Browsing Centro de Ciências Agrárias - CCA by Advisor "11896fb5-2e97-4530-b7df-b237abbfa8a0"
Now showing items 1-8 of 8
-
Alfabetização Científica em diálogo com Tertúlias Dialógicas Científicas: aproximações e conciliações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 05/07/2023)Scientific Literacy (SL) is a current paradigm for Science Education and recognizing that access to scientific knowledge is a necessity for all. Considering that the Scientific Dialogic Tertulia (SDT) is a successful ... -
Currículo de matemática na Educação Infantil de um município do interior paulista: compreensão de número e sistema de numeração
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 19/04/2023)This research presents an analysis of the Curriculum of the Municipal Education Network of Limeira, more specifically the part related to early childhood education. Its purpose is to verify how the contents related to ... -
Racismo científico: o eu, o outro e o nós: práticas para o ensino de biologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 15/09/2022)This Academic Work aims to propose, from the theme of Scientific Racism, the elaboration and analysis of a didactic sequence that can address racism and science as points to understand promote the teaching for Ethnic-Racial ... -
Estudo documental do currículo paulista na área de química do ensino médio em perspectiva crítica de atuação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 16/11/2022)This research was supported by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (known as CAPES). Given recent political events and the approval, in recent years, of new curricular guidelines, it is ... -
Ensino de matemática e conhecimentos de estudantes: diálogos para formação de professores dos anos iniciais na Educação de Pessoas Jovens e Adultas (EPJA)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 09/03/2020)This dissertation has as main objective to understand how the mathematical knowledge of the students of the Education of Young and Adult People (EPJA) can contribute to the formation of the multipurpose educator of the ... -
A pesquisa em ensino de ciências na educação de pessoas jovens e adultas em artigos científicos de periódicos brasileiros (Qualis A) publicados em 2020
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 08/04/2021)The panorama of knowledge produced on the Teaching of Natural Sciences (Biology, Physics, Geology and Chemistry) in Youth and Adult Education (YAE) evidenced a certain scarcity of investigations with analyses of research ... -
Proposta de sequência didática para o ensino de fisiologia humana integrando os sistemas locomotor e nervoso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 24/08/2022)The teaching of science and biology still faces several challenges to be overcome, especially in relation to the exacerbated number of existing concepts and the fragmentation of content dealt with in these disciplines. The ... -
Sequência didática em perspectiva dialógica para ensino de ecologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 01/09/2022)In biology teaching, and specifically in ecology teaching, the contents are fragmented. In addition, it uses teaching and learning approaches, developed in and for industrial societies, as is the case of significant learning, ...