Psicologia - PPGPsi: Recent submissions
Now showing items 81-100 of 345
-
Avaliação de um programa computadorizado de ensino de leitura e escrita de palavras com dificuldades ortográficas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 23/06/2021)The curriculum Learning to Read and Write in Small Steps (In Portuguese, Aprendendo a Ler e a Escrever em Pequenos Passos - ALEPP) aims to teach the reading and writing of Portuguese language words. ALEPP is organized in ... -
Adaptação de dois programas psicoeducativos para pessoas que cuidam de familiares com transtorno neurocognitivo maior (demência): ComTato e iSupport
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 28/06/2021)The psychoeducational programs that are offered to caregivers who assist a family member with a major neurocognitive disorder (NCD, or dementia) typically have only modest effects on the mental health of the participants. ... -
Programa ACT: avaliação de uma intervenção com profissionais para prevenção universal da violência contra crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 02/10/2020)The Brazilian “Boy Bernardo” law provides for the elaboration of public policies and the implementation of actions such as professional training programs, in order to prevent the use of physical punishment and to spread ... -
Avaliação do Protocolo de Entrevista Investigativa NICHD em contexto análogo ao forense
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 13/06/2019)Child sexual abuse is a public health problem that presents challenges for the Judiciary system given the difficulty in presenting evidence to substantiate it. This study joins other Brazilian studies testing the applicability ... -
Efeito da exigência de respostas ecoicas durante o ensino de discriminação auditivo-visual na emergência de tatos em crianças com autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 29/04/2021)Many studies have been developing procedures to teach verbal repertoires to children diagnosed with Autism Spectrum Disorder (ASD). The purpose of this study was to evaluate the efficacy of a auditory visual discrimination ... -
Envolvimento de receptores dopaminérgicos D2 na expressão e extinção do medo condicionado em fêmeas em diferentes fases do ciclo estral
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 28/05/2021)Dopamine is a neurotransmitter that has been increasingly related to states of fear/anxiety. Studies have shown that exposure to aversive conditioned stimuli leads to increased dopamine release in some structures, such as ... -
Efeitos da exposição a estímulos aversivos imediatos sobre a catalepsia induzida por haloperidol: possível modelo animal para cinesia paradóxica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 25/05/2021)Haloperidol – a dopaminergic D2 antagonist – acts on the nigrostriatal pathway inducing catalepsy, a state of immobility similar to the bradykinesia of Parkinsons disease (PD). Therefore, haloperidol-induced catalepsy in ... -
Avaliando a eficácia do ensino de tato e ouvinte com estímulos de dois elementos na aquisição de língua estrangeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 03/03/2020)Some studies have assessed how different teaching procedures may favor the acquisition of intraverbal repertoire related to foreign language acquisition in children. The present study aimed to 1) assess the effectiveness ... -
Inteligência emocional e avaliação de desempenho em estágio acadêmico de cursos da área da saúde
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/03/2020)This study aimed to verify the relationship between emotional intelligence and its facets with academic internship performance of students enrolled in specific mandatory internships in the curriculum of Medicine, Psychology, ... -
Avaliando o estabelecimento e a manutenção de classes de equivalência e da transferência de função em pessoas com e sem depressão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 26/05/2021)Depression is highly prevalent in the world, affecting approximately 4.4% of the population. Depressed individuals underperform on memory tasks, but they are more likely to remember negative stimuli. On the other hand, ... -
Generalização recombinativa de leitura sob contingências individuais e de grupo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 25/03/2020)Group contingencies can be present in many situations. In teaching situations, they are planned in such a way that reinforcing consequences depend on the combined performance of the participants. This arrangement has been ... -
Conhecimento metacognitivo e diferentes momentos da escolha: compreendendo o processo da escolha profissional e suas relações com componentes metacognitivos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 01/04/2021)Professional choice is characterized as a process that concerns the construction of the occupational trajectory of individuals and can occur throughout life, including the transitions that may arise along this trajectory. ... -
Formação de classes de equivalência de estímulos em idosos: revisão sistemática e desenvolvimento de um teste cognitivo digital breve
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 30/04/2021)There is a rapid and significant increase in relation to population aging associated with the high prevalence of chronic diseases, including dementia. In this sense, it is important that brief screening instruments are ... -
Investigando os efeitos do condicionamento subliminar sobre a motivação apetitiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 04/03/2021)This master’s dissertation is divided into two parts: the first part is composed by summary of this work with less technical language, written in Portuguese. The second part is composed by manuscript for publication, in ... -
Aprendizagem de relações arbitrárias em crianças com desenvolvimento típico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 07/08/2020)Understanding and using socially agreed codes is important for daily tasks. Considering the peculiarities of the learning process of symbolic behavior, which involves control by arbitrary relations among stimuli, it is ... -
Comportamento coordenado e individual em duplas de ratos sob esquema de intervalo variável
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 03/03/2021)The combined behavior of two or more individuals is subject to selection by the consequences of the environment, in the same way as individual operant behavior. Previous studies used an interdependence procedure to investigate ... -
Estímulos com significado pré-experimental no estabelecimento de classes de equivalência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)This study aimed to investigate whether after establishing three-member equivalence classes with abstract stimuli (ABC) and teaching relations between one meaningful stimulus and one member of equivalence class (DA), stimuli ... -
Reversão de função de estímulos matemáticos com procedimentos de discriminação em escolares com ansiedade à matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 09/11/2017)The presence of aversive control during mathematics teaching can produce a response pattern called mathematics anxiety, which involves escape and avoidance every time an individual is requested to use mathematical knowledge; ... -
Empatia em camundongos: avaliação do papel da amígdala e córtex cingulado anterior na modulação da ansiedade induzida pelo convívio com parceiro submetido a um modelo de estresse crônico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 18/12/2020)Empathy is the ability to recognize the other's emotional state, being fundamental to social interaction and survival of the species. The study of empathy in rodents can be carried out using models that assess anxiety ... -
Ensino de mandos a crianças com Autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/04/2018)The emission of mands benefits all speakers including children with Autism Spectrum Disorder (ASD) allowing them to have access to specific reinforcers. It is also believed that the fluency in the emission of mands can ...