Psicologia - PPGPsi: Envíos recientes
Mostrando ítems 61-80 de 339
-
Cartografia do corpo em estudantes universitárias vítimas de viôlencia sexual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 12/02/2021)La violencia de género es una manifestación del modelo estructural del patriarcado, basado en el poder del hombre antes que la mujer y que permea todos los estratos de la sociedad. Es por ello que también se reproducen ... -
O conhecimento metacognitivo no gerenciamento de impressões: avaliação do uso da falsa modéstia na auto apresentação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 12/03/2021)Metacognitive knowledge refers to the information that the subject holds about his own cognitive systems and also about cognition in general, being considered as the segment in which the knowledge of the world is stored ... -
Desenvolvimento e avaliação inicial de um jogo educativo para avaliação de comportamentos pré-aritméticos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 14/12/2021)Some difficulties faced by Brazilian students in Mathematics may reflect insufficient learning from the first years of schooling. Assessment instruments developed systematically and thoroughly can contribute to the mapping ... -
Formação e manutenção de classes de equivalência: efeitos da magnitude das consequências e do uso de um procedimento gamificado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 22/10/2021)Studies have showed that the relations between equivalence class stimuli can vary in function of numerous experimental parameters. However, few studies investigated the effect of consequences as an independent variable. ... -
Os efeitos da leitura dialógica sobre a aquisição de habilidades pré-matemáticas em pré-escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 26/11/2021)Although mathematical knowledge is essential for the individual's autonomy and independence, allowing the resolution of everyday problems, we observe a critical condition about the level of learning in Mathematics, especially ... -
Avaliação de um programa computadorizado de ensino de leitura e escrita de palavras com dificuldades ortográficas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 24/06/2021)The curriculum Learning to Read and Write in Small Steps (In Portuguese, Aprendendo a Ler e a Escrever em Pequenos Passos - ALEPP) aims to teach the reading and writing of Portuguese language words. ALEPP is organized in ... -
Análise sobre a atuação de profissionais da psicologia com adolescentes em cumprimento de medidas socioeducativas em unidades de internação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 31/08/2021)Since the creation of SINASE, psychologists have been designated as part of the minimum team in the care of adolescents in compliance of socio-educational measures. Thus, an increase was expected, both in the number of ... -
Aplicação de um programa de telessaúde por mães para o ensino de reconhecimento de expressões faciais para crianças com transtorno do espectro do autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 06/08/2021)Autistic Spectrum Disorder (ASD) refers to a neurodevelopmental disorder in which limitations to social effects are common, being relevant as processing focused on promoting social behavior in general, including the ... -
O efeito de eleição padrão e por revogação (“recall”) na distribução desigual de recursos públicos no jogo dos bens públicos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 28/06/2021)The present study aimed to investigate whether the recall election condition would be more effective in reducing the frequency of unequally distributing resources than the standard election and whether both would increase ... -
Avaliação dos efeitos de doses sub-anestésicas de cetamina sobre o medo condicionado à luz em ratos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 31/08/2021)Fear and anxiety play a key role in ensuring survival. Both are adaptive reactions that organisms exhibit in response to threatening situations. Although they are adaptive, they can become clinically relevant and turn out ... -
Comparando o efeito de contingência de grupo independente e interdependente sobre o desempenho escolar em matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 28/10/2021)The present research replicated studies in social behavior ((Lloyd, Eberhardt & Drake, 1996; Pigott, Fantuzzo, Heggie & Clement, 1984), focusing more specifically on assessing outcomes produced by ... -
CONECTE: atualização de medida psicométrica e construção/avaliação de um programa de treinamento de habilidades sociais conjugais para casais de diferentes orientações sexuais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 30/09/2021)Couples’ Social Skills (CSS) are classes of behaviors that function to maximize couples’ satisfaction, increase the quality of the relationship, and reduce problems in the relationship. These behaviors (CSS) can be developed ... -
Avaliação de uma intervenção em bullying envolvendo alunos, professores e pais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 30/08/2021)Due to the need for effective interventions to combat bullying, researchers currently recommend programs with a whole-school approach, using multiple strategies to work with different individuals in the school context. ... -
Metamemória e Doença de Alzheimer
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 24/08/2021)Alzheimer's Disease is a degenerative disease that mainly affects the cognitive function of memory and because many of the patients are unaware of their own difficulties, their ability to properly judge their mnemonic ... -
Avaliação de um programa computadorizado de ensino de leitura e escrita de palavras com dificuldades ortográficas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 23/06/2021)The curriculum Learning to Read and Write in Small Steps (In Portuguese, Aprendendo a Ler e a Escrever em Pequenos Passos - ALEPP) aims to teach the reading and writing of Portuguese language words. ALEPP is organized in ... -
Adaptação de dois programas psicoeducativos para pessoas que cuidam de familiares com transtorno neurocognitivo maior (demência): ComTato e iSupport
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 28/06/2021)The psychoeducational programs that are offered to caregivers who assist a family member with a major neurocognitive disorder (NCD, or dementia) typically have only modest effects on the mental health of the participants. ... -
Programa ACT: avaliação de uma intervenção com profissionais para prevenção universal da violência contra crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 02/10/2020)The Brazilian “Boy Bernardo” law provides for the elaboration of public policies and the implementation of actions such as professional training programs, in order to prevent the use of physical punishment and to spread ... -
Avaliação do Protocolo de Entrevista Investigativa NICHD em contexto análogo ao forense
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 13/06/2019)Child sexual abuse is a public health problem that presents challenges for the Judiciary system given the difficulty in presenting evidence to substantiate it. This study joins other Brazilian studies testing the applicability ... -
Efeito da exigência de respostas ecoicas durante o ensino de discriminação auditivo-visual na emergência de tatos em crianças com autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 29/04/2021)Many studies have been developing procedures to teach verbal repertoires to children diagnosed with Autism Spectrum Disorder (ASD). The purpose of this study was to evaluate the efficacy of a auditory visual discrimination ... -
Envolvimento de receptores dopaminérgicos D2 na expressão e extinção do medo condicionado em fêmeas em diferentes fases do ciclo estral
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 28/05/2021)Dopamine is a neurotransmitter that has been increasingly related to states of fear/anxiety. Studies have shown that exposure to aversive conditioned stimuli leads to increased dopamine release in some structures, such as ...