• Atividades de Matemática Financeira por meio de aprendizagem coletiva nos anos finais do ensino fundamental 

      Oliveira, Juliana Bauer de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)
      We present in this research a proposal about our practice within the classes of Financial Education Experiences, as part of the pedagogical project for a full - time education of the SESI - SP network, with a researcher’s ...
    • Modelagem numérica no ensino de fenômenos dinâmicos: um exemplo na farmacologia 

      Segura, Francisco Novales (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 27/06/2019)
      The teaching of phenomena in the sciences now passes through a paradigm shift. Seeking an increase in interest in scientific careers, it is desired to deepen the understanding of those through mathematics, so that it is ...
    • Lógica matemática no cotidiano escolar 

      Pinheiro, Marcela Eliane (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 24/06/2020)
      Logic and mathematics occupy important positions today, as they are part of our daily lives. Presenting the relevance of these two important themes is the main objective of this work, which addresses the concepts involved ...
    • A Matemática da música: uma abordagem para o ensino de frações através da teoria musical 

      Santos, Erick Quintino dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 19/04/2022)
      This study presents a proposal based on the application of innovative methodologies through didactic sequences for the teaching of Mathematics to Elementary School II students. It aims to introduce concepts about fractions ...
    • Investigação dos livros didáticos com foco na História da Matemática 

      Souza, Maitê Duarte Sedenho de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 11/11/2022)
      We have observed that the History of Mathematics often goes unnoticed by students during problem solving or the study of mathematical content. In this work we seek to analyze how is the approach of the History of ...
    • A interdisciplinaridade entre as disciplinas de física e matemática 

      Ricardo, Marcos Antônio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 08/02/2022)
      The objective of the work was to analyze how the interdisciplinarity between the disciplines of Physics and Mathematics can help in the resolution of activities with students of the 9th year of Elementary School. Regarding ...
    • Elaborações de estudantes do 7° ano do ensino fundamental sobre números inteiros e suas operações 

      Silva, Maristela Alves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 14/12/2012)
      This research is qualitative and has as main objective to analyze the main elaborations explained by students from 7th year of elementary school on integers and its operations. Students were enrolled in a public school in ...
    • Geometria da observação dos movimentos aparentes do Sol e aplicações 

      Oliveira, Luciano de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 04/12/2011)
      The purpose of this thesis is to work content of Mathematics, which include topics of Astronomy, more specifically some aspects of the geometry of the apparent movement of the Sun. By means of direct observation of the ...
    • Conteúdos digitais para o tema ondulatória na proposta curricular do Estado de São Paulo 

      Magalhães, Arthur Alexandre (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 25/07/2014)
      This work proposes digital content for the Waves theme which can be inserted into the curriculum of the State of São Paulo. Technologies are part of the daily lives of students, and can be used as motivational tools in the ...
    • O ensino-aprendizagem de probabilidade em uma escola pública de Sorocaba/SP 

      Canaveze, Leila (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 27/09/2013)
      This qualitative work aims to describe and analyze a scenario of teachinglearning of the concept of Probability in three classes of the second grade of high school, a public school in the municipality of Sorocaba, State ...
    • Uma análise da avaliação em matemática no desenvolvimento de atividades da robótica educacional 

      Santos, Aline Regina dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 09/02/2024)
      With this work we seek to understand how the assessment of mathematics skills and abilities occurs during educational robotics classes. We investigated the possibility of developing an assessment instrument using educational ...