Browsing Linguística - PPGL by Subject "Gêneros discursivos"
Now showing items 1-6 of 6
-
Do ponto do meio ao auscultar do estalo: o percurso transformativo dos gêneros do discurso no processo de criação dramática de Luís Alberto de Abreu
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 21/02/2011)Construite sur la création collaborative, l'oeuvre de Luis Alberto Abreu devient le résultat d'une motion que l'architecte par le biais des discours de sujets différents, d'origines sociales diverses, qui participent à sa ... -
Análise do processo de apropriação dos gêneros discursivos em práticas letradas socialmente valorizadas: redações de alunos do cursinho pré-vestibular da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 03/07/2009)This work investigates the process of appropriation of secondary discourse genres (Bakhtin, 1992) in institutional contexts as a part of processes of social participation. Our main objective was to describe and to understand ... -
O processo de apropriação do gênero seminário por estudantes recém-ingressos no contexto universitário
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 16/02/2012)The seminar, a discursive activity predominantly oral and a literacy practice, is a genre of discourse usually used in the academic community as a method of student assessment, which receives peculiar shapes, according to ... -
Escrita acadêmica e identidade: o processo de apropriação de gêneros acadêmicos por graduandos indígenas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 21/02/2014)Due to the challenges faced by the indigenous graduates when entering the university, taking the academic writing in general into consideration, this study aims to investigate how the process of appropriation of academic ... -
A teoria de gêneros na formação inicial de professores de língua inglesa: investigando contribuições para o desenvolvimento do conhecimento docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 30/06/2014)This study aims at investigating the effects of using the swalesian genre analysis theory in the process of teacher education. The participants are pre-service teachers of English as a foreign language, who are in the ... -
Interpretar o enunciado ou dialogar com a enunciação? uma análise sobre processos de leitura no ENEM
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 31/03/2014)This paper discusses the reading concepts that are present on the Enem items, specifically on the tests of Languages, Codes and Their Technologies (LCT), in editions from 2009 to 2013. For this, we adopted as the main ...