Browsing Centro de Educação e Ciências Humanas - CECH by Title
Now showing items 4426-4445 of 5276
-
Quem eles devem ser, quem eles querem ser e quem eles são: Os deslocamentos das identidades nacionais em Enquanto os dentes (2017) e Todos nós adorávamos caubóis (2013)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 31/10/2022)This master's dissertation starts from the cross-analysis between the epistemology of political and difference theory and classifies nationalism (ANDERSON, 2008; HOBSBAWM, 1990) as a phenomenon that implies the crisis of ... -
Quem são os povos indígenas para os estudantes? Reflexões sobre o currículo básico comum do estado de Minas Gerais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 09/12/2014)The indigenous issue presented in the school context on the view of European blueprints may generate numerous misconceptions, reflecting attitudes of prejudice, rejection, discrimination and segregation. Although they ... -
Quem tem a força? as relações de poder intrapartidárias em perspectiva multinível
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 05/03/2018)Considering the Brazilian institutional and political context, the object of analysis is the multilevel party leadership structure. The objective of the research is to analyze intra-party organizational dynamics and control ... -
Quem tem medo do Queermuseu? a associação da arte com a pedofilia na CPI dos maus-tratos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 06/02/2023)The present work aims to analyze the discourse at the meetings of the Parliamentary Commission of Inquiry into Mistreatment (CPIMT) regarding the arts. The exhibition “Queermuseu – Cartografias da Diferença na Arte ... -
Quem tem voz no Supremo? Uma análise das audiências públicas no processo decisório do STF
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 16/03/2020)The central question of this research is to verify how public hearings work in the decision-making process of the Supreme Federal Court, so as to map which voices are heard and which interests they represent. This work ... -
Querido diário... o que revelam as narrativas sobre ludicidade, formação e futura prática do professor que ensina(rá) matemática nos anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/12/2018)This study aims to investigate what narratives of undergraduates of the Pedagogy course of UFSCar, constructed during the formation, about the playfulness, the teaching of mathematics and the being a teacher who teaches ... -
A questão agrária na agenda governamental de FHC e Lula : uma análise à luz dos estudos de formação de agenda
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 10/03/2017)This research has as general objective to analyze the trajectory and the movement of the agrarian question in the governmental agenda, from 1995 to 2006, based on the application of instruments that show the change in ... -
A questão da disciplina na escola: percepções dos estudantes do 5º ano no ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/07/2023)The foundation of modern education, as it was described by Enlightenment ideals, gives man the condition to think for himself. The pedagogy, which emerges from this context, has as its purpose the formation of the subject's ... -
A questão da intersubjetividade em O Ser e o Nada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 09/03/2010)In Being and Nothingness, Sartre defines man as a hopelessly free being. But thus, iffreedom is our main predicate, would it be possible to think a relationship between differentfreedoms which was not limited to a mere ... -
A questão democrática na Guiné-Bissau: tensões entre identidades étnicas e o Estado nacional no contexto pós-colonial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa Interinstitucional de Pós-Graduação em Ciências Fisiológicas - PIPGCF, Câmpus São Carlos, 15/04/2021)Le présent travail vise à comprendre la construction démocratique en Guinée-Bissau, en particulier après l'indépendance, depuis l'époque où le pays a été confronté à des crises et à des défis dans ce processus. La Guinée-Bissau ... -
A questão sindical a partir da perspectiva da experiência político-cultural - os metalúrgicos em São Carlos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, , 18/04/2005)The present doctorate assay is related to the syndical issue of our living days, and searches for subsidiaries in order to begin answering the set of interrogations placed on the theoretical debate nowadays through the ... -
Questão social no Brasil: uma análise sobre o debate nas décadas de 1920 e 1930
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, , 18/03/2011)The transition to modernity in Brazil has its roots in the transformations engendered in Brazilian society since the mid-nineteenth century to the emblematic 1930 s Revolution. The social question, that in this context was ... -
O questionamento kantiano do argumento ontológico sobre a existência de Deus
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 18/01/2021)The aim of the present research is to approach the arguments of the work entitled Critique of Pure Reason (1781/1787) by Immanuel Kant, in which he presents his most relevant notes for his philosophical project, which is ... -
As questões ambientais nos livros didáticos de diferentes disciplinas da quinta-série do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/08/2008)The National Curriculum Parameters and Law 9.795 issued in 1999, which institutes a national policy covering environmental education, define that the environmental education should not be a school discipline but should be ... -
Questões de identidade lingüístico-cultural e sua relação com a oralidade em LE (Inglês): percepções de aprendizes em nível intermediário
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 28/02/2011)When learning a foreign language, more specifically English, it is common that students report that speaking is the most difficult skill to be developed. This difficulty may be related to the lack of a critical view about ... -
Questões de projeção literária em contexto digital
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 14/02/2023)Esta investigación analiza cómo los algoritmos, en el período técnico-científico-informativo (SANTOS, 2000), interfieren en la circulación literaria. Por lo tanto, consideramos que el algoritmo es un tipo de medio, ya que ... -
Questões que permeiam o gênero neutro, impactam a língua portuguesa e cruzam a língua de sinais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 30/08/2023)This research main objective is to establish a debate about the use of gender-neutral words in Libras, some signs that has this neutrality, as well the relation of the neutrality and minority groups. Through essay features, ... -
Quietas e caladas: reflexões sobre as atividades de movimento com crianças na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/09/2003) -
O Quilombismo de Abdias Nascimento: fundamentos para uma educação antirracista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/10/2021)The following master's thesis aims to investigate the assumptions of Abdias Nascimento's thought, the ideals and proposals that point to actions for an anti-racist education. This is done from considerations of the work O ... -
Quilombolas na Pós-Graduação construindo Ebges de resistência - deslocamentos pessoais, coletivos, político-pedagógicos e pluriepistêmicos no Ensino Superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/08/2022)The presence of quilombolas in Brazilian postgraduate courses, from the adoption of the affirmative action policy and racial quotas, has been giving new meaning to academic knowledge, impelling new pedagogical and theoretical ...