• Cotas para Negros em Universidades Públicas no Brasil : Significados da Política Contemporânea de Ação Afirmativa 

      Vieira, Paulo Alberto dos Santos; http://lattes.cnpq.br/1723860927289572 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em SociologiaCâmpus São Carlos, 2012-03-01)
      This text aims to discuss the current policies concerning affirmative actions, especially the racial cotes, which in 2002 were implemented in Brazilian universities, above all in the public ones. After nearly one decade ...
    • A aprendizagem cooperativa nas aulas de matemática : uma experiência nas turmas de 8º e 9º anos 

      Gouvêa, Mariangela Salviato Balbão; http://lattes.cnpq.br/6105754049240250 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2012-08-28)
      The objective of this study is to establish whether mathematical activities, prepared based on cooperative learning, produce changes in how students learn and confront with mathematics. Thus, were designed, developed and ...
    • Números figurados e as sequências recursivas : uma atividade didática envolvendo números triangulares e quadrados 

      Chiconello, Luis Alexandre; http://lattes.cnpq.br/7275458905939344 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), 2013-03-11)
      The shortage of activities regarding recursive defined sequences, allied to the importance of this theme to young students has been contested in at least twenty years of experience teaching Mathematics. The elaboration of ...
    • Experimentos probabilísticos : noções de probabilidade no ensino fundamental II 

      Biajoti, Emerson Donizeti; http://lattes.cnpq.br/4975815157723039 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), 2013-03-20)
      This work has as its main goal to show the results of an instructive and pedagogical research which uses games with coins and dice, whose solutions and appropriate teacher´s mediation, allow the student to make the ...
    • Utilização de mensagens criptografadas no ensino de matrizes 

      Oliveira, Reinaldo Donizete de (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), 2013-03-21)
      The present work aims at showing the development and implementation of a Didactic Engineering on the use of encrypted messages in teaching matrices to students who are attending the second high school year at Esmeralda ...
    • Geometria, modelagem e código de barras na construção de luminárias 

      Fernandes, Estela Aparecida (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), 2013-03-21)
      The presented work aims to allow students to infer about the different concepts by building Mathematicians luminaire. For this, occur following the development of a didactic, teaching methodology that consists in presenting ...
    • Linguagem matemática e jogos: uma introdução ao estudo de expressões algébricas e equações do 1º grau para alunos da EJA 

      Flores, Sharon Rigazzo; http://lattes.cnpq.br/4258975625167199 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), 2013-03-22)
      The student education of youth and adults (EJA) lives in general, a history of exclusion, which limits their access to cultural goods and materials produced by the society, causing many difficulties even before elementary ...
    • Descobrindo as razões trigonométricas no triângulo retângulo 

      Oliveira, Henrique (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), 2013-03-23)
      One of the important consequences of trigonometry is the ratio that exists between sides of similar triangles. Such reason appears frequently in many everyday problems and can be quite explored in the classroom. The aim ...
    • As razões trigonométricas no triângulo retângulo e as rampas de acesso 

      Arantes, Priscila Paschoali Crivelenti Vilela; http://lattes.cnpq.br/4801700882792848 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), 2013-03-23)
      This work is a math lesson on the triangle trigonometric ratios, using analysis of access ramps for people with special needs mobility. The mathematical content designed to be taught in grade 8/9 years of elementary school, ...
    • Matemática e saúde : boa alimentação e as equações dos índices IMC, RIP e IAC contextualizadas em situações de sala de aula 

      Balan, Luanda Helena Balúgoli (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), 2013-03-23)
      Most students have great difficulty in applying the theory learned in mathematics throughout their academic life. Since the initial series until the final grades of high school, the study of equations, inequations and ...
    • Uma forma de apresentação da interpretação geométrica do logaritmo natural e estudo de algumas de suas propriedades 

      Felix, Rodrigo Aécio; http://lattes.cnpq.br/5564983726354931 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), 2013-03-23)
      The objective of this work is to propose a sequence for teaching motivating and interesting knowledge construction logarithm. The vast majority of textbooks adopted by school teachers addresses this issue in the traditional ...
    • O ensino de sistemas de equações do primeiro grau com duas incógnitas no oitavo ano do ensino fundamental através de situações-problema 

      Antoniassi, Kleber Rodrigo (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), 2013-03-23)
      Working with resolution of situations-problem is of great importance on Mathematics Teaching-Learning process and on Teaching-Learning process of others disciplines, once the human being is all the time challenged to resolve ...
    • Uma proposta de abordagem da matemática financeira no ensino médio 

      Marchioni, Aparecida Patrícia Roberto; http://lattes.cnpq.br/7090210535504207 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), 2013-03-27)
      This work intends to show the preparation and application of a Teaching Sequence on Mathematical Finance with two Middle School 3rd grade classes of a state school in São Paulo inland. The research methodology applied was ...
    • Uma atividade experimental para o estudo de funções no ensino fundamental 

      Prospero, Matheus de Barros Ramos; http://lattes.cnpq.br/5630957744432447 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), 2013-03-28)
      Functions represent a very important area of study in mathematics due their wide range of applications in many areas of knowledge. Functions can be approached in concrete and meaningful ways. However, school textbooks often ...
    • Números racionais na forma fracionária: atividades para superar dificuldades de aprendizagem 

      Lima, Fernanda Soto (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), 2013-04-10)
      This dissertation presents the development of activities related to the teaching of rational numbers in fractional form so diverse and unique to the teacher and the students, through the exploitation of that content with ...
    • Fractais no ensino médio : uma sequência didática 

      Adami, Paulo Sérgio; http://lattes.cnpq.br/8314031392359250 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), 2013-04-11)
      The intention of this dissertation is to describe a didactic sequence which aims at giving conditions to students so they are able to construct notions about the applications of fractal geometry and dynamical systems, ...
    • Figuras circulares : uma atividade envolvendo perímetro e área do círculo 

      Luzetti, Fabiano Donizeti da Silva; http://lattes.cnpq.br/1398207268429362 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), 2013-04-15)
      This study aims to report the results of a didactic and pedagogic research that uses a sequence of experimental and investigative work for the metric relations involving perimeter and area of a circle, a topic of extreme ...
    • Desenvolvendo os conceitos de perímetro e de área no ensino fundamental 

      Domingos, Valéria Salomon (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), 2013-08-05)
      This paper consists of a series of didactic activities aiming at making the teaching/ learning of the concept of perimeter and planimetry easier for sixth grade elementary students. Our objective is to provide students ...
    • Jogos no processo de ensino-aprendizagem em probabilidade 

      Silva, Fabrício Menezes Netto da; http://lattes.cnpq.br/9048311574707992 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), 2013-08-07)
      This work has as a goal to stimulate good pedagogical practices aiming the best learning from students in Probability, through daily applications and/or games. Besides, it has as highlight a teaching sequence proposal ...
    • Criptografia e conteúdos de matemática no ensino fundamental 

      Rodrigues, Jaqueline de Moraes (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), 2013-08-07)
      The central aim of this dissertation is to present the results of a teaching experience of using encryption for the study of functions in mathematics classes in elementary school, the result was checking improvements in ...