Psicologia - PPGPsi: Recent submissions
Itens para a visualização no momento 281-300 of 345
-
Relações entre desempenho e o reforçador das relações verbais de tato e textual em contexto de equivalência de estímulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 30/03/2012)In some conditions, verbal relations of tact which involves nonverbal stimuli, such as pictures, exhibit characteristics and maintenance of learning different from textual relations, which are controlled by verbal products ... -
Avaliação da memória emocional em camundongos: efeito da injeção de midazolam na substância cinzenta periaquedutal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 10/12/2012)Several studies have shown that benzodiazepines (BDZ) in periaqueductal gray (PAG) can produce anxiolytic-like effects in different animal models of anxiety. In addition, BDZ drugs also impair learning and memory performance ... -
Responder por exclusão em treinos de discriminação condicional com estímulos temporais por universitários
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/03/2012)Choose by exclusion has been extensively investigated and documented in different human populations. The pattern of conditional discrimination of an undefined stimulus obtained for an undefined model when possible ... -
Intergeracionalidade das habilidades sociais entre pais e seus filhos adolescentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 15/05/2012)The Behavior Analysis assigns an important role in the cultural practices of a group, since they refer to behavior patterns passed down through generations that may favor the development of a healthier culture. At the same ... -
Efeitos do ensino de contagem sobre a aquisição de comportamento conceitual numérico em crianças pré-escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 15/03/2012)Abstract Although the studies regarding the role of counting in the acquisition of the numeric conceptual behavior has grown and developed in the past few decades, results available in the literature still show experimental ... -
Habilidades sociais e de enfrentamento de estresse em cuidadoras que assistem idosas acamadas, com ou sem demência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 19/03/2012)According to the authors of a meta-analysis based on 127 studies reporting the effects of interventions conducted with caregivers of an elderly person with dementia, efforts to help these eldercare providers appear to have ... -
Representações sociais de jovens sobre trabalho: uma análise construída a partir da formação profissionalizante e da experiência de primeiro emprego
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 14/03/2012)The literature shows that the admission of young people in work force has positive and negative effects to his / her development. Given the current employment crisis and the legislation that foresees their inclusion in ... -
Vivência dos trabalhadores da construção civil no contexto da gestão público-privado e os impactos para sua saúde
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 12/03/2012)In this dissertation, it was possible to contribute to the discussion on the health of workers in the area of construction, housing projects promoted by the partnership between public and private bodies. Despite being an ... -
Investigação do monitoramento metacognitivo de crianças diante de medidas de capacidades intelectuais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 09/03/2012)Metacognition can be defined as the knowledge people have about their own cognitive processes, which can help them plan, monitor, regulate and assess their cognitive activities. Studies in the field have produced instruments ... -
Sensibilização de profissionais do Programa Saúde da Família (PSF) para notificação de violência contra criança e adolescente: um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 10/03/2011)Studies show that when dealing with cases of abuse, health professionals have difficulties in identification and reporting. These difficulties are related to a gap on this topic on their professional training, the reproduction ... -
Elaboração, aplicação e avaliação de uma programação para o ensino informatizado, a futuros professores, de relações condicionais envolvidas na leitura inicial/rudimentar, por meio do procedimento de MTS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 11/07/2011)According to stimulus equivalence paradigm, reading consists of relations among different classes of stimuli, in which some of these stimuli are directly taught and others are derived from direct teaching. The procedure ... -
A influência da preferência por brindes no autorrelato de desempenho em tarefas de leitura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 02/03/2011)This study aimed at investigating the correspondence in a do-say activity. Two experiments were carried out: the first intended to clarify the effects of choice and preference for items on the self-report of children in a ... -
Identificação de graus de ansiedade à matemática em estudantes do ensino fundamental e médio: contribuições à validação de uma escala de ansiedade à matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 05/03/2012)The learning of mathematics has been characterized by aversion due to several failures in trying to learn its contents. Besides the traditional difficulties of learning mathematics, such as dyscalculia and acalculia, ... -
Aplicação de um programa informatizado de ensino de leitura e escrita por familiares de indivíduos com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 25/02/2011)Researchers have made great efforts on building effective teaching methodologies for learners with diverse repertoires. In this direction, a group of behavior analysts developed a computerized teaching program that has ... -
Eficácia de procedimentos para maximizar senso de bem-estar e competência parental a mulheres vitimizadas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 15/03/2011)Studies have shown that inappropriate parenting styles are developed by learning parental behaviors modeled by their own parents. Furthermore, parents with a history of childhood aggression tend to continue struggling with ... -
Discriminações simples e reforçamento específico e diferencial para cada classe no ensino de leitura a indivíduos com atraso no desenvolvimento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 03/03/2011)Training procedures in researchs about the estabilishment of stimulus equivalence classes are tipically based on conditional discriminations, in wich a sample controls selection of a comparison stimulus. Proposals based ... -
Representações sociais de estudantes negros: universidade e trabalho
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 15/03/2011)Social indicators regarding education and employment relations in Brazil indicate that the inequalities are even more critical when the analysis is done from the ethnic-racial perspective, showing a situation of obvious ... -
Ampliação do repertório verbal de quatro bebês: ensino de ecóico, relação auditivo-visual e tato
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 15/06/2011)The present study undertakes teaching tactile response to four infants, ages 26-29 months, with limited exposure to verbal stimulation. The decision to teach tact response is based on the concept that it is one of the most ... -
Escala de avaliação da metacognição infantil: elaboração dos itens e análise dos parâmetros psicométricos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 04/03/2011)Metacognition represents thoughts and knowledge that individuals have about their own thoughts and cognitive processes. Two basic elements of metacognitive functioning are metacognitive knowledge, characterized by awareness ... -
Ensino de discriminações condicionais em bebês: avaliação do responder por exclusão e treino de emparelhamento de identidade com diferentes estímulos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 28/05/2010)Studies on learning by exclusion and stimuli equivalence are usually conducted by means of conditional discriminations teaching procedures. Some recent studies have investigated important variables in procedures for teaching ...