Browsing Teses e dissertações by Subject "Ensino fundamental"
Now showing items 1-9 of 9
-
Desempenho em questões de álgebra do SIMAVE sob a pespectiva dos registros de representação semiótica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 23/04/2015)This study aimed to answer the following research question: how students in good yield in the context SIMAVE mobilize semiotic representation registers on issues with algebraic content? The method chosen for this research ... -
O ensino de frações inspirado na pedagogia Waldorf
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 08/05/2015)Teaching fractions represents a great challenge for most teachers from the fourth grade of Elementary School until High School. To offer to the Elementary School teacher one more tool to reach students in a more satisfactory ... -
Registros de representação semiótica: contribuições para o letramento probabilístico no 9º ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 31/10/2017)This research had the objective of describing and analyzing a teaching-learning concept of Probability in two classes of the ninth elementary school, in a municipal public school in Salto de Pirapora, in the interior of ... -
Proposta de uma sequência didática com o uso de recursos diversificados para o ensino e aprendizagem de tópicos específicos de astronomia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 31/03/2015)The current challenges of the Brazilian education are given in different planes, are those related to structural conditions, a real recognition of the importance of teacher and their training, and the pedagogical innovation. ... -
O estudo da congruência semântica em questões de equação de 1º grau nas avaliações de aprendizagem em processo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 07/02/2019)This work aims to contribute with research involving large scale research, especially the In-Process Learning Assessment (AAP). With regard to the analysis of this type of document, we present implications of the content ... -
A resolução de problemas, a modelagem matemática e desenvolvimento de habilidades matemáticas em alunos do 7º ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 28/03/2014)In recent years, much has been said of the need to improve the quality of education. Specifically in mathematics, the quest for change has been to approximate contents of schooling of everyday problems of students. Nowadays, ... -
Construção de mosaicos: uma análise por meio de tarefas exploratório-investigativas no 7°ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 15/05/2014)The present study aimed to analyze how an education that prioritizes tasks of exploratory- investigative nature can contribute to the generation and/or mobilization of geometric concepts in the 7th grade students of ... -
Conexão entre matemática e música: um percurso para o estudo dos números racionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 14/02/2019)This research aimed at presenting a teaching-learning process for a 6th grade group from Elementary School involved with the teaching of rational numbers, especially fractions. The approach of this school content involved ... -
Desafios na introdução à geometria e às construções geométricas na educação básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 16/02/2021)The objective of this work is to investigate the possibility of developing a methodological proposal to better involve students in studies and learning geometry, in order to awaken in the student ...