Linguística - PPGL: Recent submissions
Itens para a visualização no momento 101-120 of 464
-
A voz das domésticas: o que dizem e as maneiras de dizer em um sindicato
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 17/02/2020)This study seeks to contribute to the analysis of famele speech discurses. It is a proposal aimed at understanding the voice of domestic workers and their representatives in The Union of Domestic Workes of Ribeirão Preto. ... -
Aprofundamento da caracterização linguístico-computacional da complementaridade em um corpus jornalístico multidocumento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)In the context of the dissemination of digital information, CISCO, an agency of web security, projects that 3.3 Zettabytes of information will be circulated on the Web in 2021. In this context, sub-areas of Automatic Natural ... -
Explorando a avaliação de sumários automáticos multidocumento multilíngues
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 12/03/2020)Multilingual Multi-Document Automatic Summarization (MMDS) is a computational task through which a summary is produced in a target language from a collection of at least two news stories which address the same subject, one ... -
Sumarização automática multidocumento multilíngue: seleção de conteúdo e tratamento da redundância com base em conhecimento léxico-conceitual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 19/03/2020)Multilingual Multi-document Summarization consists in automatically producing, from a collection of texts on the same topic and in different languages, a summary in one of the source languages. Thus, this task deals with ... -
Os mecanismos enunciativos de pessoa-espaço-tempo no texto biografia na perspectiva da teoria das operações enunciativas (TOE)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 18/03/2020)The present research work is based on the articulation between linguistics and the teaching-learning of languages and is based on the enunciative reflections, especially in the framework of the Theory of Enunciative ... -
Letramento crítico e multimodalidade no ensino de língua inglesa: reflexões sobre um livro didático do PNLD
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 06/03/2020)The following master thesis reports the results of a research that sought to investigate how English textbooks approach the assumptions of multiliteracy in the construction of their activities, verifying how the meaning ... -
"Transparência": produção e circulação de uma fórmula discursiva do neoliberalismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 11/03/2020)This research is carried out within the scope of the French discourse analysis (according to the discipline's current guidelines, discussed, among others, in MAINGUENEAU, 2015) about the term “transparency”, which we ... -
Subsídios de um projeto híbrido internacional para o ensino de inglês na tecnologia de gestão empresarial: cenários verossímeis
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 02/08/2017)Technological advancements drive the growth of online interactions to carry out activities that require the collaboration of participants. Both in business transactions and in academic situations, groups of collaborators ... -
A criança como leitora, suas representações e significações: práticas de letramento em uma sala de educação infantil na Unidade de Atendimento à Criança – UAC - UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 05/03/2020)The present Master's research aimed to investigate the ways in which the child in Early Childhood Education, aged between 3 and 4 years of age, constitutes itself as a reader through literacy practices experienced during ... -
Oficina de língua inventada e o ensino de conceitos linguísticos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 05/03/2020)This dissertation aims to explore the possibility of teaching linguistic concepts by using as a method the creation of a language by speakers. The objective of this research is to verify, initially, what would be the ... -
Os dentes elétricos dos canibais: uma cartografia dos fluxos semióticos na canção de resistência da década de 1960
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 06/03/2020)We seek to operate a mixture, a theoretical hybridization between the semiotic theory of French matrix, some philosophical assumptions (SPINOZA, 2007; NIETZSCHE, 2011), and music theory. Considering that every song is an ... -
Significando o conquistador e o indígena: uma análise enunciativa de livro didático
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 18/02/2020)Since 1940, textbook has been the most used teaching material in Brazilian schools and that made it a focus for public politics of this kind of material and for the scientific research world. Concerning to these areas, ... -
Homem, animal, indústria: uma análise discursiva do agronegócio brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 18/02/2020)This dissertation intends to analyze the discursive functioning of the Brazilian agribusiness in order to better understand a paradox of contemporary society: the excessive consumption of meat, the systematic killing of ... -
O ensino de língua estrangeira sob o viés da teoria das operações predicativas e enunciativas: um estudo dos verbos frasais do inglês
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 13/02/2020)This work’s aim is to analyze the intra and interlinguistic translation processes in teaching and learning English as a foreign language (LE) and Portuguese as mother tongue (LM). Using Antoine Culioli’s Theory of ... -
Língua, cultura e comunidades discursivas: um estudo sobre materiais didáticos de Português Língua Estrangeira (PLE)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 27/11/2019)Esta tesis ha tenido por objetivo, inicialmente, realizar un estudio discursivo acerca de imaginarios de lengua y de cultura en materiales didácticos de portugués como lengua extranjera. A lo largo de la investigación, a ... -
Padrões transformacionais da relação predicado-argumento dos substantivos predicativos em português brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 20/12/2019)This work aims at describing the relations between predicative nouns and their arguments, establishing their frequency while seeking syntactic and semantic correlations with such numbers. In order to describe predicate and ... -
A "nova política" na mídia: discursos da imprensa brasileira sobre um candidato "não político"
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/10/2019)In 2016, Brazil was experiencing moments of effervescence in its political history: major corruption investigations, protests and President Dilma Rousself's controversial impeachment process. All this, spectacularized by ... -
Motivação para o exercício da profissão docente de língua inglesa: um estudo de caso com alunos de um curso de licenciatura em Letras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/03/2019)The last census about higher education careers conducted by INEP has revealed a considerable increase in the number of students starting Education programs that grant teaching credentials, therefore it is considered relevant ... -
Letramento crítico e ensino de espanhol no ensino médio integrado: questões teórico-práticas no contexto dos Institutos Federais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 06/12/2019)“The formation of a critical reader able to go beyond text decoding” (BRASIL, 2015, p. 9) is a concern that is present in both the documents that guide foreign language teaching in high school (BRASIL, 2006) and in the ... -
Contribuições para um léxico-gramática das construções locativas do espanhol
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 25/10/2019)Locative verbs establish a relation of localization between the elementary parts of a sentence: subject and complements (la mujer puso las llaves en la mesa). The aim of this work is to create a first version of a ...