• Etnografia de uma escola Xikrin 

      Beltrame, Camila Boldrin (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, , 29/08/2013)
      This dissertation presents an ethnographic study about a school of the Xikrin of the Bacaja, Mebengokré group (Gê), from southwest Pará, Brazil. It seeks to understand how the Xikrin have appropriated of this institution ...
    • Relações entre infância, escola e religião : etnografia dos Baniwa do médio Içana 

      Marqui, Amanda Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 05/05/2017)
      This dissertation is about the relations of childhood, school and evangelical religion of the Baniwa people, who live in the Upper Rio Negro, northwest Amazon. From ethnographic experience in communities of the Middle ...
    • Kunumi Rukara: uma etnografia dos terreiros de criança Asuriní 

      Miranda, Xanda de Biase (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 10/09/2014)
      The dissertation deals with how the Asurini from the Xingu conceive and produce their children and how their children portray themselves and the reality they see. The images of the fieldwork brought to the theoretical ...
    • Entre papéis, pessoas e perspectivas: etnografia da gestão da educação escolar indígena em Altamira PA 

      Santiago, Ana Elisa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, , 04/04/2014)
      This research intends to conduct an ethnography of the management of indigenous education in the municipality of Altamira (PA), that comprises nine ethnic groups (Arara, Araweté, Asurini, Curuaia, the Juruna, Kararaô, ...