• Operações enunciativas e ensino de línguas: estudo de noções adversativas e concessivas 

      Granato, Larissa; http://lattes.cnpq.br/0620795101735606 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 25/02/2011)
      This paper focuses on the relations between the adversative and concessive notions that are conveyed by the conjunctions and, also, on the operations that are accomplished in the generation and in the constitutive process ...
    • O ensino-aprendizagem de inglês na escola pública paulista: o papel da gramática em proposta pedagógica para o 6º ano 

      Martinez, Fernanda Cristina Terruggi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 22/08/2011)
      The main purpose of this study is to discuss the controversial grammar teaching role in a student s textbook and in the teacher s guide that follows it, as well as in its methodological orientations. This analysis is carried ...
    • Gramática e texto literário em livros escolares de português da primeira metade do século XX 

      Medeiros, Rejane Rodrigues Almeida de; http://lattes.cnpq.br/4823013748420772 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 06/03/2015)
      The main purpose of this dissertation is to investigate and discuss the relations established among grammar and literary text in two different periods of the history of the discipline Portuguese, the first one situated in ...
    • Os sentidos de língua portuguesa no vestibular da FUVEST 

      Santos Júnior, Gilberto Egydio dos; http://lattes.cnpq.br/2312128630465009 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 15/10/2011)
      The present work entitled "The meaning of the Portuguese language in the college entrance exam FUVEST" intends to analyse the designation of the Portuguese language by means of a semantical study. FUVEST was created in ...
    • Representações sociais dos professores de língua portuguesa sobre o ensino gramatical 

      Santos, Hermes Talles dos; http://lattes.cnpq.br/5472419000112053 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 20/03/2017)
      In Brazil, grammar teaching has drawn attention from Portuguese language teaching scholars and experts over last decades. However, the guidelines on this teaching are not homogeneous, emphasized either by a more normative ...