• “A letra é a mesma, mas a cultura é diferente”: a escola dos Tupinambá de Olivença 

      Santana, José Valdir Jesus de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 05/03/2015)
      In this dissertation, we aim at understanding how and why the Tupinambá from Olivença make school and how this school has become central in the production of strong people in the culture, update and production of kinship, ...
    • Relações entre infância, escola e religião : etnografia dos Baniwa do médio Içana 

      Marqui, Amanda Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 05/05/2017)
      This dissertation is about the relations of childhood, school and evangelical religion of the Baniwa people, who live in the Upper Rio Negro, northwest Amazon. From ethnographic experience in communities of the Middle ...
    • Etnografia de uma lei: o ensino de história e cultura afro-brasileira e indígena 

      Santos, Tamires Cristina dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 12/08/2019)
      The Law and Directives for the Brazilian Educational System (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional/LDB), promulgated on December 20, 1996, which establishes national educational guidelines for the contents of the ...
    • Entre céu e terra: socio-espacialidade dos Mebengôkré-Xikrin. Terra indígena Trincheira Bacajá (T.I.T.B) (Pará, Brasil) 

      Tselouiko, Stéphanie Anastasia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 28/03/2018)
      The Mebengôkré-Xikrin of the Trincheira Bacajá Indigenous Land (Pará, Brazil) have recently undergone unprecedented political, economic and ecological transformations. These are caused, among other things, by the establishment ...
    • Cultura e transformação: entre casas e coisas no mundo Xavante 

      Andrade, Marcos Vinicius de Almeida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 09/08/2019)
      In the past decades, public policies in the most diverse areas have been formulated for indigenous peoples. These policies, often engendered by imperatives of national development, are not always congruent with the ...
    • Andando com os Arara 

      Belezini, Eduardo Henrique Capelli (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 20/02/2017)
      Looking for how to make antropology, I started to construct the text following the pathway, stopping some moments for reflexion about the tracks that were appearing. On the long way to school I found Altamira-PA, and then ...
    • Mamãe é a melhor professora!: uma etnografia junto a três famílias que educam suas crianças fora da escola 

      Loreti, Gabriela Braga (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 25/04/2019)
      This ethnography was developed among three families that educated their children out of school. The term education out of the school is used here in its broader form to refer to those situations when grown-ups, either ...
    • Hôxwa e palhaças - o riso e o humor nas relações de alteridade Krahô 

      Silva, Maurício Caetano da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 16/12/2019)
      This dissertation is an ethnography about the manifestation of humor among the Krahô (TO). Will a presentation few moments of the field research in the Krahô villages Pedra Branca and Manuel Alves, where the laugh is present ...
    • “Os brancos estão chegando, trazendo escola, missão e saúde”: relações yanomami através da escola 

      Jabra, Daniel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 03/10/2022)
      Having as a starting point Adriano Pukimapɨwëteri Yanomami's narrative about the arrival of non-indigenous and their schools, this dissertation proposes to reflect on the relationships historically built through the school ...
    • Os Xikrin do Bacajá e a Usina Hidrelétrica de Belo Monte : uma crítica indígena à política dos brancos 

      Silva, Thais Regina Mantovanelli da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 16/09/2016)
      The Xikrin Bacajá live "the era of impacts" since the resumption of the licensing process and construction of the hydroelectric plant of Belo Monte. Ngô beyêt is as they call the dam, "standing water, water locked" and ...
    • Kunumi Rukara: uma etnografia dos terreiros de criança Asuriní 

      Miranda, Xanda de Biase (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 10/09/2014)
      The dissertation deals with how the Asurini from the Xingu conceive and produce their children and how their children portray themselves and the reality they see. The images of the fieldwork brought to the theoretical ...
    • Efeitos da energia elétrica em uma aldeia A’uwẽ/Xavante: o caso da aldeia Etenhiritipá 

      Abreu, Mariana Monteiro de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 17/10/2022)
      This dissertation focuses on some of the effects of electricity in an A’uwẽ/Xavante Etenhiritipá village after the implementation by the Federal Government of the rural electrification program known as Luz Para Todos, in ...