Listar Centro de Educação e Ciências Humanas - CECH por título
Mostrando ítems 5148-5167 de 5250
-
O uso de ferramentas digitais na autoavaliação docente no contexto da educação bilíngue de surdos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 17/12/2021)Strictly linked to the domain of the Brazilian Sign Language (Libras), there is the school development of the deaf student. However, due to a lack of practice in the family environment, it relays to the school environment ... -
O uso de imagens de arquivo em documentários de moradias estudantis: a escrita da história do CRUSP e da moradia estudantil da UNICAMP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 23/04/2020)The present work analyzes the appropriation of archive images by the documentaries CRUSP: um recorte (Marcelo Gutierres, 2005) and Moras à Luta (Samuel Souza and Eduardo Oliveira, 2015). The objective is to point out how ... -
O uso de informações semânticas do PALAVRAS : em busca do aprimoramento da seleção de unidades textuais correferentes na sumarização automática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 21/06/2010)This dissertation aims at presenting a theoretical heuristic model which not only takes into consideration the Veins Theory, but also semantic information obtained from the Parser PALAVRAS to improve the selection of ... -
O uso de jogos e a mediação do professor na abordagem histórico-cultural : primeiras aproximações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 27/10/2016)The present study had as reference the Teaching Activity and Being Learning Situation aimed at internalizing of theoretical knowledge through the action and reflection (both the kids and the researcher) in the search for ... -
Uso de tecnologias por crianças e o Modelo CTS no ensino de ciências no Ensino Fundamental I
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 25/04/2022)This final paper offers a review of the literature about pedagogical practices in Science Teaching at the beginning of Elementary School with the aim of finding discussions about the critical and conscious use of technological ... -
O uso de textos de divulgação científica em aulas de genética na educação básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 20/02/2018)The questioning about the fundamental role of the School in contemporary society is recurrent by the professionals of Education faced with the difficulties of constructing models and teaching practices that cover the real ... -
O uso de treino informatizado para ensinar professores a conduzirem Avaliação de Preferência de Escolha Pareada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 09/03/2021)Knowing a child's preferences can be an essential strategy to motivate the child to perform tasks in the classroom context. For this, it is important that teachers know how to apply tests to identify these items of preference, ... -
Uso do acervo de periódicos impressos da Biblioteca Comunitária da Universidade Federal de São Carlos: estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 13/06/2016)This study examines the use of collection of printed journals in paper Community Library (BCo) of the Federal University of São Carlos (UFSCar), campus San Carlos, through structured observational research, systematic ... -
O uso do bambu: o papel da cadeia produtiva no setor moveleiro e da construção civil no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, , 20/10/2011)The bamboo is a material widely used in Asia and its applications are from the simple fences to the Demoiselle structure, from Santos Dumont. In Brazil the bamboo uses still are small when it is compared to asian countries ... -
O uso do computador, a alfabetização e a pós-alfabetização: o que dizem educando/as do MOVA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 01/12/2006)The present study aims, as it main goal, to anlyze the contribuitions of the utilization of computer to the literacy and postliteracy of teens and adults and for the superation of self-protection. Yet abording the new ... -
O uso do hipertexto na aula de língua inglesa: promovendo o desenvolvimento da oralidade por meio de novas práticas de linguagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 09/03/2012)This research aims at investigating the use of hypertext in the English Language classroom. The central argument of the study is to promote the development of the oral language through new language practices, because with ... -
Uso dos recursos tecnológicos nas práticas dos professores dos anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/02/2014)The integration of technological resources in teaching and learning process assigns to education a need for new thinking and sets new challenges to the routine of the classroom, leaving the teacher to review practices and ... -
O uso pedagógico das tecnologias da informação e comunicação na formação de professores: uma experiência na licenciatura em matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/05/2015)There are several issues related to the pedagogical use of technologies for the construction of knowledge in the current Brazilian education system. Some pass through large and complex issues, such as the transmission of ... -
O uso sustentável de recursos comuns em um jogo digital
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/09/2022)The PhD dissertation contains three chapters in paper format The first chapter presents a theoretical article about sustainability, the use of common access resources and analytical-behavioral studies related to environmental ... -
Os usos da forma de tratamento de segunda pessoa singular “vos” entre os estudantes na Universidade de Nariño – Colômbia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 11/12/2019)El tema de esta investigación es el uso de la forma de tratamiento en la segunda persona del singular vos entre los estudiantes de la carrera Lengua Castellana y Literatura del 3er. semestre de la Universidad de Nariño ... -
Usos de portfólios em diferentes práticas: um olhar de uma educadora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 08/08/2016)In this research we intend to analyze the meanings of the term “portfolio through the use of practices in which it is employed. The theoretical and methodological framework was based on aspects of Wittgenstein’s philosophy ... -
Os usos do futuro do pretérito em livros didáticos e gramáticas normativas do português brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 28/04/2022)The future of the past tense in Brazilian Portuguese is defined as a verb tense that expresses a future occurrence in relation to an event that took place in a past moment (FARACO; MOURA, 2000). This prototypical definition, ... -
A utilização da tecnologia assistiva como um recurso para inclusão escolar de alunos com sequelas de mielomeningocele
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/02/2010)Research on the inclusion of students with myelomeningocele held in the country discuss only the access of students to the school context. Further research in this area of education has become necessary to investigate ... -
Utilização de contos de fadas e atividades simbólicas na compreensão de crianças vítimas de violência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2007)Based on an ecological perspective from a multifactorial analysis of the domestic violence phenomenon and on theories that consider the importance of the Fairy-Tales in the infantile emotional development, this research ... -
A utilização de jogos com movimento como recurso didático: diversificando as formas do ensinar e do aprender.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/03/2004)This research had as the subject matter, the use of the game with movement as assistance on school teaching. The approach of the subject-matter at issue, required a series of inquiries and considerations about the situation ...