Centro de Educação e Ciências Humanas - CECH: Recent submissions
Now showing items 1-20 of 5506
-
Alfabetização científica nos anos iniciais do ensino fundamental: um estudo à luz da aprendizagem dialógica e da matriz freiriana sobre percepções descritas por docentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 22/08/2024)This study presents an analysis of three publications in which the authors are teacher-researchers who developed, applied and evaluated pedagogical practices in Science Teaching through investigation aiming at scientific ... -
A construção da detetive: uma análise discursiva do filme Enola Holmes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 11/09/2024)This study examines the portrayal of the detective figure in the film Enola Holmes (2020) focusing on the order of discourse and the power dynamics highlighted by the syncretic materiality. It investigates whether the ... -
A relação entre narrador e narratário em "Romeu e Julieta", de Ruth Rocha, e "O gato malhado e a andorinha sinhá: uma história de amor", de Jorge Amado: uma análise comparativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 03/09/2024)The main focus of this research is to analyse the relationship between narrator and narratee in Romeu e Julieta (1969), by Ruth Rocha, and O Gato Malhado e a Andorinha Sinhá: uma história de amor (1976), by Jorge Amado, ... -
Análise das reflexões sobre a formação continuada para professores dos anos iniciais à luz da Lei 10.639/03 no período de 2015 a 2020
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 23/08/2024)The research aims to analyze the reflections that emerged about the continuing education actions of a group of Early Years teachers regarding the Afro-Brazilian History and Culture Theme and its mandatory nature in the ... -
Descentralizando narrativas: a resistência negra no ensino sobre a formação econômica e social do Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 10/09/2024)This undergraduate thesis examines the representations of the Afro-Brazilian population in educational materials, focusing on Brazil's economic cycles from the colonial period to the Empire, within the framework of Atlantic ... -
O letramento visual em materiais didáticos bilíngues para surdos (Libras língua portuguesa) escolhas e práticas pedagógicas do professor surdo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 21/02/2024)Nowadays, in Brazil, there are some issues related to the Deaf teachers’ pedagogic choices and practices that effectively reach the Deaf student in their linguistic specificities. When considering this theme, we rely on ... -
História da psicopedagogia e a atuação do psicopedagogo no Brasil: uma pesquisa bibliográfica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 09/09/2024)This final paper sought to understand psychopedagogy as an area of professional practice in Brazil. Through a bibliographic search in scientific databases (CAPES, SciELO and Google Scholar), a survey was conducted on the ... -
Desafios e potencialidades das práticas pedagógicas em escolas ribeirinhas: uma revisão em teses e dissertações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 11/09/2024)This undergraduate thesis seeks, through a bibliographic research based on studies cataloged in the Capes Theses and Dissertations Catalog, to identify the relationship between sociocultural knowledge and the pedagogical ... -
O aporte da neurociência na concepção de desenvolvimento humano da fundação Maria Cecília Souto Vidigal: uma análise crítica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 27/08/2024)Given the prominent presence of the Maria Cecilia Souto Vidigal Foundation (FMCSV) in the political and educational field of São Paulo, it is essential to understand its origins, movements, proposals for education and the ... -
Sexualidade e educação sexual de pessoas com deficiência intelectual: um programa de ensino para professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/03/2024)It can be said that sexuality is still a controversial topic, which causes difficulties for those who face this issue on a daily basis, such as teachers, for example. When it comes to teachers of young people with intellectual ... -
Qualidade de vida, saúde e o autocuidado em homens com câncer
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 11/04/2024)Cancer represents the third leading cause of death among men, behind only deaths arising from diseases of the circulatory system and violent external causes. The advancement of medical technologies has provided greater ... -
Brasil no limiar do direito internacional dos refugiados: o Itamaraty e a recepção dos apátridas russos da China (1949 – 1964)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 06/09/2024)The main objective of this study is to investigate the role of the Brazilian state in the international governance of refugees between 1949 and 1964. The period is characterised by the emergence of the international legal ... -
A articulação da tipografia nos gêneros do discurso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 19/10/2024)Fonts are sets of characters united by a particular design form, an aesthetic concept, or a specific purpose. They are constructed using complex typographic techniques and allow for the easy production of many of the ... -
Inclusão escolar e práticas docentes na pandemia antes e após o retorno do ensino presencial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/12/2022)The closure of schools was one of the concerns of the COVID-19 pandemic scenario. The educational inequality already present in Brazilian schools has become increasingly evident, placing teachers and families in a challenging ... -
Professoras de creche e suas identidades: trajetórias narradas com a linguagem matemática em um grupo de estudos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/08/2024)This master's thesis, linked to the Professional Postgraduate Program in Education (PPGPE) at the Federal University of São Carlos (UFSCar), describes results and directions of an investigation that aimed to analyze the ... -
Indicadores educacionais de professores com deficiência na educação superior brasileira (2019)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 07/03/2022)This final project aims to verify and analyze the profile and administrative aspects of teachers with disabilities who work in Brazilian higher education based on social indicators. This research, supported by dialectical ... -
Trajetórias de pessoas com deficiência sensorial: da educação básica à superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 06/01/2021)The present research focused on the education of people with disabilities, who completed Brazilian public higher education. Its general objective was: to analyze the school trajectory of people with disabilities who completed ... -
Mulher da rua: a construção da identidade de mulheres cis e trans em situação de rua em São Carlos - SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 10/09/2024)This study seeks to understand the creation of identities of homeless people in the city of São Carlos, in the interior of São Paulo, and its main objective is to analyze the construction of the physical and psychological ... -
Uma investigação semântica sobre injúrias e ofensas derivadas de nomes de animais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 30/08/2024)The purpose of this text is to investigate the semantics and pragmatics of animal names used as pejorative terms in contemporary Brazilian Portuguese (BP). In our analysis, we propose that some of these terms be classified ... -
Uma análise semântica de 'junto' e de suas variações no português brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 29/08/2024)In this work we will carry out a semantic analysis of the expression ‘junto’ in Brazilian Portuguese (BP), taking into account its morphological characteristics, that is, its inflection in number and gender (‘juntos’, ...