Programas de Pós-Graduação
Sub-communities within this community
Recent Submissions
-
Biofortificação agronômica de rúcula (Eruca sativa Miller.) com ferro em cultivo hidropônico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Produção Vegetal e Bioprocessos Associados - PPGPVBA-Ar, Câmpus Araras, 27/05/2022)Arugula is the second most cultivated leafy vegetable in the NFT (Nutrient Film Technique) hydroponic system, as it guarantees greater productivity, shorter cultivation cycle and greater efficiency in the use of water ... -
Práticas pedagógicas sobre sexualidade em produções internacionais: contribuições para a formação de professores de ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 26/04/2022)Inequality and gender violence should be reasons for concern and actions to overcome them, as, unfortunately, their rates have increased over the years. In the midst of this, it is known that education has a transforming ... -
Serviços ecossistêmicos de um agroecossistema gerido por uma comunidade de matriz africana: o exemplo Ylê Axé de Yansã
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural - PPGADR-Ar, Câmpus Araras, 31/05/2022)Candomblé, the Afro-Brazilian religion, has in Nature its main form of expression; it is the basis of the material, spiritual and religious existence of traditional African-based communities. Thus, in this work, the object ... -
Xylella fastidiosa em oliveiras (Olea europaea): distribuição na planta, transmissão vertical e diagnose
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Produção Vegetal e Bioprocessos Associados - PPGPVBA-Ar, Câmpus Araras, 23/05/2022)As consequence of the recent occurrence of the disease known as Olive Quick Decline Syndrome (OQDS), caused by Xylella fastidiosa subsp. pauca (Xf-p), in olive trees (Olea europaea) there is a lack of scientific information ... -
Obtenção de poliploides in vivo e in vitro de Brassolaeliocattleya
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Produção Vegetal e Bioprocessos Associados - PPGPVBA-Ar, Câmpus Araras, 28/06/2022)Cattleya is one of the genera of tropical orchids with great importance for the flower market due to the size and color of its flowers. However, problems such as its long vegetative and juvenile period, as well as the short ... -
A formação de professores de matemática para atender alunos com deficiência intelectual: uma análise dos microdados do censo escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 06/05/2022)The training of teachers in the inclusive perspective still proves to be challenging as the classroom presents a rich diversity, awakening to teachers the need to improve their training, both initial and continuing. The ... -
Comunicação e alfabetização científica e tecnológica: desenvolvimento e avaliação de um curso a distância sobre fake news
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 28/04/2022)The phenomenon of fake news is a reality all over the world, showing itself as a topic with urgent discussion and formulation of proposals to combat the scenario of extreme influence of decision-making by the population ... -
Formação com a comunidade escolar: uma perspectiva de alfabetização e pós alfabetização no contexto da educação CTS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 29/04/2022)In this country marked by historical and current sociocultural inequality, it is essential to develop a formative educational project that unveils this reality, that builds bridges instead of chasms and ensures access, ... -
Percepções de professores e coordenadores pedagógicos acerca da formação continuada, do ensino de ciências e da diversidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 26/04/2022)According to the literature, the process of continuing education about the theme of diversity has not been yet explored in all its potential, especially regarding to the role of pedagogical coordinators and Natural Science ... -
A formação dos estudantes em discussões sobre tecnologias: uma questão sociocientífica para o ensino de ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 02/05/2022)Techniques and technologies have helped man to understand and dominate the world around him. The need to facilitate daily life as issues involving work, and later the search for new territories, which contributed to the ... -
Diálogos matemáticos no ensino remoto: entre dificuldades e possibilidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 20/04/2022)The main objective of this dissertation is to understand how mathematical dialogues take place remotely in a school that transforms itself daily into a Learning Community. To do so, we invited members from the school ... -
Número de sementes em frutos e frequência de híbridos obtidos de cruzamentos com a tangerina IAC 2019Maria
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Produção Vegetal e Bioprocessos Associados - PPGPVBA-Ar, Câmpus Araras, 25/02/2022)In the Citrus Breeding Program of the Sylvio Moreira Citriculture Center of the Agronomic Institute (IAC), a cultivar was developed, the IAC 2019Maria mandarin, from the cross between the tangor Murcott IAC [Citrus sinensis ... -
A adesão dos municípios na implementação do Programa Nacional de Alimentação Escolar: uma análise exploratória no Sudoeste Paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural - PPGADR-Ar, Câmpus Araras, 27/05/2021)The National School Feeding Program, responsible for feeding more than 40 million schoolchildren across the national territory, defined, in 2009, a mini-mum of 30% of all resources transferred to states and municipalities ... -
Análise dos conhecimentos pedagógicos de conteúdo expressos por licenciandos em matemática participantes do PIBID
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 07/04/2022)This work presents an analysis of the pedagogical content knowledge expressed by Mathematics undergraduates, participants of the Teaching Initiation Program – PIBID. This is a documentary research, in which the data were ... -
Circuitos curtos de comercialização de alimentos: a conquista de territórios para agroecologia no Triângulo Mineiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural - PPGADR-Ar, Câmpus Araras, 14/12/2021)Faced with the prevailing scenario of a globalized agri-food system that operates towards the subordination of peasant agriculture, new markets are built, like the short food supply chains, as a way to reconnect food ... -
O desenvolvimento de livros sensoriais como materiais de apoio para o ensino de habilidades matemáticas na educação infantil: uma perspectiva inclusiva considerando discentes com deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 07/05/2021)This work presents a study in the area of Mathematics Teaching, focusing on the teaching of mathematical skills to students of Early Childhood Education with visual impairment, in the perspective of Inclusive Education, ... -
Esgoto doméstico tratado como fonte de água e nutrientes no cultivo em substrato do morangueiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agricultura e Ambiente - PPGAA-Ar, Câmpus Araras, 28/02/2022)The disproportionate distribution of natural resources and the demand for water and nutrients in agricultural systems make it important to search for alternative sources for irrigation. Thus, a mitigating measure that has ... -
Uma proposta de ensino de astronomia observacional com o instrumento Projetor Estelar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 10/11/2021)The teaching of astronomy encompasses a wide range of concepts in its scope and is largely supported by educational instruments, as these allow for a better understanding and/or visualization of celestial phenomena. To ... -
Ciclagem de macronutrientes no cultivo de alface hidropônica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agricultura e Ambiente - PPGAA-Ar, Câmpus Araras, 29/11/2021)The search for sustainability in agricultural production has been reflected in the management of hydroponic systems that use the Laminar Nutrient Flow Technique (NFT). The reuse of nutrient solutions becomes an alternative ... -
Os outros somos nós: cordel e elaboração de livro paradidático de química para pessoas com deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 07/05/2021)The increase in enrollment of people with disabilities in regular public schools has increased the demand for research in the area. In this context, this research used the three axes proposed by Gabriel Kaplún to elaborate ...