• Pesquisando a melhoria de aulas de matemática seguindo a proposta curricular do estado de São Paulo, com a metodologia da pesquisa de aulas (Lesson Study) 

      Felix, Thiago Francisco; http://lattes.cnpq.br/3430394453171348 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 27/02/2010)
      This project is a study that seeks a reflection of author about classroom practices in teaching mathematics, at public schools of State of São Paulo, Brazil, especially with 6th and 7th grades of Basic School System. We ...
    • Logaritmos no ensino médio: construindo uma aprendizagem significativa através de uma sequência didática 

      Rossi, Patrícia Rodrigues da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 12/03/2010)
      The objective of this dissertation is to describe the work that we carry through in the elaboration of didactic material that became the teaching of logarithms more significant for the students of high school level. For ...
    • Atividades para aprendizagem do conceito matemático de função 

      Guimarães, Rita Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 12/03/2010)
      The choice of the mathematical content of this work came from the identification of the difficulties of students in High School 1st year with the theme functions through the experiences of this researcher in her teaching ...
    • Metodologia da resolução de problemas no planejamento de atividades para a transição da Aritmética para a Álgebra 

      Pimentel, Danilo Eudes; http://lattes.cnpq.br/2305262757779011 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 13/03/2010)
      Difficulties in learning algebra found on high school, especially among students of the first year have motivated this research, in order to discover and understand the origins of the problem and consider proposals for ...
    • Trigonometria: a mudança da prática docente mediante novos conhecimentos 

      Oliveira, Thaís de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 07/04/2010)
      The aim of this work was to investigate an approach to the teaching of Trigonometry from the right triangle to its analytical form in the Unit Circle. In the work, it was intended to formulate activities with different ...
    • GeoGebra e moodle no ensino de geometria analítica 

      Lucas, Rodrigo Dantas de; http://lattes.cnpq.br/0034326475410715 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 08/04/2010)
      This work involves the construction of a virtual learning environment (AVA) on fundamental concepts of Analytical Geometry (GA) using GeoGebra resources to be applied in a room of the 1st year of a Bachelor's Degree in ...
    • Um ambiente virtual de aprendizagem para o ensino médio sobre tópicos de geometria analítica plana 

      Cunha, Mário César; http://lattes.cnpq.br/5039860041865580 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 08/04/2010)
      This study presents the construction of a virtual learning environment on topics of plane analytic geometry and its application in classrooms of public high schools in the city of Barra Bonita, São Paulo, Brazil. The ...
    • Uma proposta de ensino envolvendo geometria fractal para o estudo de semelhança de figuras planas 

      Gomes, Antônio do Nascimento; http://lattes.cnpq.br/6811702285923172 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 02/07/2010)
      The main objective of this research is develop a teaching material by exploring the Fractal Geometry helps students and teachers in teaching-learning process the concepts of Similarity of Figures, among others, present in ...
    • Oficina de máquinas: uma maneira de ensinar matemática para alunos do ensino médio 

      Oliveira Neto, Jayme Alves de; http://lattes.cnpq.br/0029863449471719 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 03/07/2010)
      Currently students are accommodated with the way that they are receiving information, the classes which have a predetermined format being made to theoretical explanation and then is made to exercises whose resolution is ...
    • Uma introdução a relatividade especial utilizando materiais multimídias 

      Nasser, Bruno Birolli; http://lattes.cnpq.br/7076310558075545 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 07/07/2010)
      This paper presents the development of a course on the subject of special relativity to high school, and the results obtained with its application in the classroom. As background material for this course was prepared a ...
    • Escolananet: o uso de ambiente virtual de aprendizagem (AVA) como ferramenta de apoio e estímulo à aprendizagem de física no ensino médio 

      Onofre, Dari Campolina de; http://lattes.cnpq.br/4932423755675251 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 08/07/2010)
      This work consists in building, implementing and evaluating a Virtual learning Environment (VLE) as a tool to support the teaching of physics with traditional methodology, in high school, using the Moodle softares package. ...
    • O uso de jogos na sala de aula para dar significado ao conceito de números inteiros 

      Neves, Renato Silva; http://lattes.cnpq.br/6260115832686024 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 24/09/2010)
      This work was elaborated from the research on a well-known epistemological obstacle: the difficulty that the students have in understanding the concept of negative number and operations with such numbers. The experience ...
    • Determinação experimental da função que modela o escoamento de um líquido 

      Macedo, José Clovis Adão; http://lattes.cnpq.br/0204421002847327 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 17/12/2010)
      In our nearly 40 years of teaching we have observed that many students have mathematics as a great number of rules and formulas that need to be memorized. They do not see any meaning in what they learn either. Few realize ...
    • Desenvolvimento de projetos sobre meio ambiente para o ensino-aprendizagem de conceitos físicos 

      Gouveia, Riama Coelho; http://lattes.cnpq.br/2500065916129657 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 25/03/2011)
      The environment is a complex issue that involves knowledge of several areas of science. Environmental problems are becoming increasingly important for peaple around de world, both in direct confrontation of pollution or ...
    • Contextualização e conteúdo das questões de matemática do ENEM e dos vestibulares da USP, UNICAMP e UFSCar 

      Lima, José Luciano Santinho; http://lattes.cnpq.br/5594125245180344 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 31/03/2011)
    • O Easy Java Simulations como ferramenta de ensino e aprendizagem 

      Gonçalves, Marco Antonio Spiropulos; http://lattes.cnpq.br/3972349691638406 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 12/05/2011)
      The aim of this dissertation is to introduce a simulation tool called Easy Java Simulations (EJS), created by Francisco Esquembre, and also to provide guidelines to Physics teacher at the High School level in how it could ...
    • Um ambiente virtual de aprendizagem suporte para o estudo de funções segundo a proposta curricular do estado de São Paulo 

      Piero, Pedro José Di; http://lattes.cnpq.br/6246980962434995 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 18/08/2011)
      This paper describes the development of a virtual learning environment for teaching functions, with viewers created using the GeoGebra, constituting one of the products developed in the Professional Masters Program of the ...
    • Moodle e GeoGebra como apoio virtual ao ensino de trigonometria segundo a nova proposta curricular do estado de São Paulo 

      Aguiar, Anderson Luiz de; http://lattes.cnpq.br/1808009755717486 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 30/08/2011)
      This work is the development, implementation and evaluation of a Virtual Learning Environment to support teaching trigonometry Curriculum Proposal according to the State of São Paulo, with strong use of dynamic geometry ...
    • O ensino de análise combinatória no ensino médio por meio de atividades orientadoras em uma escola estadual do interior paulista 

      Vazquez, Cristiane Maria Roque; http://lattes.cnpq.br/7759375964594345 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 01/09/2011)
      This paper has the aim to describe the design, development and application of guiding teaching activities in an area that is usually little explored, the Combinatorics. The study was developed through an intervention that ...
    • Pion: a construção de um portal para os professores de Física 

      Escanhoela, Felipe Moron; http://lattes.cnpq.br/9394251299715826 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 21/10/2011)
      Pion, the web portal of the Brazilian Physical Society (SBF) for physics teaching and dissemination, provides to the public at large a collection of learning objects such as videos, photos, illustrations, didactic simulations, ...