Browsing Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar by Title
Now showing items 38-57 of 61
-
História da ciência no ensino de física: uma proposta de sequência de ensino investigativo e seu desdobramento no contexto do currículo paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 04/03/2024)The central theme of this research is the study of the History of Science in the Teaching of Physics, specifically focusing on optics. From this perspective, we discuss and analyze the curriculum guidelines of the state ... -
Inclusão escolar: um estudo das barreiras atitudinais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 17/09/2023)Considering diversity, it is very important to study and reflect about inclusion, the pedagogical practices involved, and especially to relate it to natural sciences and social and emotional competences. And, through the ... -
A invisibilidade das mulheres nas ciências e na formação de professoras/es: uma contribuição às pesquisas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 03/12/2021)The presence of women in scientific areas has been widely discussed in universities, especially in the production of research and in academic events, while the debate on teacher training in gender is still timid in ... -
Movimento sociais e formação de professoras e professores de ciências em artigos nacionais e internacionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 30/08/2021)The present work aimed to identify if there is a contribution of scientific research that articulates the formation of teachers and social movements. We emphasize that this theme is related to the training of professionals ... -
O novo ensino médio e a oferta dos itinerários formativos no contexto do ensino de ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 27/04/2023)The objective of this research was to reflect on the implementation of the new secondary education, highlighting the positions of those involved in the school environment and the pressures imposed by being an educational ... -
Um olhar crítico e dialógico entre a educação prisional, o ensino de ciências e o preparo do reeducando para a sua ressocialização e reintegração à sociedade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 09/09/2022)Brazil, the country with the third largest prison population in the world, lacks reflection, study and dialogue on Prison Education. In addition, there is still little research on pedagogical practices and theories on this ... -
Os outros somos nós: cordel e elaboração de livro paradidático de química para pessoas com deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 07/05/2021)The increase in enrollment of people with disabilities in regular public schools has increased the demand for research in the area. In this context, this research used the three axes proposed by Gabriel Kaplún to elaborate ... -
Percepções de professores e coordenadores pedagógicos acerca da formação continuada, do ensino de ciências e da diversidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 26/04/2022)According to the literature, the process of continuing education about the theme of diversity has not been yet explored in all its potential, especially regarding to the role of pedagogical coordinators and Natural Science ... -
Percepções sobre sexualidade e gênero de professoras no ensino de ciências: um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 11/03/2020)Sexuality education is a controversial topic and, at the same time, it is considered a taboo by society. Systematically, the theme has been discussed in different ways and nomenclatures by the public authorities, by social ... -
Pesquisa bibliográfica em revistas nacionais e internacionais sobre processos de formação de formadores e ensino de ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 11/03/2019)This study was financed in part by the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - Brasil (CAPES) - Finance Code 001 , part of the context of it of Institutions of Higher Education with quality in front ... -
Possibilidades de inclusão do tema prevenção à violência de gênero nas aulas de Ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 04/07/2024)In a world marked by rising rates of violence, especially gender-based violence, schools are emerging as possible spaces to help promote awareness and prevention. The science curriculum, focused on health in elementary ... -
Práticas educativas no ensino de Ciências realizadas no âmbito do PIBID: possibilidades e expectativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 26/10/2022)The Institutional Scholarship Program for Teaching Initiation (PIBID) emerged as an initiative to improve and enhance teacher training for basic education, establishing a partnership between Higher Education Institutions ... -
Práticas pedagógicas sobre sexualidade em produções internacionais: contribuições para a formação de professores de ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 26/04/2022)Inequality and gender violence should be reasons for concern and actions to overcome them, as, unfortunately, their rates have increased over the years. In the midst of this, it is known that education has a transforming ... -
O processo de construção da identidade profissional docente dos formadores de professores de química
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 08/06/2021)The training of teachers for the exercise of teaching in Basic Education has been extensively researched and discussed in several contexts. In contrast, the research on teaching training for Higher Education context, ... -
O processo de construção de uma sequência didática como contribuição da percepção botânica de crianças da educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 04/07/2024)This dissertation investigates how the approach of Didactic Sequence (DS), based on Delizoicov's Three Pedagogical Moments (TPM) and Paulo Freire's concept of dialogicality, can enhance the understanding of botanical ... -
Professores do Atendimento Educacional Especializado em atividade de ensino do conceito de número: uma perspectiva a partir da Teoria da Atividade.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 09/08/2024)The aim of this research was to investigate how Specialized Educational Assistance (SEA) teachers organize their teaching so that students appropriate the concept of number. Specifically, based on the answers to a questionnaire ... -
Uma proposta de ensino de astronomia observacional com o instrumento Projetor Estelar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 10/11/2021)The teaching of astronomy encompasses a wide range of concepts in its scope and is largely supported by educational instruments, as these allow for a better understanding and/or visualization of celestial phenomena. To ... -
Uma proposta de sequência de jogos de química para estudantes com transtorno do espectro autista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 07/07/2023)Games in chemistry teaching are important tools that can contribute to the teaching-learning processes due to their ability to stimulate the development of cognitive and creative aspects and also to enable the construction ... -
Quebra-cabeça tridimensional no Ensino Fundamental I: possibilidades de utilização interdisciplinar Matemática e Educação Física em uma perspectiva histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 17/03/2023)The Rubik's Cube, popularly known as the magic cube, is a three-dimensional puzzle created by the Hungarian teacher Erno Rubik as didactic material to work with his students on the concept of three-dimensionality. However, ... -
As questões de gênero, raça e classe em livros didáticos de Matemática: uma análise a partir da educação Ciência, Tecnologia e Sociedade – CTS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 10/11/2023)Among the contemporary guidelines that we open the paths for the deconstruction of patriarchy and monoculture, we do not teach, but as an anti-racist culture, we fear the necessary anti-colonial struggle of educational ...