• Expor o corpo para revelar a carne: das sensações ao pensamento em Irreversível, de Gaspar Noé 

      Righetti, Mario Sergio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 21/12/2017)
      The proposal of this research is to analyze the film Irreversible (2002), by the French-Argentine filmmaker Gaspar Noé, in an effort to reflect and relativize on the thematic, aesthetic and ideological aspects present in ...
    • The Crow (1994): James O'Barr revisto por Alex Proyas 

      Fiori, Fernando Martins (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 13/02/2017)
      This work investigates the process of creation and transposition between two artistic works, presenting the dialogue between the language of comics and cinema. The main corpus consists of the grahic novel, The Crow (1988), ...
    • Teia de sentidos: um olhar sobre a criação de Terrence Malick em A árvore da vida 

      Bonini, Guilherme Augusto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 03/12/2018)
      The present study addresses an analytical look at the creative work of American director Terrence Malick, the modes of materialization of his technical-stylistic resources (photography, sound, assembly of plans, among other ...
    • O documentário político-epistolar de Lucia Murat: uma análise de Uma longa viagem (2011) 

      Bianchini, Rafaella Maria Bossonello (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 31/08/2020)
      In the documentary A Long Journey (2011), by Lucia Murat, multiple layers of narrative, aesthetic, and archive collection resources (such as photographs from personal collections and excerpts from audiovisual works from ...
    • O olhar de Van Gogh pelas lentes de Alain Resnais : uma poética da luz 

      Feliciano, Gilmara Martins (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 04/09/2017)
      This study was instigated by the documentary Van Gogh (1947), by Alain Resnais. The main reason for this analysis was given by the peculiar structure of the short film that had only the painting of Vincent Van Gogh as a ...
    • A arte-spray de Banksy : grafite e videografia 

      Estevão, Gustavo Russo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 24/03/2016)
      This research aims to investigate the mechanisms of creation and production by the British artist Banksy, the leading exponent of what became known as Street Art in the early 2000. It starts with his incursion as an ...
    • A narrativa web como espaço de encontros entre mídias, cultura e sociedade 

      Nogueira, Hellen Ovando da Camara (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 31/03/2016)
      In this dissertation we propose the study of the many associations conducted by the YouTube channel named Porta dos Fundos while it articulates various media formats and promotes the hybridization between serialized ...
    • Não matarás e a ampliação do olhar reflexivo : desejo e ética na obra de Kieslowski 

      Hokama, Humberto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 18/03/2015)
      This project aims to investigate aesthetic and signal subjects of Kieslowskian cinematographic language from the analysis of the episode 5 of the television series Decalogue (1988) and its respective version for cinema A ...
    • Gênese do processo criativo de O Bravo Guerreiro, 1969, de Gustavo Dahl : o herói atônito 

      Bazanini, Julio Cesar (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 30/09/2014)
      This research aims to study the creative process of the Brazilian film “O Bravo Guerreiro” (The Brave Warrior), 1969, Gustavo Dahl, from the analysis, description and comparison of the different versions of scripts and ...
    • (Des)construindo persona 

      Schwarz, Pedro Max (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 25/05/2016)
      The purpose of this research is to make an analysis of the themes and aesthetics of the film Persona, from Ingmar Bergman, 1966. The first chapter is my analysis of the work, following the model of the writers Anne Goliot-Lété ...
    • Stalker, de Andrei Tarkovski - as semelhanças e dessemelhanças com Piquenique à Beira da Estrada, de Arkadi e Boris Strugatski 

      Delfini, Paulo Afonso Monteiro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 13/03/2018)
      The present dissertation aims to carry out a study on the process of written translation for audiovisual between two languages: Literature and Cinema, with the object of the novel Roadside Picnic (1972) by Brothers Arkadi ...