprendizagem matemática 

      Ferraz, Juliana Schlatter de Lima (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 29/01/2014)
      The present work arose from a need to better understand the cognitive of students, not only as students, but as human beings. To do so, through a bibliographic research in neurology, psychology and pedagogy in order to ...
    • O estudo dos números complexos no ensino médio: uma abordagem com a utilização do Geogebra 

      Amorim, Tânia Mara (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 19/12/2014)
      This work aimed to facilitate the study of the content of complex numbers for students in the 3rd year of High School, within a focus covering a geometric context, with the use of Geogebra software, combined with notebook ...
    • Câmara de Wilson eletrônica para o auxílio na aprendizagem de física moderna no ensino médio 

      D'andrea, Alexandre Dimas Queiroz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 21/11/2014)
      The introduction of the Teaching of Modern and Contemporary Physics (MCP) in the curriculum of the middle school in Brazil evidenced the need to adapt the activities didacticpedagogical in the classroom, in order to ...
    • Estudo de funções utilizando Geogebra e Moodle 

      Almeida, Altair Portes de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 18/12/2014)
      The concept of relationship between two sets, in particular, the real function of a real variable, is fundamental to mathematics education high school student, it is a basic object of mathematics is elementary and the ...