• As representações semióticas no estudo de inequações no ensino médio 

      Queiroz, Diego da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 19/02/2021)
      This Masters dissertation aimed to analyze the performance of students in a class of the 1st grade of High School when approaching the mathematical object inequality of the 1st degree in a teaching-learning process based ...
    • Resolução de problemas da pré-álgebra e álgebra para fundamental II do ensino básico com auxílio do modelo de barras 

      Queiroz, Jonas Marques dos Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 17/10/2014)
      The difficulties in learning and teaching of algebra can be detected in the school cycle 4 (8th and 9th grades) of the Elementary School II and throughout High School, such difficulties being present in all Brazilian ...
    • A resolução de problemas, a modelagem matemática e desenvolvimento de habilidades matemáticas em alunos do 7º ano do ensino fundamental 

      Zequim, Katia Cristina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 28/03/2014)
      In recent years, much has been said of the need to improve the quality of education. Specifically in mathematics, the quest for change has been to approximate contents of schooling of everyday problems of students. Nowadays, ...
    • Resolução de Problemas: um olhar sobre as dificuldades apresentadas por alunos de 5º ano e proposta de sequência didática 

      Del Rovere, Monise Bacci (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 22/02/2022)
      The present work aims to identify the difficulties that students find in problem-solving activities, in order to identify and solve these obstacles in order to facilitate the learning of math. The research was developed ...
    • Semicondutores no ensino médio: uma proposta de ensino de física contemporânea 

      Freitas, Frederico Campos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 17/12/2013)
      Most of electronic devices use diodes and transistors based on semiconductors. For a people better relationship and understanding these technologies, is important to know some basic principles in what these devices are ...
    • Uma sequência didática para o ensino e aprendizagem das cevianas no nono ano do ensino fundamental II 

      Velozo, Carla Cristina Maia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 25/06/2021)
      Schools have been concerned with student performance, aggravated by the existence of students with age and grade distortions, which requires a little more attention among school segments regarding the search for solutions ...
    • Uma sequência didática sobre área e perímetro utilizando o banco de questões da OBMEP e o GeoGebra 

      Santos Neto, Júlio Augusto dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)
      This work presents a didactic sequence with questions of geometry developed from a problem of the OBMEP’s Question Database using as support a dialogical text and the software GeoGebra. Based on Didactic Engineering has ...
    • Uma sequência didática sobre porcentagem e tratamento da informação utilizando problemas das OBMEP 

      Faxina, Maria Lúcia Beltrami (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 18/11/2016)
      This work presents a didactic sequence, in thirteen activity pages, with problems on percentage and information processing of the Brazilian Mathematics Olympiad of Public Schools (OBMEP), idealized for different learning ...
    • Sinergismo entre química e matemática: ensino de planejamento fatorial nos cursos de graduação e pós-graduação em química da UFSCar 

      Pereira Filho, Edenir Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 29/04/2022)
      The main idea of this dissertation is to highlight the synergism of two sciences: chemistry and mathematics. The first part of the text is dedicated to a chemometric tool known as Design of Experiments (DoE) applied to the ...
    • Síntese de som: uma proposta de ensino para funções periódicas 

      Flora Filho, Fernando (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 25/02/2022)
      This assignment is a bibliographical research that aimed to carry out a study on sound synthesis and develop an educational product in the form of a teaching proposal for periodic functions in High School. More specifically, ...
    • Soluções de equações do 1º grau com duas variáveis, num contexto geométrico, com o auxílio do software Geogebra 

      Amadeu, Marcelo Bonfante (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 14/12/2023)
      This work aims to carry out the study of the 1st degree equations with two variables, by using not only the algebraic context but also the understanding of the same in the geometric context, being this proposal developed ...
    • Sondagem de itens de matemática da prova Brasil como instrumento pedagógico na investigação de dificuldades de alunos de 5º ano no município de Boituva/SP 

      Santos, Markus Pablo Nobre dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 01/12/2017)
      This quantitative and qualitative research presents as main objective the diagnosis of the difficulties presented by a sample of the 5th year students of the municipality of Boituva/SP in the Mathematics subject based on ...
    • Tarefas exploratórias-investigativas para a aprendizagem de função afim 

      Tozo, Fábio Luiz Dias (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 24/03/2016)
      The objective of this work was to verify the difficulties of treatments and conversions (natural language, algebraic expressions, tables and graphical form) function of teaching-learning in order to students of the first ...
    • Teorema de Pitágoras: uma proposta de ensino e aprendizagem para alunos deficientes visuais 

      Luiz, Nasael Martins (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 06/08/2018)
      The purpose of this paper was to investigate the potentialities and limitations of a teaching intervention, structured on the basis of making materials to be handled by visually impaired students, aiming at the construction ...
    • Teorema Fundamental do Cálculo: uma proposta de abordagem a partir da modelagem matemática com auxílio do Geogebra 

      Marco, Maria Laura De Biaggi de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 25/11/2021)
      The disciplines Differential and Integral Calculus for STEM students require a precise understanding of the themes to avoid it being an arduous path of learning and building a solid foundation, and it is the teacher's ...
    • Teoria dos conjuntos fuzzy: da simulação ao letramento para alunos do ensino médio 

      Sant'Anna, Camila dos Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 14/08/2017)
      In this work we present a research carried out in the classroom with the objective of treating subjective questions through the Fuzzy Logic with students of the third year of high school. We begin with the study of the ...
    • Teoria dos Grafos no ensino médio: aplicações em problemas de trânsito 

      Della Torre, João Paulo Gonçalves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 06/03/2018)
      This work, explores through the methodologies: Problem Solving and Mathematical Modeling, concepts of Graph theory in the second year of the High School of a State School. The concepts developed here in a contextualized ...
    • Transformações geométricas: fazendo arte na aula de matemática 

      Sanches, Aparecida de Souza Costa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 10/11/2021)
      The present work aims to analyze the study of symmetry in Elementary School, through classes given online, aiming at the active participation of the student in the teaching and learning process of Mathematics, using ...
    • Trigonometria por apps 

      Mastronicola, Natália Ojeda (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 31/10/2014)
      In this work the author intends to show an experience of implementation of alternative activities to traditional teaching of trigonometry in 9th year of Fundamental School (Brazilian curriculum). The theme choice came from ...
    • Trigonometria: a mudança da prática docente mediante novos conhecimentos 

      Oliveira, Thaís de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 07/04/2010)
      The aim of this work was to investigate an approach to the teaching of Trigonometry from the right triangle to its analytical form in the Unit Circle. In the work, it was intended to formulate activities with different ...