Itens para a visualização no momento 101-120 of 191

    • Elementos de análise combinatória no ensino fundamental : uma abordagem com mágicas e resolução de problemas 

      Bassan, Débora Regina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 23/06/2016)
      This work AIMS to Develop the content of combinatorial analysis in the class of 6th and 7th grade of elementary school II in a school in the state of São Paulo. For this, there was the use of contextualized activities using ...
    • Ensinando o conceito de campo elétrico a partir do fenômeno do raio 

      Ortiz, João Paulo Martins Tobaruela (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 21/12/2015)
      This dissertation is a report of the development and application of a Potentially Meaningful Teaching Units (PMTU), proposed by Moreira, approaching the concept of electric field for high school level. Aiming to contextualize ...
    • O uso do software Modellus na formação inicial dos licenciandos em Física dentro da abordagem metodológica da sala de aula invertida 

      Tomanik, Marcelo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 28/08/2015)
      This paper presents an application experience of the methodology called Flipped Classroom in a class of undergraduates in physics at the University of Uberlandia, using a computational mathematical modeling software, the ...
    • Analogias e modelagem no ensino de ciências 

      Paterlini, Norberto Carvalho Rocha (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 10/03/2016)
      We present a discussion about teaching practices, through the organization of courses and the structure of the curriculum, where the formalistic and Cartesian conception of mathematics is incorporated into the teaching of ...
    • Tarefas exploratórias-investigativas para a aprendizagem de função afim 

      Tozo, Fábio Luiz Dias (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 24/03/2016)
      The objective of this work was to verify the difficulties of treatments and conversions (natural language, algebraic expressions, tables and graphical form) function of teaching-learning in order to students of the first ...
    • Construção de uma sequência didática com situações-problema envolvendo matemática financeira 

      Gimenes, Deivid Geraldo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 19/03/2016)
      This work deals with developing, structuring and implementation of a didactic sequence taught Financial Mathematics to high school students through reproduction environments able to provide them the opportunity to be ...
    • Matemática financeira no ensino médio : uma proposta metodológica de ensino 

      Oliveira, Bruno Henrique de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 11/12/2015)
      In this research work, we address concepts related to Financial Mathematics. In this way, we have developed a methodology of teaching which is different than traditional method. In addition to the traditional content of ...
    • Uma proposta para o ensino do conceito de matrizes em ambiente computacional 

      Pereira, Nilce Maria de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 17/03/2016)
      This present dissertation consists to propose alternative activities to the traditional teaching of matrices concept in the high school. At first it sought to identify difficulties from the students in solving problems ...
    • Desempenho em questões de álgebra do SIMAVE sob a pespectiva dos registros de representação semiótica 

      Duarte, Ronan Cesar (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 23/04/2015)
      This study aimed to answer the following research question: how students in good yield in the context SIMAVE mobilize semiotic representation registers on issues with algebraic content? The method chosen for this research ...
    • O ensino de probabilidade com o uso de mágicas fundamentadas matematicamente 

      Ramos, Caroline Lameza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 23/04/2015)
      This work has as objective to develop the basic concepts of Probability in 9th grade classes of elementary public school in the countryside of São Paulo state. In this regard, was used Mathematical Magic in order to make ...
    • Material complementar para o professor da rede SESI-SP de ensino : semelhança e software GeoGebra 

      Leite, Adriane de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 05/10/2015)
      This research aims to propose activities for teachers using the Geogebra software, especially for teachers from the SESI-SP School Network in order to assist them in the teaching methodology, with teachers' work plan and, ...
    • Limites e possibilidades do uso da webquest no ensino de física 

      Silva, Willians Gavioli da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 06/03/2015)
      This research aims to check the limits and potential use of WebQuest in support oriented research tool on the Internet in a public school in São Paulo State. The research refers to the implementation and development of ...
    • Uma proposta metodológica para o ensino das funções trigonométricas 

      Batista, Valéria Nogueira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 28/08/2015)
      This research has focused primarily on teaching trigonometric sine and cosine functions. The proposal is to organize the teaching of these functions, in order to improve good learning situations to students, to encourage ...
    • Proposta de um minicurso de Astronomia para alunos do Ensino Fundamental II 

      Pesquero, Lucas Canevarolo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 07/08/2015)
      In this dissertation, an astronomy workshop is proposed which can be used as preparation for Brazilian Olympics of Astronomy, but whose main goal is to become one more tool for studies in such discipline. Even those who ...
    • Microcontrolador Arduino no ensino de física : proposta e aplicação de uma situação de aprendizagem sobre o tema luz e cor 

      Rubim Junior, Jackson Roberto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 29/09/2014)
      This paper aims to propose the inclusion of the Arduino microcontroller in Physics classes in a public high school. To this intent, a learning situation on the theme Light and Color was suggested, based on meaningful ...
    • Uma abordagem diferente para o ensino da função exponencial no Ensino Médio 

      Angelucci, Michel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 24/01/2014)
      The objective of this essay is to propose a different approach to teaching the exponential function in high school. This new approach aims to provide a meaningful learning related to the subject exponential function, ...
    • Através do cosmos : uma proposta lúdica para o ensino de astronomia e física 

      Silva, Paulo José Meira da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 30/09/2014)
      The knowledge of the high school students on the various topics of Astronomy today is worse than expected. This study aims to investigate the current level of knowledge in Astronomy of high school students from a public ...
    • O ensino de frações inspirado na pedagogia Waldorf 

      Gonçalves, Natalia de Barros (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 08/05/2015)
      Teaching fractions represents a great challenge for most teachers from the fourth grade of Elementary School until High School. To offer to the Elementary School teacher one more tool to reach students in a more satisfactory ...
    • Folhas de atividades para o ensino de função afim e quadrática : conceito e aplicações 

      Silva, Roberta Angela da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 25/09/2014)
      After a careful evaluatation of my students, my principal investigator and I decided that students with difficulties in higher learning will be chosen, in this case, the first year of High School students in the three ...
    • O estudo da função afim no ensino médio com apoio de uma atividade experimental 

      Selingardi, Ainá Montessanti (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 30/04/2015)
      To contribute to overcoming the difficulties related to the teaching of the concept of function and its applications, build an interdisciplinary didactic proposal. I delimited my job choosing the theme affine function, ...