Linguística - PPGL: Recent submissions
Itens para a visualização no momento 441-460 of 465
-
Processo de conscientização do futuro professor de língua inglesa sobre as especificidades de se aprender inglês para ensinar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 20/12/2007)This dissertation presents the results of an investigation about the consciousness development of pre-service EFL teachers, throughout their first year, that learning the language as prospective teachers is different ... -
Um processo para a geração de recursos lingüísticos aplicáveis em ferramentas de auxílio à escrita científica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 29/03/2007)Within the context of academic research, English is the lingua franca for various scientific disciplines. It is also widely acknowledged that producing an acceptable academic text is anything but a simple and easy task. ... -
Estudo e validação de teorias do domínio lingüístico com vistas à melhoria do tratamento de cadeias de co-referência em sumarização automática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 21/08/2007)The work presented in the dissertation focuses on the study and validation of linguistic theories so as to improve reference cohesion in Automatic Summarization systems, which with the advent of the Internet have received ... -
Diálogos no signo América Latina: da Lingüística à Filosofia Política
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 28/02/2007) -
Designação e argumentação em uma ação popular da cidade de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 05/03/2007)This work is developed with the perspective theory and methodology of the Semantics of happening and has the objective to understand how to work the designation of language, more specificaly, to analyze how to work to ... -
O efeito retroativo do Celpe-Bras na cultura de aprender de candidatos ao exame
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 11/12/2006)The washback effect of an assessment is a redirecting element not only on teaching and learning process, but on most student s and teacher s actions, manners, beliefs and perceptions inside and outside the classroom, ... -
A construção da subjetividade nacional no movimento "o melhor do Brasil é o brasileiro"
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 13/04/2007)What does it means to claim to be brazilian? How nationalist campaigns promoted by the State may affect the subject? To answer these questions and to take off from the evidence principles as of the nation and to problematize ... -
Content-based Instruction para professores pré-serviço: uma análise da problemática do processo de avaliação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 16/03/2007)There are many foreign language teacher Education courses in Brazil which try to teach the pre-service teachers some language apart from theory studies and the practice needed to the professional development of these ... -
Diz sensu: contra-império e diferença desde a ação lingüística
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 02/06/2006) -
A estética da cultura popular na folia de momo do Recife: questões de alteridade, corporeidade e transgressão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 02/12/2014)The perspective of this work was to understand the culture as an opening way to alterity in the process of identity construction of a socially organized group, reflecting from the philosophy of Mikhail Bakhtin and the ... -
A representação de línguas no ciberespaço: um funcionamento enunciativo na contemporaneidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 24/10/2014)D'après les discussions de concepts de la sémantique de l énonciation, nous faisons une lecture des sitewebs officiels des pays dans lesquels nous trouvons des sections qui représent des langues qui circulent dans ces ... -
Princípios norteadores para o planejamento de cursos de línguas para propósitos específicos em curso superior tecnológico (manutenção de aeronaves): considerando visões de aprendizes, instituição formadora e empregadores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 22/08/2014)The technological higher education has expanded significantly in Brazil and there is a connection between the world of science and technology and the English language (CELANI, 2008). The technological higher education ... -
Carnavalização como transgrediência da multidão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 14/03/2014)Problematize the carnivalesque as a political inorganization a multitude of subjects who transgress power relations is the general aim of the thesis study. Popular demonstrations in societies that emerge are answers to the ... -
O desenvolvimento da percepção intercultural no processo de aprendizagem de espanhol como língua estrangeira: um estudo sobre potencialidades da mediação fílmica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 21/03/2014)The theme of this research arises from the researcher s experience as a teacher of Spanish as a Foreign Language (SFL). This debate specifically began by problematizing cinema as a supporting and complementary teaching ... -
Os sentidos de povo nos pronunciamentos presidenciais de posse: de 1985 a 2011
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 18/09/2014)We aim with this dissertation, conduct an analysis of discursive pronouncements tenure of the presidents of the Republic, in order to ascertain the effects of meaning of the word "people" produced in these speeches, along ... -
Crenças e motivação em contexto de língua estrangeira para a terceira idade: subsídios para o desenvolvimento de competências do professor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 14/03/2014)The teaching-learning process of a foreign language for the Third Age is a theme that demands attention and has been little explored. Through the investigation of beliefs and motivational aspects in such a context, we ... -
Descrição e classificação de predicados nominais com o verbo-suporte fazer no Português do Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 27/02/2014)Lexical data base building can be considered an essential task for Natural Language Processing (NLP), since the data included can be used in numerous tools, such as Parsers, Semantic Role Labelers, automatic translators, ... -
A ordem do olhar: sentidos da imagem no discurso político televisivo brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 26/02/2014)Cette recherche propose étudier les effets de sens de l image dans le discours politique télévisuél au cours de l Horário Gratuito de Propaganda Eleitoral HGPE depuis la rédémocratisation du pays jusqu à la dérnière ... -
Escrita acadêmica e identidade: o processo de apropriação de gêneros acadêmicos por graduandos indígenas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 21/02/2014)Due to the challenges faced by the indigenous graduates when entering the university, taking the academic writing in general into consideration, this study aims to investigate how the process of appropriation of academic ... -
Ensino de gramática em aulas de inglês língua estrangeira: relações entre cognição relatada, prática pedagógica e contexto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 28/02/2014)The aim of this work is to analyze participants reported cognition, their practice and the teaching context influence in regard to English as a Foreign Language (EFL) grammar teaching. According to Borg (2006), language ...