Psicologia - PPGPsi: Envíos recientes
Mostrando ítems 101-120 de 339
-
Brincar de colorir e desenhar: procedimento de ensino para criança com TEA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 26/08/2020)Children diagnosed with autism spectrum disorder (ASD) may present difficulties in playing behavior, requiring intervention and teaching procedures aimed at learning this behavior. Having regard to the importance of colouring ... -
Efeitos da interação social na taxa de desconto do atraso em escolhas monetárias intertemporais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 09/12/2019)Research on intertemporal choices has traditionally been conducted with participants in individual experimental sessions. This is a research that sought to subvert this pattern by producing experimental data on delay ... -
Maquiagem Corretivo Terapêutica: elaboração e aplicação de um protocolo para saúde mental.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 21/05/2020)In chronic diseases, such as vitiligo, the patient has restricted, ineffective treatment tools with a few results or without the disease’s remission. It is possible to comprehend the patient’s vulnerability and the vitiligo’s ... -
Aquisição de comportamentos simbólicos por bebês
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 17/02/2020)Behavior Analysis as behavioral study language and classification like behavior processes according to the Stimulus Control area. However, the mode and prerequisites for symbolic responses are not fully established. Hence, ... -
Efeitos do monitoramento sobre a correspondência fazer-dizer em crianças em uma atividade acadêmica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 18/03/2020)The line of research that investigates verbal correspondence seeks to analyze the relation between what a person says he has done or will do and what he actually did, as well as its control variables. The present study ... -
Leitura compartilhada por professores para ampliação das interações comunicativas e linguagens em crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/05/2020)During childhood language difficulties have been identified as a risk factor for social and academic development. Shared story reading plays an important role in promoting the language. The general objective of this thesis ... -
A influência das relações de gênero na divisão de tarefas familiares e na violência entre parceiros íntimos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/03/2020)Issues of gender inequality and its consequences for women are widely discussed today. In the family context, these issues are present and are evidenced by the lack of equity in the distribution of domestic work and parenting ... -
A relação entre inteligência emocional e mindfulness em estudantes universitários
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 25/03/2020)Emotional Intelligence (EI) and Mindfulness have been widely studied in recent years. EI involves cognitive skills of emotions, while Mindfulness works awareness of the present moment and what is being lived. Mindfulness ... -
Coparentalidade: evidências teoricamente fundamentadas para validar a escala da relação coparental (versão brasileira)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 11/03/2020)Coparenting is a term used to refer to how parents (or other parental figures) interact, when deciding how to handle their parenting roles. The coparental relationship has important effects on children’s development and ... -
Reorganização de classes formadas por descrições de contingências sobre escolha profissional em adolescentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 28/06/2017)Reorganizing classes of equivalent stimuli is to recombine the stimuli of the classes, forming new equivalence classes. The present work consists of three studies. Study 1 aimed at teaching the conditional relations between ... -
Desenvolvimento e avaliação de um programa de ensino informatizado para compreensão leitora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 12/11/2019)In Applied Behavior Analysis, computerized teaching programs have been developed for the teaching of reading. The objective of this research was to develop a computerized teaching program to evaluate and exercise the ... -
O Inventário de envolvimento paterno: estrutura teórica e ampliação de indicadores de validade e de precisão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 13/03/2020)Father involvement is influenced by psychosocial factors in the lives of parents and children and is associated with the healthy development of children and the well-being of parents. A model of the interpersonal processes ... -
Investigações sobre seguimento de olhar e tomada de perspectiva em crianças com desenvolvimento típico e com autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 16/09/2019)This thesis was written in the form of a compendium of scientific texts. It included four studies that supported the planning and implementation of investigations that aimed to identify critical parameters in the establishment ... -
A inativação química do córtex cingulado anterior e da ínsula reverte a ansiedade em camundongos expostos ao modelo de empatia induzida pela nocicepção
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 05/03/2020)Empathy is characterized by the ability to recognize and respond to the emotional signals of others, being a crucial factor in the emotional experience and social interaction, allowing humans, as well as other species, to ... -
Alienação parental: revisão sistemática de estudos documentais e análise da aplicação do conceito em sentenças judiciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 06/03/2020)The phenomenon of Parental Alienation (PA) has been identified more frequently in the context of child custody disputes by parents in courts of law, especially after the enactment of Law no. 12,318 (2010) (Parental Alienation ... -
Um modelo experimental para estudar metáfora: efeitos da punição sobre a frequência de emissão de extensão metafórica do tato
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 21/02/2020)Metaphor, as traditional literature knows, represents aspects of verbal behavior studied under the label metaphorical extension of tact. It is a sort of tact generalization, in which the properties of a new stimulus that ... -
Efeitos do canabidiol sobre comportamentos “tipo-compulsivo” em ratos: influências do sexo e do ciclo estral
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 19/03/2020)Obsessive-Compulsive Disorder (OCD) is a severe and chronic psychopathology characterized by intrusive thoughts (obsessions) and ritualistic actions (compulsions). The neurobiology of OCD is not fully understood, and ... -
Habilidades sociais e adaptação da criança à pré-escola: concepções e habilidades sociais de educadores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 05/03/2020)School enrollment is a crucial moment in child development. The adaptation process in this space has been the object of theorization and research. School adaptation at this stage was understood from Bronfenbrenner’s concept ... -
Habilidades sociais educativas do professor e sua relação com a avaliação de alunos que sofrem, praticam e testemunham o bullying
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/02/2020)Bullying represents a social and public health problem, which requires the development of strategies for remedial and preventive intervention of the phenomenon in schools. Since in Brazil bullying occurs more frequently ... -
Investigando vieses de gênero a respeito de profissões entre alunos das áreas de ciências exatas e humanas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 21/02/2020)Gender stereotypes affect both men and women since childhood. While men may be more often associated with Science, Technology, Engineering, and Math (STEM) careers, women tend to associated with careers related to nurturing ...