Browsing Teses e dissertações by Subject "Ensino médio"
Now showing items 1-8 of 8
-
Tarefas exploratórias-investigativas para a aprendizagem de função afim
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 24/03/2016)The objective of this work was to verify the difficulties of treatments and conversions (natural language, algebraic expressions, tables and graphical form) function of teaching-learning in order to students of the first ... -
O ensino de análise combinatória no ensino médio por meio de atividades orientadoras em uma escola estadual do interior paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 01/09/2011)This paper has the aim to describe the design, development and application of guiding teaching activities in an area that is usually little explored, the Combinatorics. The study was developed through an intervention that ... -
Letramento probabilístico : um olhar sobre as situações de aprendizagem do caderno do professor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 21/03/2017)The aim of this research was to analyze the concept of probability through the diversity of semiotic representation records arranged in the statement of the tasks (learning situations) contained in the second volume of ... -
O estudo dos números complexos no ensino médio: uma abordagem com a utilização do Geogebra
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 19/12/2014)This work aimed to facilitate the study of the content of complex numbers for students in the 3rd year of High School, within a focus covering a geometric context, with the use of Geogebra software, combined with notebook ... -
O ensino-aprendizagem de probabilidade em uma escola pública de Sorocaba/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 27/09/2013)This qualitative work aims to describe and analyze a scenario of teachinglearning of the concept of Probability in three classes of the second grade of high school, a public school in the municipality of Sorocaba, State ... -
Letramento estatístico: análise e reflexões sobre as tarefas contidas no material didático da Secretária Estadual de Educação de São Paulo para o ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 22/01/2018)This dissertation is focused on statistical education in high school, in order to carry out the analysis of the tasks proposed in the material distributed by the State Department of Education of São Paulo, known as Teacher's ... -
Contribuições da matemática financeira para o ensino médio: o uso de tributos em tarefas de sala de aula
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 05/04/2016)The aim of this research is to verify the contributions of the tribute studies of Financial Mathematics contents for High School. The income tax implicates several areas of public and private interests. The tax collection ... -
Uso de ferramentas tecnológicas no ensino de física para o ensino médio: modelagem matemática a partir do software Modellus
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 25/07/2014)This work presents a case study on the teaching and learning of Physics concepts using mathematical modeling and technological tools, with software Modellus 4.01 as the main resource. Modellus 4.01 was selected due to its ...