Browsing Ensino de Ciências Exatas - PPGECE by CNPq Subject "CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA"
Now showing items 41-60 of 85
-
O projeto educacional: um olhar nas dissertações do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas (PPGECE-UFSCar)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 15/02/2019)This research presents the panorama of the works developed in the period from 2010 to 2017, in the Program of Post-Graduation in Teaching of Exact Sciences (PPGECE) of UFSCar (Campus of Sorocaba and São Carlos), in ... -
Sondagem de itens de matemática da prova Brasil como instrumento pedagógico na investigação de dificuldades de alunos de 5º ano no município de Boituva/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 01/12/2017)This quantitative and qualitative research presents as main objective the diagnosis of the difficulties presented by a sample of the 5th year students of the municipality of Boituva/SP in the Mathematics subject based on ... -
O uso da geometria fractal como ferramenta no ensino de progressões geométricas e logaritmos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 22/03/2019)This essay is a study that seeks to introduce Fractal Geometry as a tool in Geometric Progressions and Logarithms teaching in high school, more precisely in the 1st (first) year, but the presented activities unfold a ... -
Aplicação de uma atividade experimental sobre vazão de líquidos para o estudo de funções no ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 28/06/2019)Considering the school context from the practical point of view, functions serve as instruments for the study of phenomena and allow the construction of experimental models that can be described through numerical, algebraic, ... -
Uma introdução ao estudo das Funções Trigonométricas com recursos artísticos e seminários sobre a História da Matemática no 2º ano do Ensino Médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 20/02/2019)The main objective of this study is to investigate whether the use of artistic methodologies effectively contributes to motivate second grade students of High School Integrated with Technical Education in Industrial ... -
O uso de questões das Olimpíadas Brasileiras de Matemática das escolas públicas como ferramenta para o desenvolvimento de competências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 18/12/2018)In this work we study some exercises that appear on a famous brazilian competition of Mathematics for public school students. The aim is to motivate the students to participate on this competition and prepare them to this ... -
GeoGebra e moodle no ensino de geometria analítica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 08/04/2010)This work involves the construction of a virtual learning environment (AVA) on fundamental concepts of Analytical Geometry (GA) using GeoGebra resources to be applied in a room of the 1st year of a Bachelor's Degree in ... -
Moodle e GeoGebra como apoio virtual ao ensino de trigonometria segundo a nova proposta curricular do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 30/08/2011)This work is the development, implementation and evaluation of a Virtual Learning Environment to support teaching trigonometry Curriculum Proposal according to the State of São Paulo, with strong use of dynamic geometry ... -
Explorando geometria elementar através de jogos e desafios
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 19/10/2012)It is presented in this thesis a didactic proposal for pedagogical teaching aspects of Geometry through games and challenges. The main goal is to present a more didactic resource for teachers of elementary Mathematics. The ... -
Um curso de atualização para professores do ciclo I utilizando as novas tecnologias no ensino de matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 05/03/2013)This paper presents the main product as a course of continuing education for the training of teachers of elementary school from the first cycle of Basic Education, entitled "Mathematics for Elementary Education I". The ... -
Consequências das orientações técnicas de matemática, realizadas pelos PCNP, na atuação dos professores e na aprendizagem dos alunos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 23/09/2014)The main objective of this research work, at the level of professional master's degree, is to analyse and evaluate whether the Technical Guidelines (TG), conducted by Professor of Mathematics Coordinator of Teaching (PMCT), ... -
Da resolução de quebra-cabeças em sala de aula à aplicabilidade no cotidiano de uma marmoraria: o que os estudantes do 9º ano do ensino fundamental falam e escrevem sobre o conceito de área
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 30/03/2012)The main goal of this investigation is to analyze students‟ speeches and writings of students in the 9th year (Ensino Fundamental) about the concept of area , from guiding educational activities (Moura, 1996), involving ... -
O ensino de áreas e volumes com o uso de objetos manipulativos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 05/11/2013)The objective of this research is to analyze and evaluate methodological developments proposed for the teaching of geometry, in public school in the State of São Paulo in the high school level in recent decades. We elaborate ... -
Elaborações de estudantes do 7° ano do ensino fundamental sobre números inteiros e suas operações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 14/12/2012)This research is qualitative and has as main objective to analyze the main elaborations explained by students from 7th year of elementary school on integers and its operations. Students were enrolled in a public school in ... -
O ensino-aprendizagem de probabilidade em uma escola pública de Sorocaba/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 27/09/2013)This qualitative work aims to describe and analyze a scenario of teachinglearning of the concept of Probability in three classes of the second grade of high school, a public school in the municipality of Sorocaba, State ... -
Modelagem numérica no ensino de fenômenos dinâmicos: um exemplo na farmacologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 27/06/2019)The teaching of phenomena in the sciences now passes through a paradigm shift. Seeking an increase in interest in scientific careers, it is desired to deepen the understanding of those through mathematics, so that it is ... -
O estado da arte das pesquisas brasileiras sobre o letramento estatístico e probabilístico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 22/02/2019)Among the thematic studies of GEPLAM (Mathematics Classes Study and Planning Group), based on the Sorocaba campus of the Federal University of São Carlos (UFSCar), we highlight Statistical and Probabilistic Literacy from ... -
Fenômeno de congruência e não congruência sobre a função exponencial em materiais didáticos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 28/02/2020)The students' lack of understanding concerning certain contents in Mathematics leads us to rethink teaching methodologies so as to enable strategies that favor learning, looking at the teaching materials that are used ... -
Um estudo sobre operações aritméticas com números fuzzy
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 27/02/2020)This dissertation is based on a research work carried out in the classroom with high school students of a public school, and aims to show that the introduction of initial elements of Fuzzy Logic in the first grades of high ... -
Lógica matemática no cotidiano escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 24/06/2020)Logic and mathematics occupy important positions today, as they are part of our daily lives. Presenting the relevance of these two important themes is the main objective of this work, which addresses the concepts involved ...