Browsing Centro de Ciências Agrárias - CCA by CNPq Subject "CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::METODOS E TECNICAS DE ENSINO"
Now showing items 1-17 of 17
-
Alfabetização Científica em diálogo com Tertúlias Dialógicas Científicas: aproximações e conciliações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 05/07/2023)Scientific Literacy (SL) is a current paradigm for Science Education and recognizing that access to scientific knowledge is a necessity for all. Considering that the Scientific Dialogic Tertulia (SDT) is a successful ... -
Ensino de ciências por investigação: subsídios formativos para a formação inicial de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 19/05/2023)The inquiry-based teaching is configured as a didactic approach and in recent years has been highlighted, mainly by the characteristic of changing the dynamics of practices in order to attract students' attention to ... -
Elaboração de um livro paradidático infantojuvenil com enfoque em educação ambiental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 09/09/2019)Since the 20th century, zoos have been shaping themselves around four pillars: conservation, research, education, and leisure. Linked to these pillars, environmental education is essential in both zoos and schools, as it ... -
Filo Arthropoda: abordagem do tema pelos livros didáticos das escolas públicas de Limeira, SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 11/12/2019)The Phylum Arthropoda constitutes a complex group of invertebrate animals with a wide distribution in environments worldwide, forming the animal kingdom's phylum with the highest number of representatives. In the teaching ... -
Gênero como construção social: elementos constituintes para o ensino de ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 01/09/2023)Although gender is defined as a social construction, which reflects social markers, it is necessary to understand in more depth how this construction occurs in different cultures and historical contexts, especially in ... -
Mosaico das mudanças climáticas: um jogo como recurso para o ensino sobre os impactos das mudanças climáticas no ambiente rural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 24/03/2023)The impacts of climate change affect the resilience of ecosystems and, consequently, the availability of ecosystem services that human beings benefit from for their well-being in different realities. These consequences are ... -
As tendências e perspectivas de ensino dos trabalhos sobre experimentação de física sobre o conteúdo de eletromagnetismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 09/08/2023)The present study refers to a bibliographical research with a qualitative approach on the potentialities of experimental activities for teaching Physics on the content of electromagnetism. We sought to analyze articles ... -
Agrotóxicos como uma questão sociocientífica e as potencialidades no ensino de física no contexto da educação CTS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 31/08/2023)Amid the relationships between science, technology, society and the environment, it is It is important to understand the science present in our daily lives. The discussions about its influence on our lives and its effects ... -
Racismo científico: o eu, o outro e o nós: práticas para o ensino de biologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 15/09/2022)This Academic Work aims to propose, from the theme of Scientific Racism, the elaboration and analysis of a didactic sequence that can address racism and science as points to understand promote the teaching for Ethnic-Racial ... -
Aplicação de jogo lúdico para o ensino de ciências: jogo LUDOVID sobre a COVID-19
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 07/03/2023)The present project proposed the elaboration and application of the LUDOVID game, based on the ludo game, the elaboration and implementation of a pedagogical proposal that addresses the problem of the COVID-19 pandemic ... -
Os outros somos nós: cordel e elaboração de livro paradidático de química para pessoas com deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 07/05/2021)The increase in enrollment of people with disabilities in regular public schools has increased the demand for research in the area. In this context, this research used the three axes proposed by Gabriel Kaplún to elaborate ... -
Alfabetização Científica e Tecnológica na formação inicial de professores de química
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 26/02/2019)The Scientific and Technological Literacy (ACT) has been much discussed in Science Teaching and, little by little, is being inserted as a purpose in the curricula of basic education. However, higher education still lacks ... -
Saberes populares e alfabetização científica e tecnológica: possibilidades e desafios para a formação continuada de professores de ciências da natureza
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 03/03/2020)The brazilian society is composed of a cultural hodgepodge due to the strong presence of indigenous peoples, immigrants and slaves of different ethnicities, impacting habits, beliefs and even forms of expression. This ... -
Base de conhecimento para o ensino nas licenciaturas em matemática: uma análise das concepções dos professores formadores sobre suas práticas pedagógicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 12/03/2020)This research aims to: analyze conceptions from teacher educators in Mathematics on their pedagogical practices and relate them to the elements of knowledge base for the teaching proposed by Shulman (1987) – such concepts ... -
Aprendendo sobre SARS-CoV-2: uma proposta de jogo de ludo para o ensino de química e de biologia.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 02/06/2021)The chemistry discipline is briefly presented to students in the eighth and ninth grade, through the Science discipline, and it only gains more contents in high school. Chemistry is an abstract Science: experimental classes ... -
Proposta de sequência didática para o ensino de fisiologia humana integrando os sistemas locomotor e nervoso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 24/08/2022)The teaching of science and biology still faces several challenges to be overcome, especially in relation to the exacerbated number of existing concepts and the fragmentation of content dealt with in these disciplines. The ... -
Sequência didática em perspectiva dialógica para ensino de ecologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 01/09/2022)In biology teaching, and specifically in ecology teaching, the contents are fragmented. In addition, it uses teaching and learning approaches, developed in and for industrial societies, as is the case of significant learning, ...