Browsing Centro de Educação e Ciências Humanas - CECH by Title
Now showing items 3224-3243 of 5276
-
Limites institucionais e impactos sociais: a interrupção do projeto “IFSP: Conheça-nos!”
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 23/08/2018)The creation and strengthening of the Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo are part of a package of developmental measures adopted for the implementation of public education policy. After a ... -
Lindo balão azul: música e astronomia nos anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/09/2022)The present research was based on the importance of working Astronomy in Art classes for students in the early years of elementary school, in an interdisciplinary proposal to use the language of Art, music, as a motivating ... -
Linguagem científica escrita : percursos de apropriação e suas relações com a cultura científica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 06/02/2017)Although the concept of science has changed significantly in recent decades, certain requirements remain essential for the development of scientific practice; notably, the domain of written scientific language is one of ... -
A linguagem cinematográfica: uma abordagem semiótica da fotografia em movimento e sua aplicação em The Crow (1994)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 05/03/2021)This thesis proposes a semiotic look at the cinematographic language, aiming at a more accurate description of the expressive visual elements at play in the process of meaning not only of the films, but, above all, of the ... -
A linguagem como caráter constitutivo do ser-aí em Ser e Tempo de Martin Heidegger
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 28/02/2008) -
Linguagem e interação: argumentação e domínio semântico de determinação nos PCNS e no material didático do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 28/02/2019)This work analyzed the Semantic Domain of Argumentation / Argument Determination in the National Curriculum Parameters (PCNs) and the courseware of the first year of high school, from the Language and Interaction collection, ... -
Linguagem e significado nas investigações filosóficas de Wittgenstein: uma análise do argumento da linguagem privada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 07/11/2008)This thesis analyzes the idea of meaning as language use, developed by Wittgenstein in the Philosophical Investigations, with the specific purpose of understanding the role played by the so-called private language argument ... -
Linguagem e sociedade: análise do discurso de cartas de detentas e ex-detentas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, , 07/12/2009)This work analyzes, discursively, letters from women inserted into the penitentiary system in the region of Ribeirão Preto, brightening the regions of power, the knowledge and learning manifested there, discovering forms ... -
Linguagem escrita da Educação Infantil ao 1º ano do Ensino Fundamental: análise da transição segundo as professoras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/09/2022)The child establishes relationships with other human beings and with the environment from birth and expands their communication through different types of languages. Supported by the contributions of the Historical-Cultural ... -
Linguagem escrita na educação infantil: práticas de uma professora pesquisadora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 26/08/2021)This research aimed to analyze the written language practices developed by the researcher herself as a teacher of the group of children in the last stage of Early Childhood Education (phase 6) in 2019, in an educational ... -
A linguagem escrita na pré-escola pela ótica docente: uma análise do Ciclo de Políticas na rede municipal de Rio Claro/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 19/09/2019)The approach of written language in early childhood education has been over the decades causing differences of opinion among scholars in the area, as well as among teachers who work in this stage of education. Although the ... -
Linguagem inclusiva em destaque: pesquisa, análise e divulgação dos xis da questão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 18/01/2022)Este trabajo de conclusión de curso tiene como objetivo investigar el lenguaje inclusivo, con miras a una definición coherente de su naturaleza. Partimos de su defensa, ya que consideramos su uso un factor de inclusión ... -
Linha 11 - uma fronteira em movimento: etnografia do uso social cotidiano dos trens da linha 11 da CPTM
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, , 03/02/2011)Não tem resumo -
Linha de base cumulativa e sistema de conseqüências no ensino informatizado de leitura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/06/2009)The study evaluated two versions of a computerized program for teaching reading skills (de Souza e de Rose, 2006) which was intended to teach the relations between sets of stimuli consisting of a written word, a picture ... -
Linhas de errância : vidas precárias e pedagogias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2017)Taking as a starting point the wandering lines traced around the world, we find singularities that affirm and invent other possible worlds, architecting absolutely other spaces. From these encounters, we intend to create ... -
Linhas que separam, linhas que unem: percepção de fronteira na cidade de Cáceres - MT
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 17/07/2020)The present study desires to investigate the perception that residents of a border region between Brazil and Bolivia have about the physical border that separates the two countries, as well as other borders that may possibly ... -
Linked Open Data em coleções de patrimônio cultural: aspectos da representação da informação para Humanidades Digitais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 30/08/2018)Introduction: The emergence of the Internet and the Web platform raise new possibilities and challenges of management and access to knowledge, stored in digital environments in the form of data. In this context, the tools ... -
Listas de cabeçalhos de assunto e tesauros: discussões e iniciativas à luz da justiça social e equidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 14/04/2023)The research aimed to describe initiatives for creating and updating subject headings list and thesaurus considering justice and social equity, based on literature on the sociocultural dimension of the Organization of ... -
Literatura digital brasileira: análise das perspectivas autorais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 24/01/0018)This final paper aims to expand the reflections developed during the Scientific Initiation projects, carried out between August 2020 and October 2022. Both researches funded by CNPq, and entitled: “Literatura digital ... -
Literatura e contracultura: uma leitura política sobre The dharma bums de Jack Kerouac
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 17/07/2018)This work has the purpose to analyze Jack Kerouac’s, The Dharma Bums (1958), using Fredric Jameson’s analytical method, as described in The Political Unconscious: The Narrative as a Socially Symbolic Act (1992). Published ...