• A primazia da arte na fundamentação ontológica em Alegria Breve, de Vergílio Ferreira 

      Santos, Gledinélio Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 19/03/2020)
      The present dissertation aims to analyze the establishment of Art as essential element in Vergílio Ferreira’s ontological grounding, electing the novel Alegria Breve (1965) as central object. It implies not only understanding ...
    • As chaves do Inferno: as múltiplas linguagens em Sandman, de Neil Gaiman 

      Cunha, Ana Carolina Moscardini (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 24/08/2018)
      The present research presents how the multiple languages that are part of Sandman, by Neil Gaiman, simultaneously construct and reconstruct his work, showing how the gathering of visual and textual is intrinsically ...
    • O trágico como limiar do desencanto: o apocalipse em O livro dos homens sem luz, de João Tordo 

      Ruy, Igor Fernando (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 17/09/2020)
      This essay presents the sensations of the end of the world in the novel O livro dos homens sem luz (2004), by the contemporary Portuguese writer João Tordo (1975-). At first, it approaches the Portuguese author in the ...
    • A poeta e o cronista: as colunas femininas de Alfonsina Storni 

      Jaquier, Andrezza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 30/05/2023)
      This dissertation presents a study on Alfonsina Storni's female columns published in the Buenos Aires press between 1919 and 1921. In the first column, Feminidades/ Vida Femenina, published in La Nota magazine, the poet ...