Browsing Centro de Ciências Agrárias - CCA by Title
Now showing items 349-368 of 746
-
Emprego do etanol como substituto ou adjuvante do ácido sulfúrico no tratamento das células em fermentação alcoólica contaminada por Lactobacillus fermentum
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Produção Vegetal e Bioprocessos Associados - PPGPVBA-Ar, Câmpus Araras, 31/05/2019)Bacterial contamination is one of the major factors to cause decrease in the fermentative efficiency in the process of bioethanol production. To control the growth of bacterial contaminants, Brazilian industries utilize ... -
Enfrentamentos cotidianos das mulheres da comunidade de remanescentes de quilombolas do Cedro - Mineiros - GO
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural - PPGADR-Ar, Câmpus Araras, 28/03/2019)This study was carried out in the southwestern region of Goiás, an area dominated by agribusiness. The objective of this study was to investigate daily practices, daily experiences, responsible for the production of ... -
O ensino das leis de Newton por meio de resolução de problema envolvendo atividades experimentais em um ambiente com diferentes interações sociais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 09/09/2019)The purpose of this research is to stimulate the involvement, engagement and autonomy of students through interactions and exchange of experiences at various levels of socialization: groups, between groups, teacher groups ... -
Ensino de ciências da natureza e matemática: perspectivas de inclusão escolar em aulas de ciências da natureza e matemática em uma escola do interior paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 29/11/2019)This research was carried out through the technique of Single Case Study in a school in the interior of the state of São Paulo. Through a mixed approach, from the perspective of Discursive Textual Analysis and Textual ... -
O ensino de ciências para alunos autistas em tempos de pandemia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 27/04/2022)The discussion about special education and the inclusion of students with special educational needs in the regular education system has been growing significantly. However, the great challenge goes beyond guaranteeing the ... -
Ensino de ciências por investigação: subsídios formativos para a formação inicial de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 19/05/2023)The inquiry-based teaching is configured as a didactic approach and in recent years has been highlighted, mainly by the characteristic of changing the dynamics of practices in order to attract students' attention to ... -
Ensino de matemática e conhecimentos de estudantes: diálogos para formação de professores dos anos iniciais na Educação de Pessoas Jovens e Adultas (EPJA)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 09/03/2020)This dissertation has as main objective to understand how the mathematical knowledge of the students of the Education of Young and Adult People (EPJA) can contribute to the formation of the multipurpose educator of the ... -
Ensino de química para alunos com deficiência visual: investigando a percepção de professores sobre o processo de conceitualização
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 21/12/2018)This paper identifies the perceptions of chemistry teachers working in high school in regular classrooms and teachers in initial formation regarding the process of conceptualization in Chemistry by students with visual ... -
Ensino para alunos com dislexia: o que conhecemos e o que ainda precisamos saber sobre este campo?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 06/09/2023)Students are constantly labeled as uninterested and/or unmotivated when in fact they are not diagnosed correctly and the fact that they have dyslexia goes unnoticed, dyslexia is often seen as a difficulty in reading and/or ... -
Entomofauna em áreas em estágio inicial de restauração florestal sob diferentes tipos de controle de plantas indesejáveis e uso de fertilizantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agricultura e Ambiente - PPGAA-Ar, Câmpus Araras, 20/08/2021)In the forest restoration process, it is important to measure the recovery efficiency of ecological processes. Due to their abundance and diversity and quick responses to environmental variations, insects can be used as ... -
Escolas no campo: desafios e possibilidades para o ensino da agroecologia e educação ambiental em Araras (SP)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural - PPGADR-Ar, , 04/04/2014)This research discusses the challenges and opportunities for Agroecological Education and Environmental Education (EE) in two rural schools from Araras - SP. The objectives were to understand the state curriculum frameworks ... -
Esgoto doméstico tratado como fonte de água e nutrientes no cultivo em substrato do morangueiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agricultura e Ambiente - PPGAA-Ar, Câmpus Araras, 28/02/2022)The disproportionate distribution of natural resources and the demand for water and nutrients in agricultural systems make it important to search for alternative sources for irrigation. Thus, a mitigating measure that has ... -
Esgoto doméstico tratado como fonte de água e nutrientes no cultivo sem solo do antúrio (Anthurium andraeanum)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 04/04/2023)The agricultural sector in recent years has shown an increase in demand for water and nutrients, however, human activities have impacted negatively on the availability of these resources in nature, where the natural ... -
Esgoto doméstico tratado como fonte de nutrientes no cultivo hidropônico do morangueiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agricultura e Ambiente - PPGAA-Ar, Câmpus Araras, 11/03/2020)With the growth of the world population and the consequent increase in demand for food, the agricultural sector will be impacted, resulting in greater consumption of water and nutrients to meet the demands of agricultural ... -
Espaçamento de plantio e porta-enxertos para tangerina IAC 2019Maria
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 29/09/2022)In the search for an expansion framework for citrus farming in relation to table varieties, citrus breeding programs have been developing new varieties of tangerines. Among them is the IAC 2019Maria mandarin, developed by ... -
Estimativa da performance térmica de Cycloneda sanguinea L. (Coleoptera: Coccinelidae) utilizando modelos lineares e não lineares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural - PPGADR-Ar, Câmpus Araras, 31/01/2017)Understanding the life cycle of insects and their relation to environmental factors such as temperature is essential for the optimization of pest control programs. However, information that considers insect survival and ... -
Estoque de carbono em solos brasileiros e potencial de contribuição para mitigação de emissões de gases de efeito estufa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agricultura e Ambiente - PPGAA-Ar, Câmpus Araras, 11/08/2016)In recent years, Brazil has proposed policies to reduce emissions of greenhouse gases (GEE). In this context, the aim of this study was to estimate the carbon stock (EC) from different Brazilian soils under different ... -
Estratégias de comercialização adotadas por famílias que praticam agrofloresta: um estudo de caso no assentamento Mário Lago, Ribeirão Preto/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural - PPGADR-Ar, Câmpus Araras, 29/05/2017)Throughout its history, the Landless Rural Workers Movement (MST) has builtdifferent ways of making life possible in its rural settlements in order to generate income, stay in the countryside and care for nature, for both ... -
Estratégias familiares e sustentabilidade econômica em assentamento rural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural - PPGADR-Ar, , 25/08/2010)The economic sustainability of family farms is a major factor in promoting sustainable development in areas of rural settlements. Thus, this study sought to identify systemic approach through what are the strategies of the ... -
O estreitar de laços musicais através da Física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 03/03/2023)Motivated by the lack of musical activities in classroom and by the lack of interest in teaching physics mechanically static, aims to stimulate the musical sensitivity in side school outlook, using physical explanations ...