• Aprendizagem significativa com ênfase na formação do técnico em manutenção de aeronaves 

      Meyer, Ivens Alberto; http://lattes.cnpq.br/2806069660500947 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 31/08/2017)
      The professionalizing technical education deals with the challenge of training professionals for new professions, which entails the shaping of technical courses that have a demand for teachers with specific experiences. ...
    • Astronomia no ensino médio: uma proposta de sequência didática 

      Carboni, Ariovaldo; http://lattes.cnpq.br/0598948386547170 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 07/12/2016)
      Astronomy classes in the high school, are usually used only to elucidate some physical issues when they could be addressed in a way to make students learn physics using astronomy. Astronomy is no longer a curricular subject ...
    • ATIVIDADES PRÁTICAS PARA A FÍSICA NO ENSINO FUNDAMENTAL POR MEIO DE DESAFIOS: PROPOSTA DE MATERIAL DE APOIO AO PROFESSOR 

      Guariglia, Carlos Eduardo; http://lattes.cnpq.br/2852149939807393 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 07/03/2019)
      According to Vygotsky's theory of learning, social relations are essential in the development of higher psychological functions. For him, it is through the guided relations with the world that the individual internalizes ...
    • Conservação da energia mecânica : uma sequência didática inspirada na ideia de UEPS 

      Silva, Renato Peron da; http://lattes.cnpq.br/3721841210228863 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 01/08/2016)
      This study aims to propose a didactic sequence involving the use of resources and diversified activities applied to the teaching of Conservation of Mechanical Energy and its applications. The didactic sequence was based ...
    • Construção de material didático para o ensino de Física para alunos com deficiência visual. 

      Kauvauti, Bruno Terra; http://lattes.cnpq.br/8920510756124949 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA), Câmpus São Carlos, 03/04/2019)
      The present work aims to present a didactic material for the Physics Teaching focuses on students with visual deficiency in common classrooms. The method adopted is summarized in the high-relief models based on illustrative ...
    • A construção de uma Unidade de Ensino Potencialmente Significativa (UEPS) para ensinar relatividade utilizando animações e o game A slower speed of light 

      Riboldi, Bruno Marconi; http://lattes.cnpq.br/2374714669648010 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA), Câmpus São Carlos, 21/12/2015)
      This present work aims to build a Teaching and Learning Sequence (TLS) proposed by Marco. A. Moreira , based on David Ausubel's Meaningful Learning Theory. The TLS aims to lead to a meaningful conceptual learning of ...
    • Construção de uma Unidade de Ensino Potencialmente Significativa para o ensino de Ondas Mecânicas e Eletromagnéticas 

      Silveira, Jean Alves; http://lattes.cnpq.br/9615287142725315 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 01/03/2019)
      In this work it is proposed the production of a Potentially Significant Teaching Unit to work concepts related to waves with high school students. A general presentation of the main ideas of Ausubel was made, pointing out ...
    • Construção e aplicação de um jogo de tabuleiro para o ensino de Física 

      Favaretto, Danilo Vieira; http://lattes.cnpq.br/8338450960037947 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 17/03/2017)
      The main objective of this work was the elaboration and application of a board game involving physical concepts related to the daily life of the students. The research here points out the importance of using ludic activities ...
    • Determinação do equivalente mecânico do calor através de medidas elétricas 

      Dias Jr, Marco Antonio; http://lattes.cnpq.br/5367947636556389 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 25/04/2019)
      Scientific experimentation is a practical activity that can be widely used in the classroom to boost the motivation of students for learning Physics concepts. It can also be promising to improve the relationship between ...
    • Elaboração de uma História em Quadrinhos Utilizando Tópicos de Física para o Ensino Médio. 

      Lorençon, Bruno Darros; http://lattes.cnpq.br/2046106727000548 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 12/04/2019)
      In this work we present the elaboration of a comic book as a complementary material for the Physics teacher, whose plot takes place in an amusement park, where the characters experience situations in which some specific ...
    • Ensinando operações com grandezas físicas vetoriais no ensino médio através de uma unidade de ensino potencialmente significativa 

      Reis, Antonio Fernando; http://lattes.cnpq.br/7290561533961737 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA), Câmpus São Carlos, 03/08/2016)
      The student learning obtained by memorizing the information transmitted by the teacher's narrative, for further reproduction in the assessment, shows that the classic way of teaching, leads to a mechanical and not significant ...
    • Estudo da poluição sonora por estudantes do ensino médio usando smartphone. 

      Pereira, Márcio Donizete; http://lattes.cnpq.br/3069573984049968 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 25/08/2017)
      The main objective of the project was to develop a didactic sequence to be applied in the classroom aiming to address the study the physics of noise pollution, including measures of sound intensity using cell phones and ...
    • Estudo experimental da Lei de Faraday da indução eletromagnética utilizando um smartphone e um computador 

      Reis, Tiago de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/0860332394591067 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 06/03/2018)
      The experiment proposal aims to demonstrate Faraday's law of electromagnetic induction using a personal computer, a smartphone and low cost materials. It is expected that students recognize from a quantitative point of ...
    • A experimentação no ensino de Física: proposta de aplicação para temas do ensino médio 

      Costa, Farley William da; http://lattes.cnpq.br/2209910329544471 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 29/08/2017)
      This work approaches theoretical topics of physics addressed to high school, which don’t usually appear in the literature of physics teaching but cause questions and curiosity in the students. This work used experimental ...
    • Experimentos demonstrativos para o estudo do eletromagnetismo. 

      Monteiro, Hudson Roberto; http://lattes.cnpq.br/5231542208528700 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 14/11/2018)
      Science is fundamental for our existence. Physics is among the subjects upon which science is based. Besides being of extreme importance in the understanding of concepts related to the existence of human beings and on laws ...
    • Física e Geociências: Uma proposta interdisciplinar para o ensino de Termodinâmica e Ondulatória 

      Retamero, Alex Amilton Costa; http://lattes.cnpq.br/6704616715976854 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 05/02/2019)
      The aim of the work was to verify the limit and contributions of the association between Physic and Geosciences in the High School. To this, two Potentially Meaningful Teaching Units (PMTUS) were developed based in either ...
    • Galileu e o Experimento da Torre de Pisa no Ensino Médio 

      Alves, Welder Ribeiro da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA), Câmpus São Carlos, 27/02/2019)
      It is necessary students know the scientific questions of each time, so they may understand how science has developed over time. Galileo lived in a historical context that enabled him to be recognized as one of the great ...
    • O Geogebra no ensino de Física: propostas de aplicação para o ensino do movimento Harmônico simples 

      Carmo, Rodrigo; http://lattes.cnpq.br/2291914455874755 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 15/03/2017)
      In this work we discuss two important movements that are part of the curriculum of the physical discipline of physics in high school, wich are classified as part of a set of phenomena that constitute as an Simple Harmonic ...
    • O modelo padrão no ensino médio: um tratamento elementar 

      Gomes, Roberto Rodrigues; http://lattes.cnpq.br/3630448872155453 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 08/02/2017)
      Due to the importance of the teaching of Modern and Contemporary Physics (MCP) in basic education, especially in high school, and the technologies developed as of the end of the 19th century, as well as their applications, ...
    • Princípios da Termodinâmica e Mecânica: Motor Térmico de Elásticos 

      Pereira, André Luiz; http://lattes.cnpq.br/8365336780915198 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Física - PROFIS (Campus SOROCABA), Câmpus Sorocaba, 03/04/2019)
      Teaching physics has always been a challenge for teachers. It is usually based on expository lessons and application of mathematical formulas, providing only a process of memorization of contents and resolution of exercises ...