Browsing Linguística - PPGL by Title
Now showing items 217-236 of 480
-
Estudo sobre as produções de texto de alunos do ensino fundamental - a influência da internet
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 25/02/2010)It is possible that the written language is influenced by words and/or expressions as well as graphic or semiotic elements, which are present in interactions in virtual environments (relationship sites, instant chats, ... -
Estudo sobre relatórios de estágio supervisionados em cursos de licenciatura em letras: uma reflexão sobre a formação inicial do professor de espanhol
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 10/02/2015)This research, of an interpretive and documentary nature, aims to analyze the reports that are produced by undergraduates of a Portuguese-Spanish Language Teaching Course, as a requirement for the subject Supervised ... -
Estudos (inter) culturais em cadernos de língua inglesa da rede pública do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 25/02/2013)We intend, from this research of documental and interpretativist character, to investigate how the cultural contents linked to the teaching and learning of English language are approached, considering the São Paulo State ... -
Eurocentrismo no livro didático de História: um estudo enunciativo da argumentação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 21/06/2024)Colonization of America is a landmark in history when we think about power relationships stablished among different folks. This process of colonization creates dualities that differs European and non-European, white people ... -
Eventos de produção de texto em sala de aula: em busca do primado da palavra outra
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 11/12/2012)This work is an investigation about the texts productions written by children of the second year of elementary school in a public school located in the city of Bauru, in order to seek in the process of construction of the ... -
Exame Celpe-Bras: uma investigação sobre o papel do entrevistador na interação face a face
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 14/02/2014)This work aims at investigating interviewer s role in Celpe-Bras second term 2012 edition. We consider that the role of the interviewer can affect positively or negatively the examinee s performance as well as the examinee ... -
Uma experiência com a produção do texto literário : o cordel no processo de ensino e aprendizagem de língua portuguesa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 07/03/2016)This study aims, in general, investigate and analyze the production of texts in the process of teaching and learning in the discipline of Portuguese, from working with cordel, while discursive gender. In this sense, the ... -
Experiências de ensinar inglês para crianças na escola pública: olhares e percepções sobre a prática do professor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/08/2020)Considering the insertion of English Language (EL) in Elementary Education (EE) of public schools in the countryside of São Paulo State, our aim in this research, is to find out how the classes in this context have been ... -
Experiências de universitários brasileiros em mobilidade acadêmica : reflexões sobre cursos e materiais didáticos em língua inglesa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 19/02/2016)International academic mobility programs have been intensified in Brazil in the last few years. In 2015, one of these initiatives, Science without Borders (SwB), achieved its goal of sending 100 thousand students for ... -
Explorando a avaliação de sumários automáticos multidocumento multilíngues
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 12/03/2020)Multilingual Multi-Document Automatic Summarization (MMDS) is a computational task through which a summary is produced in a target language from a collection of at least two news stories which address the same subject, one ... -
Expressão nominal massiva e contável em português brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 23/02/2018)The objective of this research is to analyse and describe the behavior of nominal expressions in Brazilian Portuguese (BrP) concerning the mass—count distinction. Based on a selection in the literature of psycholinguistic ... -
Faces do Brasil e dos brasileiros em imagens de livros didáticos de português para estrangeiros
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 10/09/2010)In recent years, research on Portuguese as foreign language teaching and learning has been the recipient of great academic interest. This is due to several factors, such as the creation of international partnerships ... -
Falar e calar no teatro brasileiro contemporâneo: uma análise discursiva da obra de Plínio Marcos (1958-1993)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 07/05/2012)La investigación propone un análisis del discurso teatral brasileño contemporáneo como expresión de las formaciones ideológicas vinculadas ciertamente a las formaciones discursivas. Más exactamente, el trabajo consiste en ... -
FolheaRR: um córpus compartilhado de textos jornalísticos roraimenses
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 13/08/2024)This study is based on concepts from Variationist Sociolinguistics (Labov, 2008 [1972]), notions about the correlation between variation and textual-discursive genres (Biazolli, 2010, 2016, 2018; Vieira, 2019; Biazolli; ... -
Formação com professores de língua inglesa da rede pública no Tocantins : cenas de letramento crítico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 23/06/2017)This thesis deals with a teacher development experience with nine participants from seven public schools in a city in the interior of the Northern Region of Tocantins, experienced through a collaborative work involving ... -
Formação continuada de professores da rede pública do estado de São Paulo : curso de extensão para análise de potenciais culturais e adaptação de materiais didáticos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 30/03/2017)After verifying a shortage of teacher qualification courses concerning the cultural contents approach conveyed by foreign language teaching and learning, we decided to design a project for teacher qualification course to ... -
Formação continuada de professores de línguas estrangeiras mediada pelo cinema : contribuições da teoria da atividade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 24/06/2015)This study lines up with the goals of the National Project for Teacher Education, Critical Education, New Literacies and Multiliteracies which intend to contribute to Initial and Continuing Education of Foreign Language ... -
Formação de gentílicos a partir de topônimos : proposta de geração automática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)It is a common habit to use the adjective of the city name to indicate people’s origin, however the formulating rules of the adjective has been rarely discussed in the literature. The main objective of this work is to ... -
A formação de professores a distância e o acesso de crianças de seis anos à linguagem escrita através de projetos de letramento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 24/02/2014)This research aims to discuss how an e-learning course of continuing education for literacy teachers may contribute to the development of a literacy project with six-year-old children, enabling their access to writing so ... -
Formação de professores de língua inglesa, reformulações curriculares e resoluções governamentais: um estudo meta analítico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 03/12/2015)The English Language teacher education has undergone profound changes in recent years. A determining factor for these changes was the creation of the National Curricular Guidelines (DCN) by the National Council of ...