Now showing items 41-60 of 198

    • Teorema Fundamental do Cálculo: uma proposta de abordagem a partir da modelagem matemática com auxílio do Geogebra 

      Marco, Maria Laura De Biaggi de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 25/11/2021)
      The disciplines Differential and Integral Calculus for STEM students require a precise understanding of the themes to avoid it being an arduous path of learning and building a solid foundation, and it is the teacher's ...
    • O princípio da casa dos pombos: uma aplicação da modelagem matemática no ensino 

      Arci Junior, João (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 30/11/2021)
      This research aimed to investigate the implications of applying a teaching sequence about the Pigeonhole Principle (PP) in the learning of 8th grade students. This principle, although simple, allows the resolution of several ...
    • Aplicação de metodologias ativas no ensino e aprendizagem de números racionais com questões da OBMEP 

      Junqueira, Juliana Roberta (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 17/11/2021)
      This study aims to investigate the use of active methodologies in teaching and learning mathematics. For this study, the result of the work developed with questions from the OBMEP in the city of São Carlos-SP was observed ...
    • Transformações geométricas: fazendo arte na aula de matemática 

      Sanches, Aparecida de Souza Costa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 10/11/2021)
      The present work aims to analyze the study of symmetry in Elementary School, through classes given online, aiming at the active participation of the student in the teaching and learning process of Mathematics, using ...
    • Aplicações das funções exponenciais e logarítmicas 

      Rodrigues, Cristiano Santini (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 10/11/2021)
      This work aims to provide, within the Teaching of Mathematics, a greater interest, on the part of students, in the study of logarithms and their inverse, exponentials, based on the development of activities based on didactic ...
    • Metodologia ativa: o ensino-aprendizagem de sequências numéricas no Ensino Médio 

      Silva, Gustavo Bueno (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 22/09/2021)
      Debating different ways of teaching has been important in recent years, especially with the new high school. Turn the environment school more attractive, near to your daily life is a subject of study of active methodologies. ...
    • A mobilização dos registros de representação semiótica na prática pedagógica do processo de ensino-aprendizagem dos números racionais 

      Proença, Laís Isabele (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 20/08/2021)
      This research aimed to analyze how teaching practice interferes in the process of acquisition and articulation of different semiotic registers of rational numbers, in which the guiding question is presented How the pedagogical ...
    • O ensino de funções contextualizado à criptografia 

      Braila, Roberta Maíra Verderi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 24/09/2021)
      The teaching of Mathematics nowadays is facing great difficulties with disinterest of the students in learning the contents, considered for some as a hard job and no return for a future life, as professional though in ...
    • Criptografia em uma abordagem elementar 

      Sampaio, Pedro Valim (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 05/08/2021)
      This work succinctly presents historical and mathematical aspects of ancient and modern cryptography such as Caesar cipher, related ciphers, Vigenère cipher, Hill cipher and RSA cryptography. Guidance on the subject of ...
    • Machine Learning e ensino individualizado na Matemática: uma ferramenta para o professor 

      Hirai, Cíntia Yumi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 02/07/2021)
      This research aims to investigate how the use of Machine Learning can contribute to the teacher in the identification of the mathematical skills of the students of the three years of High School for individualized teaching ...
    • Uma sequência didática para o ensino e aprendizagem das cevianas no nono ano do ensino fundamental II 

      Velozo, Carla Cristina Maia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 25/06/2021)
      Schools have been concerned with student performance, aggravated by the existence of students with age and grade distortions, which requires a little more attention among school segments regarding the search for solutions ...
    • Mágicas para o ensino de aritmética: uma análise sob a ótica da teoria sócio-histórica de Vygotsky e da BNCC 

      Cetra, Janete Castaldi Ortiz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 18/02/2021)
      Difficulties in learning mathematical content and the lack of motivation on the part of students leads that most of them do not acquire elementary skills for school stages. When presenting or elaborating a magic, the student ...
    • As representações semióticas no estudo de inequações no ensino médio 

      Queiroz, Diego da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 19/02/2021)
      This Masters dissertation aimed to analyze the performance of students in a class of the 1st grade of High School when approaching the mathematical object inequality of the 1st degree in a teaching-learning process based ...
    • Desafios na introdução à geometria e às construções geométricas na educação básica 

      Freitas, Samuel Magalhães de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 16/02/2021)
      The objective of this work is to investigate the possibility of developing a methodological proposal to better involve students in studies and learning geometry, in order to awaken in the student ...
    • Medidas de tendência central e dispersão: uma abordagem com alunos da 3ª série do ensino médio 

      Siqueira, Jemima Rodrigues de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 18/02/2021)
      This research aims to investigate the implications of a teaching sequence that places the student as the protagonist of the teaching and learning process involving the study of Central Tendency and Dispersion Measures. ...
    • Laboratório de ensino de matemática: espaço facilitador e promotor da aprendizagem 

      Ramos, Cirilo Arcanjo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 17/02/2021)
      The study discusses the importance of LEM (Laboratory of Mathematics Teaching) as a tool didactics in the teaching-learning process. A bibliographic review of the theme was carried out, contextualizing the beginnings of ...
    • Proposta de uma sequência didática autoinstrucional sobre educação financeira para uso escolar ou cotidiano 

      Nicoleti, Valdir Roberto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 12/02/2021)
      The present work was developed in third-year (high school) classes in the E.E. “Writer Rachel de Queiroz ”in the city of Campinas / SP with a focus on Financial Education and Financial Mathematics, motivated by the large ...
    • A gamificação no ensino: utilização de recursos sensoriais na aprendizagem de fundamentos matemáticos 

      Gonçalves, Fabrício Pimentel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 18/02/2021)
      The objective of this work is to study how games can be used in learning environments, to seek how to carry out this experience and to present results in recent academic research. This work examines how games affect the ...
    • Matemática aplicada à Economia para o ensino fundamental: uma sequência didática 

      Laranjeira, Julia Dias Leite (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 15/12/2020)
      It has been presented on this work an approach for didactic sequence on mathematical teaching for ninth grade. The key reason for this work is to enhance the student's financial knowledge through basic concepts of ...
    • Matemática financeira empreendedora: uma proposta de ensino, desenvolvendo a educação financeira e o empreendedorismo pessoal 

      Toledo, Renato Antonelli (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 17/12/2020)
      This work dealt with the elaboration, structuring and application of a didactic sequence, through remote classes, which proposed the teaching of financial mathematics to high school students through contextualized exercises ...