• Letramento e identidade: a apropriação de gêneros argumentativos na escola com a mediação do livro didático 

      Gomes, Glaucia Regina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 02/12/2009)
      Our research proposal has as its main issue the identity transformation of the student from the appropriation of certain kinds of speech in school. According to Meurer (2005), is through the genres that the subject establishes ...
    • O conceito de identidade na filosofia e nos atos de linguagem 

      Maia, Rubens Dias (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 25/02/2008)
      Dicionário de Análise do Discurso, of Charaudeau and Maingueneau, at the entry Identidade, affirms that the concept of identity is difficult to define. It is central for most human and social sciences, and it is the object ...
    • Piauí: brasilidade e memória no jogo discursivo contemporâneo 

      Carvalho, Pedro Henrique Varoni de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 18/12/2008)
      Supported on Discourse Analysis theoretical references derived from Michel Pêcheux and on the discourse studies proposed by Michel Foucault and Jean-Jacques Courtine, the research aims at following and evaluating the first ...
    • Discursos do e sobre o futebol brasileiro : o poder midiático na regulação das identidades 

      Pecenin, Marcelo Fila (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 23/03/2007)
      Studies affirm that soccer is one of the greatest symbols of Brazilian national identity. That s why it was and it is taken as an object in several studies inscribed at Human Sciences. Yet soccer has not been adequately ...
    • Da repressão à abertura política : processos de espetacularização do discurso político 

      Sá, Israel de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 25/02/2011)
      La production discursive pendant la période de la dictature militaire au Brésil (1964-1985) a présenté des particularités qui déterminent des transformations réglées par le majeur ou le mineur degré de répression pratiquée ...
    • O discurso de resistência em meio à espetacularização do Festival Folclórico de Parintins 

      Cardoso, Jorcemara Matos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)
      In Brazil, since the outbreak of the Modern Art Week in 1922, has been drawing a quest to discover which are the characteristic points that make the subject is Brazilian, feel belonging to a Brazilianness. It is true ...
    • Escrita acadêmica e identidade: o processo de apropriação de gêneros acadêmicos por graduandos indígenas 

      Gomes, Glaucia Regina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 21/02/2014)
      Due to the challenges faced by the indigenous graduates when entering the university, taking the academic writing in general into consideration, this study aims to investigate how the process of appropriation of academic ...
    • O desenvolvimento da percepção intercultural no processo de aprendizagem de espanhol como língua estrangeira: um estudo sobre potencialidades da mediação fílmica 

      Quiroga, Valeria Verónica (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 21/03/2014)
      The theme of this research arises from the researcher s experience as a teacher of Spanish as a Foreign Language (SFL). This debate specifically began by problematizing cinema as a supporting and complementary teaching ...
    • Discurso, poder e identidades no Orkut 

      Pisa, Licia Frezza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 16/12/2011)
      Because Orkut has gained prominence in recent years and given the scope and the possibilities that the Internet provides and the supposed common idea of democracy as a free space in which anyone can do and say anything, ...