• português (Brasil)
    • English
    • español
  • English 
    • português (Brasil)
    • English
    • español
  • Login
About
  • Policies
  • Instructions to authors
  • Contact
    • Policies
    • Instructions to authors
    • Contact
Browsing Teses e dissertações by Issue Date 
  •   Home
  • Centro de Educação e Ciências Humanas - CECH
  • Programas de Pós-Graduação
  • Ciência da Informação - PPGCI
  • Teses e dissertações
  • Browsing Teses e dissertações by Issue Date
  •   Home
  • Centro de Educação e Ciências Humanas - CECH
  • Programas de Pós-Graduação
  • Ciência da Informação - PPGCI
  • Teses e dissertações
  • Browsing Teses e dissertações by Issue Date
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsAdvisorTitlesSubjectsCNPq SubjectsGraduate ProgramDocument TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsAdvisorTitlesSubjectsCNPq SubjectsGraduate ProgramDocument Type

My Account

Login

Browsing Teses e dissertações by Issue Date

Sort by:

Order:

Results:

Now showing items 21-40 of 47

  • Author
  • issue date
  • submit date
  • Advisor
  • Graduate Program
  • Document Type
  • title
  • ascending
  • descending
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
    • Inovação das práticas de competência informacional com o uso de metodologias ativas de ensino-aprendizagem em bibliotecas universitárias 

      Maia, Cristina Marchetti (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 02/03/2020)
      Libraries play a fundamental pedagogical role in teaching information competences in individuals, by providing mechanisms for the development of competences aimed at the awareness of information-related processes and the ...
    • A dimensão relacional entre curadoria digital e metadados 

      Triques, Maria Lígia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 05/03/2020)
      The amount and variety of data associated with cultural heritage have grown significantly in digital environments, generating a diversity of possibilities and challenges related to information representation, especially ...
    • Grafos de conhecimento: perspectivas e desafios para a organização e representação do conhecimento 

      Lopes, Dener Cesar Ferreira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 06/03/2020)
      Knowledge Graphs have gained increasing prominence in the academic and corporate fields, generally in close association with Web technologies, linked data, big data and cloud computing. The present research is of a qualitative ...
    • Catalogação e elementos de metadados de esculturas tumulares: uma proposta 

      Storti, Vivian Rosa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 04/05/2020)
      With the general objective of establishing guidelines for cataloging and defining metadata applicable to tomb sculptures, the present dissertation starts from the question of how cataloging can contribute so that tomb ...
    • Representação colaborativa de dados científicos: estudo na rede de repositórios de dados científicos do estado de São Paulo 

      Viana, Joyce Mirella dos Anjos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 06/05/2020)
      Big Data has caused transformations in various sectors of society and has demanded new approaches for studies in Information Science. These transformations also imply the emergence of new forms of scientific communication, ...
    • Elementos de metadados para a descrição de jurisprudência: uma proposta aplicada em ambientes digitais jurídicos 

      James, Talita Daemon (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 30/06/2020)
      Jurisprudence, as an expression of legal information, is an information resource, with specific characteristics and peculiarities and which needs studies, with regard to the descriptive treatment of information of this ...
    • A contribuição da associação entre genealogia acadêmica e bibliometria para a avaliação de Programas de Pós-Graduação 

      Moura, Vanessa Paula Alves de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 28/07/2020)
      The measurement of scientific production is an object of studies much explored in Information Science, through Bibliometrics, which allows to evaluate the performance of researchers and the impacts of their productions, ...
    • Informação para inovação: uma análise das produções científicas sobre Technology Readness Level (TRL) e a contribuição brasileira frente a atuação dos núcleos de inovação tecnológica das ICTs 

      Gaban, Nayara de Cassia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 17/12/2020)
      This research aims to characterize the dynamics of scientific production regarding the instrument for determining the levels of technological readiness, the Technology Readiness Level - TRL, developed by the National ...
    • Recomendações teórico-metodológicas para a publicação de dados bibliográficos abertos e conectados 

      Jesus, Ananda Fernanda de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 26/02/2021)
      The Web environment was designed to provide the sharing of information resources in digital format, however its original structure does not allow computational agents to understand the meaning of these resources, causing ...
    • O Data Catalog Vocabulary (DCAT) para a publicação de dados de pesquisa nos princípios Linked Data 

      Tomoyose, Kazumi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 10/03/2021)
      With the development of semantic technologies, the importance and the recognition of data as information sources grow. In this context, the data generated from researches are increasingly valued, since their publication ...
    • Bibliotecas escolares em cooperativas de ensino: relato de caso da Biblioteca da Escola Educativa na cidade de São Carlos- SP 

      De Campli, Graziella Fernanda (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 15/03/2021)
      The research question about school libraries within the scope of the theoretical trajectory of consolidating the field of research in Information Science (CI) has been contextualized through the presentation of concepts ...
    • Biblioteca universitária como ator ativo na divulgação científica por meio da ação cultural 

      Demarchi, Alini Cristiani De Carli (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 16/03/2021)
      Scientific dissemination includes the transmission of scientific knowledge produced in educational and research institutions, for society, especially for non-specialist citizens. In this perspective, university libraries ...
    • Contribuição dos estudos semióticos para a catalogação de histórias em quadrinhos 

      Pavarina, Etefania Cristina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 18/03/2021)
      This research has proposed to study the contribution of semiotics to the cataloging of comic books. The comics stand out as an object of research, considering the alignment of questions and visual and verbal values, which ...
    • Dados de autoridade de artistas da música: estudo do Virtual International Authority File (VIAF) e das diretrizes Resource Description and Access (RDA) 

      Santos, Amanda Azevedo dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 19/03/2021)
      With technological advances, daily tasks have been modified, especially the activities that streamline, interact, and relate us to the platforms, applications and webservices that enable the production of information. ...
    • Competência em informação na era da pós-verdade: a (in)formação na graduação em biblioteconomia e ciência da informação da UFSCar 

      Dias, Fernando Brito da Costa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 19/03/2021)
      The terms disinformation and fake news are used to denote false information or rumors that are mostly published on social networks, which often aim to manipulate public opinion or defame something or someone. This scenario ...
    • Aproximações entre humanidades digitais e organização do conhecimento 

      Andrade, Laura Mariane de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 19/03/2021)
      In the last decades, a new field of research has emerged and has been consolidated, namely the Digital Humanities that, in the integration of traditional Human Sciences in digital environments, determine their particularities ...
    • Gestão por competência: análise de modelos e aplicações em bibliotecas universitárias federais 

      Flores, Michelle (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 14/05/2021)
      The present research proposal analyzed the management models applied in Federal University Libraries comparing them with the Competency Management model, highlighting the pros and cons after their implementation by the ...
    • O retrato da mulher preta em estudos da Ciência da Informação no Brasil 

      Pereira, Gabriele Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 17/05/2021)
      This research surveys studies on black women in Brazilian science, more specifically in Information Science. Recognizing academic production about black women in Information Science means removing them from the spaces of ...
    • Políticas públicas de informação: o lugar do arquivo público municipal em um polo de inovação 

      Nogueira, Fernanda Parolo de Mattos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 18/05/2021)
      The city is considered a movement of urbanization and globalization, being the first social instance of the individual and notwithstanding the innovation process. Therefore, when contemplating the local level, it is ...
    • Contribuições da ciência da informação para o combate à disseminação de notícias falsas nas mídias sociais 

      Marchi, Viviani Regina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 30/06/2021)
      Factually incorrect information makes it difficult to communicate information in the most diverse sectors of society. Given the increase in the consumption of digital content on social media, the question is: What ...

      UFSCar
      Universidade Federal de São Carlos - UFSCar
      Send Feedback

      UFSCar

      IBICT
       

       


      UFSCar
      Universidade Federal de São Carlos - UFSCar
      Send Feedback

      UFSCar

      IBICT