Browsing Centro de Educação e Ciências Humanas - CECH by Title
Now showing items 598-617 of 5565
-
B. O. da educação: a visão dos policiais militares sobre a autoridade e a educação.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/03/2003)As the cases of violent occurrence rise in school premises, police tend to be present in the most relevant way in the inter-school relationship as to contribute with the reconstruction of the educational dynamics, mainly ... -
“Bagulho do pensamento” : a relação com o saber de jovens estudantes do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2017)This work has as theoretical base the proposition "relation with the knowledge" of Bernard Charlot and as pillar, reflections on the process of teaching and learning. The objective is to understand the relationships ... -
Baile do Carmo: festa, movimento negro e política das identidades negras em Araraquara-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, , 09/04/2010)This PhD research examines the construction of identity in an annual celebration, a playful event known as Baile do Carmo, carried out by the black population of Araraquara for over 70 years. It is possible by means of a ... -
O bairro está on-line? Vivências e sociabilidade(s) juvenis em um bairro da região metropolitana de Belo Horizonte
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, , 11/02/2009)Is it possible to think about periphery on Internet? From a ethnographic view, this research aims to describe some youth practices which supposes the formation of ties and relations implying determined ways of understanding ... -
Bakhtin e Paulo Freire: a relação do eu e do outro e as relações dialógicas para a prática da liberdade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2012)This doctoral thesis is part of the line of research Teaching and Learning Processes . The aim of this study was to discuss dialogical relations between the self and the other on the perspectives of the authors Bakhtin ... -
O Banco Mundial, o neoliberalismo e a educação do campo no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/03/2017)This study analyzes the participation of the World Bank in rural education projects in Brazil based on two hypotheses. Firstly, what means to a neoliberal political project justify poverty reduction and improve the living ... -
Bancos comunitários como adequação sociotécnica financeira: uma análise crítica ante o potencial de autossustentabilidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 11/10/2023)Community Development Banks (BCD) have become an important instrument for the expansion of Solidarity Finance through microcredit, largely due to the public policies that have been offered since the creation of the ... -
Bancos comunitários de desenvolvimento: identificação de relações estratégicas de parceria
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, , 27/02/2015)This paper analysis the community development banks concept, understood as social technologies of solidarity finances, brought up to discussion under solidarity economy and Science, Technology and Society (STS) aspects. ... -
Barreiras e potenciais facilitadores para implantação de compras sustentáveis na Universidade Federal de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 23/06/2016)Issues of environmental concern and changes in the interaction between society and the environment gained prominence in recent years. In this context public educational institutions, among them the Federal Universities ... -
Barreiras para a implementação de práticas docentes com uso das Tecnologias de Informação e Comunicação nos anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)If we consider that Information and Communication Technology (ICT) can be an aiding tool in the teaching and learning process, it is important to investigate the existence of adequate and available resources, how much the ... -
O barro espirra, respira e inspira: reflexões sobre o trabalho feminino na arte cerâmica de Icoaraci, Belém, Pará
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 02/02/2023)Dans cette recherche intitulée L'argile éternue, respire et inspire: réflexions sur le travail féminin dans l'art céramique d’Icoaraci, Belém, Pará, je cherche, à partir des notions de genre, de mémoire et d'identité, à ... -
Basá busá: riqueza, cultura e política no alto rio Negro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, , 09/05/2014)This work presents ethnographic research concerning recent initiatives of cultural revitalization in the Alto Rio Negro region, particularly those initiatives that have been taken by tukano speaking groups in the Uaupés ... -
Base de conhecimento docente em educação a distância: um estudo sobre educação musical
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2013)This research focuses on the particularities of teachers knowledge in Musical Education in the distance education modality, as well as the teachers adaptations to teach pratical music contente virtually. The investigation ... -
Base de dados morfológicos de terminologias do português do Brasil : descrição e análise morfológica com vistas à disponibilização on-line
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 12/04/2012)The researches in Linguistics and Language fields are extremely rich, consistent and efficient in Brazil, however, still aren‟t expressive in the Brazilian researches the issues involving morphology and terminology. ... -
Base referencial para o povoamento de repositórios institucionais: coleta automatizada de metadados da Plataforma Lattes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, , 14/08/2015)Open institutional repositories (IR) have became a major instrument for providing open access to global scientific production. In addition to providing scientific documents, IR can be used to fulfill institutional interests ... -
Bases conceituais da teoria histórico-cultural : implicações nas práticas pedagógicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/01/2012)The intention of this research was to analyze and clarify the conceptual foundations of the Historical-Cultural Theory, based on the Historical-Dialectical Materialism by Marx, and their direct implications for the pedagogical ... -
As bases pós-materialistas da legitimidade democrática no Brasil: diferenças e similaridades intergeracionais e inter-regionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 28/08/2023)The World Values Survey is one of the largest international research projects in the social sciences. Using the survey technique, the project gathers important information about public opinion in different countries and ... -
Os bastidores da educação primária: criação e expansão das escolas isoladas rurais em municípios do interior paulista (1889 –1921)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/03/2018)This work has as main objective to deal with the creation and expansion of isolated schools in the interior of São Paulo between the years 1889 to 1920 – the first 31 years of republic. The isolated schools were unidocent ... -
A batalha pela memória : os militares e o golpe de 1964
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, , 07/03/2007) -
O baterista Rubens Barsotti (Rubinho) na visão de ex-alunos: músico e educador
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 21/08/2023)The object of study of this research is the drummer Rubens Barsotti (Rubinho), founder of the group Zimbo Trio. The focus of the research is pointed to the music genre called samba-jazz, bringing to light the views of many ...