• Resistência e governamentalidade : política educacional em Uberaba (MG) nos anos de 2005 a 2012 

      Borges, Marisa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/03/2014)
      Sur la base des objectifs théoriques et méthodologiques des études de Foucault sur des notions telles que discours, les relations de pouvoir, gouvernementalité et la biopolitique développés par le philosophe Michel ...
    • Resistência e negritude: experiências de enfrentamento ao racismo de jovens negros universitários 

      Spindola, Carine dos Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 25/04/2022)
      This study aimed to analyze the academic and personal trajectories of young black college students. This is a qualitative approach study. The study was approved by the Ethics Committee on Human Research of the Universidade ...
    • Resistência e rebeldia nas fazendas de café de São Carlos. 

      Medeiros, Simone (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, , 10/03/2004)
    • Resistência e seus processos educativos na comunidade negra rural Quilombola do Fojo - BA 

      Larchert, Jeanes Martins (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/02/2013)
      This paper focuses on the practice of resistance of the maroon organization in the community of Fojo in Itacaré Bahia, and its educational processes. It aims at understanding how these educational processes have contributed ...
    • A resistência em Clarice Lispector: uma aprendizagem 

      Ferreira, Bianca Pulgrossi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 15/03/2018)
      The object of study of this work is the novel An Apprenticeship or The Book of Delights, published in 1969, by the writer Clarice Lispector. The main objective is to show that this novel can be considered a “resistance ...
    • Resolução de problemas com adolescentes em conflito com a lei: uma proposta de intervenção 

      Padovani, Ricardo da Costa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 31/03/2003)
      Young offenders have always marked their presence in society, and constitute in a universal phenomenon. The goal of the present study involves the evaluation of an intervention program of young offenders based in the ...
    • Resolução de problemas na formação continuada e em aulas de matemática nos anos iniciais 

      Oliveira, Sandra Alves de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 03/03/2012)
      This text reports a descriptive and interpretative research that analyzed challenges, dilemmas, knowledge and learning that were present in the process of continuing professional education of a group of sixteen Early Years ...
    • Resolução de problemas sociais com adolescentes em conflito com a lei: estratégias de mensuração e intervenção 

      Padovani, Ricardo da Costa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 15/02/2008)
      Young offenders deficits in problem solving skills are described as one of the characteristics of this population. However, there is no data in the Brazilian literature measuring this variable. This study had two aims. ...
    • Resource Description and Access (RDA): conceitos e relações da RDA Original e do Projeto 3R 

      Cavalheiro, Karen Cristina Soares (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 30/11/2022)
      With the emergence of technologies and the Web, the processes, methodologies and instruments of Information Organization began to undergo transformations, and have been continuously developed for an Information Representation ...
    • Responder condicional e responder por exclusão em cães domésticos 

      Fenner, Marina Castana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 03/03/2015)
      Exclusion is a behavioral process that seems to be found in human and non-human, in which, in the presence of an undefined sample stimulus, the participant excludes a defined comparison stimulus and selects a comparison ...
    • Responder coordenado sob esquema de Razão Variável (VR) em ratos 

      Souza, Lucas Codina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 29/03/2023)
      Cooperation between two or more organisms has been experimentally shown to be susceptible to selection by consequences similarly to individual operant behavior. Previous studies in the Laboratory of Psychology of Learning ...
    • O responder por exclusão em bebês nascidos pré-termo e baixo peso 

      Sertori, Natália Maria (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/08/2017)
      The responding by exclusion is defined as the immediate choice of an unknown comparison stimulus (figure or object) in front of a model stimulus also unknown. For Behavior Analysis, it is one of the processes by which ...
    • Responder por exclusão em treinos de discriminação condicional com estímulos temporais por universitários 

      Cippola, Nathália Sabaine (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/03/2012)
      Choose by exclusion has been extensively investigated and documented in different human populations. The pattern of conditional discrimination of an undefined stimulus obtained for an undefined model when possible ...
    • Responder por exclusão envolvendo relações palavra-objeto e palavra-ação 

      Gallano, Tamiris Poletini (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)
      Responding by exclusion is defined, in conditional discriminations tasks, as the immediate selection of a new stimulus, among other known stimuli, when a new sample stimulus is presented. Responding by exclusion is usually ...
    • Responder por exclusão na aprendizagem de relações simbólicas envolvendo adjetivos 

      Ribeiro, Thaís Arantes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 25/02/2013)
      Exclusion responding has been considered one of the processes by which children learn to relate new words to objects. This pattern of responding is usually tested with a matching to sample task. The goal of the present ...
    • Responsabilidade social na Ciência da Informação: uma análise a partir da Brapci 

      Souza, Vanessa Maria (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 15/02/2024)
      Understanding Information Science as an essentially social field, the understanding of the concept of social responsibility that prevails in Brazilian literature is highlighted. Through exploratory and descriptive research ...
    • A ressignificação da questão ambiental em contexto de ruralidade: para uma leitura crítica do Paradoxo de Giddens 

      Madureira, Gabriel Alarcon (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, , 25/11/2013)
      Reports from IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) call attention to the possibility of water shortages, to the collapse of the Amazon system, to the biodiversity crisis, and to the proliferation of extreme ...
    • Retorno ao trabalho após o nascimento de um filho: percepções de professoras sobre sua experiência. 

      Gravena, Ana Carolina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/04/2006)
      The participation of women in the paid workforce has increased significantly in recent decades, allowing women to make an important contribution to the family income. Apart from their professional activities, many women ...
    • Retorno presencial na pandemia da covid-19:ações das professoras alfabetizadoras e de políticas públicas 

      Placeres, Mariane Ferreira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 26/01/2024)
      The novel coronavirus (COVID-19) pandemic has led to changes in the organization of life in society, and the school environment has been no different. Teaching had to adapt to the health limitations and during 2020 and ...
    • O retrato da mulher preta em estudos da Ciência da Informação no Brasil 

      Pereira, Gabriele Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 17/05/2021)
      This research surveys studies on black women in Brazilian science, more specifically in Information Science. Recognizing academic production about black women in Information Science means removing them from the spaces of ...