• Herói popular sob ironia na cena política: estudo sobre o personagem e o entrelaçamento entre ficção e realidade nos filmes Macunaíma (1969) e Terceiro Milênio (1982) 

      Araújo, Mauro Luciano Souza de; http://lattes.cnpq.br/3008173291816360 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Imagem e Som, , 09/08/2010)
      The dissertation leans over an analysis of aspects of the mise-en-scène at the two chosen films, having focus in the fictional and non-fictional character rendered ironical in the Cinema Novo s (brazilian new cinema) stage ...
    • Gênese do processo criativo de O Bravo Guerreiro, 1969, de Gustavo Dahl : o herói atônito 

      Bazanini, Julio Cesar; http://lattes.cnpq.br/3953600239623021 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Imagem e Som, Câmpus São Carlos, 30/09/2014)
      This research aims to study the creative process of the Brazilian film “O Bravo Guerreiro” (The Brave Warrior), 1969, Gustavo Dahl, from the analysis, description and comparison of the different versions of scripts and ...
    • Teia de sentidos: Um olhar sobre a criação de Terrence Malick em A Árvore da Vida 

      Bonini, Guilherme Augusto; http://lattes.cnpq.br/3830728656628846 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Imagem e Som, Câmpus São Carlos, 03/12/2018)
      The present study addresses an analytical look at the creative work of American director Terrence Malick, the modes of materialization of his technical-stylistic resources (photography, sound, assembly of plans, among other ...
    • O processo transcriativo de São Bernardo de Leon Hirszman 

      Bozicanin, José Eduardo; http://lattes.cnpq.br/0331116908238067 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Imagem e Som, , 10/05/2010)
      The purpose of our research was to recoup some of the ideas about the intersemiotic translation of Graciliano Ramos' novel Sao Bernardo (1934) to the cinema. In this masters dissertation we realised the creative genesis ...
    • Trailer do filme Psicose, para além do marketing cinematográfico 

      Constantino, Maria Julia évora; http://lattes.cnpq.br/8654431191020019 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Imagem e Som, , 29/08/2014)
      The objective of this dissertation is to study the narrative of the trailer of one of the most influential films in cinema history: Alfred Hitchcock´s Psycho (1960). The trailer will, therefore, be analyzed not only as a ...
    • O movimento e o imutável: a memória da arte em Sans Soleil 

      Costa Júnior, Edson Pereira da; http://lattes.cnpq.br/7400535915567416 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Imagem e Som, , 30/04/2013)
      The research focus on the film-essay Sans Soleil (1982, Sunless), directed by the french filmmaker Chris Marker. It aims to study the possibilities of audiovisual format which mediates the relationship between the subject ...
    • Stalker, de Andrei Tarkovski - as semelhanças e dessemelhanças com Piquenique à Beira da Estrada, de Arkadi e Boris Strugatski 

      Delfini, Paulo Afonso Monteiro; http://lattes.cnpq.br/2458630862629216 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Imagem e Som, Câmpus São Carlos, 13/03/2018)
      The present dissertation aims to carry out a study on the process of written translation for audiovisual between two languages: Literature and Cinema, with the object of the novel Roadside Picnic (1972) by Brothers Arkadi ...
    • O videoclipe brasileiro pelo viés do Manguebeat : a contribuição do diretor 

      Duarte, Fernanda Carolina Armando; http://lattes.cnpq.br/9861129119892170 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Imagem e Som, , 01/07/2011)
      This research aims to salvage and registry a media still rarely studied in Brazil, because this was almost always seen as a smaller media, or just a branch of the commercial video, and the study of the director's role ...
    • A arte-spray de Banksy : grafite e videografia 

      Estevão, Gustavo Russo; http://lattes.cnpq.br/8260704953444206 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Imagem e Som, Câmpus São Carlos, 24/03/2016)
      This research aims to investigate the mechanisms of creation and production by the British artist Banksy, the leading exponent of what became known as Street Art in the early 2000. It starts with his incursion as an ...
    • O olhar de Van Gogh pelas lentes de Alain Resnais : uma poética da luz 

      Feliciano, Gilmara Martins; http://lattes.cnpq.br/0040524807033132 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Imagem e Som, Câmpus São Carlos, 04/09/2017)
      This study was instigated by the documentary Van Gogh (1947), by Alain Resnais. The main reason for this analysis was given by the peculiar structure of the short film that had only the painting of Vincent Van Gogh as a ...
    • THE CROW (1994) : James O'Barr revisto por Alex Proyas 

      Fiori, Fernando Martins; http://lattes.cnpq.br/6860194232839227 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Imagem e Som, Câmpus São Carlos, 13/02/2017)
      This work investigates the process of creation and transposition between two artistic works, presenting the dialogue between the language of comics and cinema. The main corpus consists of the grahic novel, The Crow (1988), ...
    • Não matarás e a ampliação do olhar reflexivo : desejo e ética na obra de Kieslowski 

      Hokama, Humberto; http://lattes.cnpq.br/8645815454806169 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Imagem e Som, Câmpus São Carlos, 18/03/2015)
      This project aims to investigate aesthetic and signal subjects of Kieslowskian cinematographic language from the analysis of the episode 5 of the television series Decalogue (1988) and its respective version for cinema A ...
    • No território da criação artística: a jornada de Tempestade, de Cesar Cabral 

      Lima, Daniela Ramos de; http://lattes.cnpq.br/1008512070101673 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Imagem e Som, , 30/10/2014)
      This research analyses the artistic creation process of a short animation film called the Tempest. Created in 2010, by Brasilian director Cesar Cabral at the Coala Film Studios (Santo André, São Paulo). The audiovisual ...
    • A narrativa web como espaço de encontros entre mídias, cultura e sociedade 

      Nogueira, Hellen Ovando da Camara; http://lattes.cnpq.br/2066311922958455 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Imagem e Som, Câmpus São Carlos, 31/03/2016)
      In this dissertation we propose the study of the many associations conducted by the YouTube channel named Porta dos Fundos while it articulates various media formats and promotes the hybridization between serialized ...
    • Expor o corpo para revelar a carne: das sensações ao pensamento em Irreversível, de Gaspar Noé 

      Righetti, Mario Sergio; http://lattes.cnpq.br/3381222972515938 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Imagem e Som, Câmpus São Carlos, 21/12/2017)
      The proposal of this research is to analyze the film Irreversible (2002), by the French-Argentine filmmaker Gaspar Noé, in an effort to reflect and relativize on the thematic, aesthetic and ideological aspects present in ...
    • O céu que nos protege: a desertificação das relações humanas 

      Rodrigues, Ana Claudia; http://lattes.cnpq.br/6190989283414190 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Imagem e Som, , 09/06/2014)
      And the world at full speed, with its re-engineering and mass production, would bring hope to men. It was possible to believe in the prosperity of technique as a compensation for the gap imposed by the Second World War. ...
    • Do palco ao écran : Eles não usam black-tie 

      Schmidt, Laila Rotter; http://lattes.cnpq.br/4206419885968877 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Imagem e Som, , 02/04/2012)
      This research aims to comprehend the creative process of the movie "Eles não usam black-tie" (They don't wear black-tie) (1981), directed by Leon Hirszman, based on the homonymic play written by Gianfrancesco Guarnieri, ...
    • (Des)construindo persona 

      Schwarz, Pedro Max; http://lattes.cnpq.br/2805976848926110 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Imagem e Som, Câmpus São Carlos, 25/05/2016)
      The purpose of this research is to make an analysis of the themes and aesthetics of the film Persona, from Ingmar Bergman, 1966. The first chapter is my analysis of the work, following the model of the writers Anne Goliot-Lété ...
    • Na urdidura das ruínas : o percurso criativo de Douglas 'Machado em Um Corpo Subterrâneo 

      Vaz, Patrícia Costa; http://lattes.cnpq.br/7985361916073009 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Imagem e Som, , 09/03/2012)
      The research contains the study of the creative process of the documentary Um Corpo Subterrâneo (2007), of the brazilian filmmaker Douglas Machado, with the theorist horizon of the studies of process critique. The link of ...