Browsing Centro de Educação e Ciências Humanas - CECH by Title
Now showing items 4908-4927 of 5480
-
As rodas de leitura em prisões e seus processos educativos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/04/2020)The following study analyzes the educational processes which happen in Rodas de Leitura in a correctional facility in the state of São Paulo, Brazil. Our interest for the subject has arrived from our participation through ... -
A RolêFeira em Araraquara (SP): trabalho criativo, empreendedorismo e movimento social
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 25/02/2022)The aim of this study was to understand how creative entrepreneurs who are inserted in a creative fairs context perceive themselves and the work done by them, what desires and affections they are triggered about, to what ... -
Rotas digitalizadas: autonomia e controle no trabalho de entregadores por aplicativos em Araraquara - SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 08/07/2022)The insertion of digital technologies in business models in the last decades allowed the advance of the platformization process of several activities, granting new arrangements to the ambiguous relations between autonomy ... -
A rotatividade de estudantes nos cursos de graduação na UFV: o SISU e as estratégias de acesso e permanência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 09/08/2022)Higher education in Brazil has undergone several changes and several public policies have been developed to promote access, as well as for the permanence of students in private and public sector institutions. Such ... -
A rotina de estudos de dois alunos com deficiência intelectual no contexto do ensino remoto emergencial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/07/2023)In times of social distancing in the COVID-19 pandemic, it is important to reflect on the living conditions of students with intellectual disabilities (ID) and the possible impacts on their schooling. The work has the ... -
Rotina, necessidades e suporte de famílias de crianças com síndrome de down
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/02/2019)The families of children with disabilities may have necessities that need to be feed to allow quality interaction with their children. Based on the hypothesis that such necessities may be specific considering the child's ... -
RPG de mesa como ferramenta educativa e objeto de estudo linguístico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 04/04/2023)In this final term paper, we seek to explore the value of Tabletop Roleplaying Games, displaying their potential as a study object for the field of linguistics, as well as its potential as tool for education. In order to ... -
Rupturas e reconstruções: migração forçada e redes sociais em meio da guerra em Colômbia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, , 06/12/2007)The history of Colombia is characterized by violent processes of population expulsion that date back half of the twentieth century and which has been deepened as a consequence of internal armed conflict which resumes in ... -
Ruralidades midiáticas: uma análise sociológica da construção de perfis no Facebook por mulheres do campo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 02/03/2020)Country Brazilian residents have been historically portrayed by classical literature and national cinema as inferior to city dwellers, in habits and appearance. The collective imagination is fueled by this creation of ... -
Ruralismo pedagógico e escolanovismo em Goiás na primeira metade do século XX: o oitavo Congresso Brasileiro de Educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/02/2012)The present research defends the idea what in Goias, on first half of the 20th century, the project of education rural comprised the juxtaposition of new school and ruralism, which aimed to develop a training profile adapted ... -
O ruralismo pedagógico no estado de São Paulo nas décadas de 1930 e 1940: as escolas normais, os cursos de especialização, as escolas técnicas e os clubes agrícolas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2018)During the 1980s and 1940s were marked by the impact between those who defended the urbanization and industrialization of the countries, and the rural persons desired the maintenance of the agrarian economy and the power ... -
Os saberes da mediação humana em centros de ciências: contribuições à formação inicial de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/12/2009)The theme of education in museums and science centers is still not present in initial training of science teachers. As the school context, the out-of-school spaces can also contribute to teacher training, especially for ... -
Saberes da vida na noite : percepções de mulheres que prestam serviços sexuais sobre o educar-se nas relações com seus clientes.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 02/06/2007)This study had as objective to identify educational processes those are established in the relationship between prostitutes and their clients, and hat is stating point on the perception that those women has about the ... -
Saberes de diretores sobre as dimensões da administração escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/06/2022)This study aimed to analyze the relationship with Knowledge, according to Bernard Charlot, of school directors according to the school administration model of Benno Sander (2007), with the economic, pedagogical, political ... -
Saberes de professores da Educação Infantil sobre a BNCC: fontes, apropriações, implicações e desafios
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/11/2022)The approval of the National Common Curricular Base (BNCC/2018) as an educational policy of a normative/prescriptive nature for basic education provoked the need to reflect on teaching activities, especially in early ... -
Os saberes de professores que ensinam ciências nas séries iniciais - um estudo de caso.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 03/10/2005)The main objectives of this research are: a) to identify and to analyze the knowledge base utilized by science teachers in their daily practice in the first grades of fundamental school ; b) to identify the sources of ... -
Os saberes docentes de licenciandos e a busca da identidade profissional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/05/2009)The main objective of this research was to identify and interpret the knowledge about teaching constructed by Biological Science students, in a public institution of higher education during their first experiences on the ... -
Saberes docentes dos instrumentistas professores: diálogo entre ensinar e avaliar num curso de performance em instrumento musical
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/11/2004)The present research had as general objective knowing and discussing how professors of musical instruments, who teach children, report their teaching learning process according to two central axles: teaching and evaluating. ... -
Saberes docentes e desafios no ensino de Português língua estrangeira na atuação de professores em formação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 08/03/2018)The projection of Brazil in the political-economic scenario and the internationalization of Brazilian universities have amplified the demand for qualified professionals to teach Portuguese as a Foreign Language (PFL). ... -
Saberes docentes pressupostos em um livro didático e em um manual do professor de língua espanhola: implicações na formação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/08/2017)The present study had the objective of identifying and problematizing the teaching knowledge assumed in some pre-selected sections from the Spanish-language book: Enlaces: Español para Jóvenes Brasileños volume1 (OSMAN, ...