• Arqueologia da imagem no ensino de língua portuguesa no Brasil (1960-2010) 

      Santos, Jocenilson Ribeiro dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 31/03/2015)
      This thesis’ general goal was to investigate the emergency conditions and the progressive rise of the imagery usage as didactic nature in Portuguese language textbooks. One of the specific goals was to study the theoretical ...
    • Língua portuguesa no ensino em Timor-Leste: representações sociais de formadores e formandos 

      Camargo, Renata Tironi de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 19/09/2022)
      Timor-Leste is an island country, located on the Asian continent, whose official language is Portuguese, along with Tetun. It is undoubtedly intriguing, to say the least, that the Portuguese language (PL) survived in this ...
    • Faces do Brasil e dos brasileiros em imagens de livros didáticos de português para estrangeiros 

      Barizon, Talita (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 10/09/2010)
      In recent years, research on Portuguese as foreign language teaching and learning has been the recipient of great academic interest. This is due to several factors, such as the creation of international partnerships ...
    • As influências das línguas bantu no português falado em Moçambique : um estudo descritivo do Cindau 

      Chalucuane, Beatriz Damaciano Paulo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 22/06/2017)
      No summary
    • O enunciado imagético e verbal no livro didático : uma análise discursiva 

      Souza, Parla Camila dos Reis de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 05/03/2013)
      Analyzing the incidence of images and mixed texts, in two editions of the textbook Português: linguagens of 1990 and 2010 for the third year of high school, we check the increase in these types of texts in the theoretical ...
    • Os sentidos de língua portuguesa no vestibular da FUVEST 

      Santos Júnior, Gilberto Egydio dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 15/10/2011)
      The present work entitled "The meaning of the Portuguese language in the college entrance exam FUVEST" intends to analyse the designation of the Portuguese language by means of a semantical study. FUVEST was created in ...
    • Relação de línguas no espaço enunciativo da propaganda: a argumentação, a enunciação e o político 

      Stahlhauer, André Stefferson Martins (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 23/02/2010)
      Que signifie-t-il parler le portugais ou l'anglais au Brésil d'aujourd'hui? Cette question fait partie de nos préoccupations dans ce travail. Nous en avons discuté, à partir d'une Sémantique de l'énonciation, la construction ...
    • Contribuições para um léxico-gramática das construções locativas do espanhol 

      Rodrigues, Roana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 25/10/2019)
      Locative verbs establish a relation of localization between the elementary parts of a sentence: subject and complements (la mujer puso las llaves en la mesa). The aim of this work is to create a first version of a ...