Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 1-20 of 61
-
Abordagem de conceitos sobre eletrostática no ensino médio através de uma oficina de ensino de Física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 06/09/2019)A Physics workshop is a hands-on activity that can be used in the classroom or in the counter-time to increase student motivation in introductory physics courses at any level. In addition to helping students acquire a good ... -
Uma abordagem experimental do efeito estufa no ensino médio utilizando internet das coisas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 05/09/2024)This work aims to propose a low-cost experimental activity using Internet of Things (IoT) technology to address the greenhouse effect in Physics education. The study seeks to develop scientific and technological skills and ... -
Abordando o conceito de simetria através da definição de vetor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 23/08/2021)Symmetry is one of the most fundamental concepts in modern science, dictating the basic laws of physics and defining the fundamental forces of nature. Symmetry controls physics both in the high energy regime, with relativity, ... -
Análise de potência elétrica em tempo real: experimento didático com Arduino e lâmpadas fluorescentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 25/10/2024)The enhancement of physics education can be achieved through the integration of experimentation in laboratories or classrooms, creating an inspiring environment for students to explore the subject matter and motivate ... -
Análogo mecânico para a discussão de conceitos da Termodinâmica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 23/12/2020)Teaching physics in basic education, in addition to providing a scientific basis for students to study nature, is very important to present to them career opportunities in science, technology, engineering, medicine, among ... -
Aprendizagem Baseada em Problemas: um roteiro para o ensino de termodinâmica na educação básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 16/03/2020)In this paper we have aimed to develop and apply an educational product taking the Problem-Based Learning (PBL) methodology as base for teaching Physics in Basic Education. Considering one of the variations of the method, ... -
Aprendizagem significativa com ênfase na formação do técnico em manutenção de aeronaves
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 31/08/2017)The professionalizing technical education deals with the challenge of training professionals for new professions, which entails the shaping of technical courses that have a demand for teachers with specific experiences. ... -
Astronomia no ensino de Física: o Radiotelescópio como mediador para o ensino de Ondulatória
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 19/02/2021)HIPÓLITO PINTO, César. The Astronomy in the Physics teaching: the radio telescope as a mediator in the electromagnetic waves teaching, 2021. Dissertation (master’s in physics teaching) - Universidade Federal de São Carlos, ... -
Astronomia no ensino médio: uma proposta de sequência didática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 07/12/2016)Astronomy classes in the high school, are usually used only to elucidate some physical issues when they could be addressed in a way to make students learn physics using astronomy. Astronomy is no longer a curricular subject ... -
Atividades práticas para a física no ensino fundamental por meio de desafios: proposta de material de apoio ao professor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 07/03/2019)According to Vygotsky's theory of learning, social relations are essential in the development of higher psychological functions. For him, it is through the guided relations with the world that the individual internalizes ... -
Aulas-oficina de física moderna integrando TIC e demonstração experimental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS, Câmpus São Carlos, 22/08/2016)The present work intends to produce and provide instructional material to high school teachers of physics, focusing on workshop methodology as a viable alternative to physics classes. It is proposed to equip teachers ... -
Conservação da energia mecânica : uma sequência didática inspirada na ideia de UEPS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 01/08/2016)This study aims to propose a didactic sequence involving the use of resources and diversified activities applied to the teaching of Conservation of Mechanical Energy and its applications. The didactic sequence was based ... -
Construção de material didático para o ensino de Física para alunos com deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 03/04/2019)The present work aims to present a didactic material for the Physics Teaching focuses on students with visual deficiency in common classrooms. The method adopted is summarized in the high-relief models based on illustrative ... -
A construção de uma Unidade de Ensino Potencialmente Significativa (UEPS) para ensinar relatividade utilizando animações e o game A slower speed of light
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus São Carlos, 21/12/2015)This present work aims to build a Teaching and Learning Sequence (TLS) proposed by Marco. A. Moreira , based on David Ausubel's Meaningful Learning Theory. The TLS aims to lead to a meaningful conceptual learning of ... -
Construção de uma unidade de ensino potencialmente significativa para o ensino de ondas mecânicas e eletromagnéticas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 01/03/2019)In this work it is proposed the production of a Potentially Significant Teaching Unit to work concepts related to waves with high school students. A general presentation of the main ideas of Ausubel was made, pointing out ... -
Construção e aplicação de um jogo de tabuleiro para o ensino de Física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 17/03/2017)The main objective of this work was the elaboration and application of a board game involving physical concepts related to the daily life of the students. The research here points out the importance of using ludic activities ... -
A Dança e as Leis do Movimento: uma proposta para o ensino de Física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS, Câmpus Sorocaba, 23/04/2024)In the context of reflections on the teaching of Physics in High School (HS), this dissertation contemplates an educational product that consists of a set of proposals for teaching concepts related to basic Mechanics and ... -
Desenvolvendo potencialidades: a inclusão no Ensino de Ciências numa perspectiva Vygostskyana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 15/02/2023)In the inclusive perspective of education, the focus is not the student's disability, but the means, spaces, environments and resources to be adapted so that they become accessible to the specificities of each student. ... -
O desenvolvimento de um laboratório virtual para o ensino da 1ª Lei de Ohm utilizando o GeoGebra
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 16/03/2020)With the potential of using Information and Communication Technologies (TIC) in Physics Education, it was decided to develop a Virtual Learning Laboratory (LVA) using the GeoGebra software and five application scripts in ... -
Determinação do equivalente mecânico do calor através de medidas elétricas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 25/04/2019)Scientific experimentation is a practical activity that can be widely used in the classroom to boost the motivation of students for learning Physics concepts. It can also be promising to improve the relationship between ...