Browsing Centro de Educação e Ciências Humanas - CECH by Title
Now showing items 4446-4465 of 5565
-
Produção de histórias em quadrinhos on-line: uma poderosa ferramenta no auxílio à aprendizagem no ambiente escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 20/02/2022)The presented paper intends to investigate the main specificities of the languages adopted in comics and how they act when connecting the student during the reading with several human feelings, as fun or as an object ... -
A produção de sentidos e significados matemáticos por estudantes do último ciclo do ensino fundamental por meio da leitura da obra "O homem que calculava"
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/03/2012)This research aims to analyze the production of meanings that were articulated by students of grades of elementary school , while reading the book : " The Man Who Counted ." Thus , based on the assumption that reading ... -
Produção de textos infantis e pesquisa colaborativa: a prática pedagógica e a aquisição do conhecimento da escrita.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/12/2003)This study describes the analysis of the evolution of texts written by children who attend urban outskirts school, in the process of literacy, which happened due to a collaborative relationship between the researcher and ... -
A produção de textos no ensino de língua: da constituição dos enunciados à constituição dos planos enunciativos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 29/08/2013)The objective, in this paper, is to investigate the enunciative plans formation in narrative texts productions written in native language (Portuguese) from elementary school students II, 3rd and 4th cycles. In this approach, ... -
Produção de videoaulas para EaD : contribuições para o diálogo com os educandos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 19/12/2012)This work discusses the production of video lessons made for E-Learning courses. It is written according to what Paulo Freire calls a problem-posing concept of education, on which dialogue is the key element for the ... -
Produção de vídeos a partir das releitura dos clássicos literários como recurso de aprendizagem de língua portuguesa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 18/11/2020)This research aims to characterize the processes of reading and interpreting the work Auto da Barca do Inferno, by Gil Vicente for the 1st grade of the Chemistry Technician Integrated into High School of a State Technical ... -
Produção intelectual sobre educação no período ditatorial : uma análise a partir de textos publicados na SciELO
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/03/2017)This research had as general objective to enable a mapping of texts on education in the period of civil-military dictatorship, published in SCIELO database in the period between 1985 and 2016, publication dates of the ... -
A produção social da cidade. Os discursos legitimadores da segregação sócio-espacial no interior paulista: Ribeirão Preto 1889-1930.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, , 11/07/2006) -
Produção textual: o que dizem e escrevem educandos do 3ª ano sobre o gênero fábula
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2010)The present research aimed at verifying and analyzing what 9-year-old pupils from the third year of primary school used to write and say about writing production and fables, as well as the knowledge they claimed and ... -
A produção técnica na Universidade Federal de São Carlos : identificação para comunicação no repositório institucional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 22/02/2017)The enormous amount of intellectual production inside universities makes important to spread and preserve it. Therefore we have the concept of institutional repositories. The repositories developed by higher education ... -
Professor (a) youtuber?: as resenhas literárias audiovisuais e a revitalização do esquematismo da indústria cultural na cibercultura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 12/02/2019)In times of the Internet, social media has opened up space for new forms of production and access to knowledge, to the point where the search for audiovisual literary reviews has become a shortcut to formation through ... -
Professor bilíngue para surdos: análise da prática de letramento por meio da autoconfrontação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/06/2018)This study had as main goal to verify the analysis of teachers’ practices, within a classroom interection approach at elementary school. Also, to investigate how the teachers’ self-image, commenting and binding meanings ... -
O professor de educação especial nos institutos federais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/05/2021)Special Education is transversal and is foreseen at all levels and teaching modalities, therefore, the presence of the special education teacher must be ensured as one of the actors of this modality. Once, the role of the ... -
O professor de educação física no primeiro ano da carreira: análise da aprendizagem profissional a partir da promoção de um programa de iniciação à docência.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/12/2005)The aim of this investigation is to analyze the professional learning of the Physical Education teachers in the first year of their careers in which they experienced an induction program with one mentor (author of this ... -
Professor de inglês e o livro didático : concepções teóricas presentes nas orientações do Manual do professor da coleção “Take over”
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 03/04/2017)Among too much difficulties which affect the success of English teachers of public schools, this search aimed to analyse the teacher profile developed by the didatic book entitled “Take Over” of the Programa Nacional do ... -
O professor de matemática e seus saberes e suas necessidades em relação à sua disciplina
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/05/2007)This work is a result of the research about the characteristics of the knowledge related to specific content of mathematics matter that a teacher is developing/reworking throughout his professional career. This is a case ... -
O professor interlocutor no contexto da educação de surdos : aspectos da atuação deste novo profissional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 06/02/2013) -
O professor mediador-orientador na modelagem matemática: movimentos de constituição de uma representação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/02/2020)This research aims to analyze utterances related to the role of the teacher who develops Mathematical Modelling activities, in order to discuss some conditions that allowed the construction of a pedagogical truth about ... -
Professor, intérprete e aluno surdo: uma relação além da comunicação nas aulas de Educação Física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 31/07/2020)This research aims to investigate, discuss and analyze how a physical education teacher acts in theoretical and practical classes with deaf students, with and without an interpreter presence, based on the Theory of ... -
Professor-tutor-regente: base de conhecimento e aprendizagens
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/02/2013)This research investigated the learning faculty of experienced teachers who act as "guardians-rulers" in a "supervised" program developed by the Faculty of Education in UFSCar, in the distance, considering the perspectives ...