Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar: Recent submissions
Itens para a visualização no momento 21-40 of 58
-
Quebra-cabeça tridimensional no Ensino Fundamental I: possibilidades de utilização interdisciplinar Matemática e Educação Física em uma perspectiva histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 17/03/2023)The Rubik's Cube, popularly known as the magic cube, is a three-dimensional puzzle created by the Hungarian teacher Erno Rubik as didactic material to work with his students on the concept of three-dimensionality. However, ... -
Estudo documental do currículo paulista na área de química do ensino médio em perspectiva crítica de atuação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 16/11/2022)This research was supported by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (known as CAPES). Given recent political events and the approval, in recent years, of new curricular guidelines, it is ... -
Movimento sociais e formação de professoras e professores de ciências em artigos nacionais e internacionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 30/08/2021)The present work aimed to identify if there is a contribution of scientific research that articulates the formation of teachers and social movements. We emphasize that this theme is related to the training of professionals ... -
A evolução das políticas públicas no Brasil no período 1990-2020: o que elas garantem para pessoas com NEE e/ou deficiência?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 23/11/2022)Education is an institutionalized social practice, which the State has the duty to guarantee and promote its management. In this way, it is necessary to understand that it is part of a system – capitalism – and therefore ... -
Práticas educativas no ensino de Ciências realizadas no âmbito do PIBID: possibilidades e expectativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 26/10/2022)The Institutional Scholarship Program for Teaching Initiation (PIBID) emerged as an initiative to improve and enhance teacher training for basic education, establishing a partnership between Higher Education Institutions ... -
Um olhar crítico e dialógico entre a educação prisional, o ensino de ciências e o preparo do reeducando para a sua ressocialização e reintegração à sociedade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 09/09/2022)Brazil, the country with the third largest prison population in the world, lacks reflection, study and dialogue on Prison Education. In addition, there is still little research on pedagogical practices and theories on this ... -
As tecnologias no ensino remoto: uma abordagem sobre a contribuição do smartphone nas aulas de matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 29/08/2022)Technology can contribute to the teaching process and is considered a means for learning to occur. Taking into account the pandemic situation that affected the world in 2020, this dissertation presents the result of an ... -
Alfabetização científica e tecnológica por meio de uma sequência didática interdisciplinar sobre o Ribeirão Santa Rita
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 01/07/2022)One of the natural goods that is born and cuts through the city of Fernandópolis/SP is the Ribeirão Santa Rita, which, despite starting in this municipality, only ends when it flows to the waters of Rio Grande that divides ... -
O ensino de ciências para alunos autistas em tempos de pandemia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 27/04/2022)The discussion about special education and the inclusion of students with special educational needs in the regular education system has been growing significantly. However, the great challenge goes beyond guaranteeing the ... -
Práticas pedagógicas sobre sexualidade em produções internacionais: contribuições para a formação de professores de ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 26/04/2022)Inequality and gender violence should be reasons for concern and actions to overcome them, as, unfortunately, their rates have increased over the years. In the midst of this, it is known that education has a transforming ... -
A formação de professores de matemática para atender alunos com deficiência intelectual: uma análise dos microdados do censo escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 06/05/2022)The training of teachers in the inclusive perspective still proves to be challenging as the classroom presents a rich diversity, awakening to teachers the need to improve their training, both initial and continuing. The ... -
Comunicação e alfabetização científica e tecnológica: desenvolvimento e avaliação de um curso a distância sobre fake news
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 28/04/2022)The phenomenon of fake news is a reality all over the world, showing itself as a topic with urgent discussion and formulation of proposals to combat the scenario of extreme influence of decision-making by the population ... -
Formação com a comunidade escolar: uma perspectiva de alfabetização e pós alfabetização no contexto da educação CTS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 29/04/2022)In this country marked by historical and current sociocultural inequality, it is essential to develop a formative educational project that unveils this reality, that builds bridges instead of chasms and ensures access, ... -
Percepções de professores e coordenadores pedagógicos acerca da formação continuada, do ensino de ciências e da diversidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 26/04/2022)According to the literature, the process of continuing education about the theme of diversity has not been yet explored in all its potential, especially regarding to the role of pedagogical coordinators and Natural Science ... -
A formação dos estudantes em discussões sobre tecnologias: uma questão sociocientífica para o ensino de ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 02/05/2022)Techniques and technologies have helped man to understand and dominate the world around him. The need to facilitate daily life as issues involving work, and later the search for new territories, which contributed to the ... -
Diálogos matemáticos no ensino remoto: entre dificuldades e possibilidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 20/04/2022)The main objective of this dissertation is to understand how mathematical dialogues take place remotely in a school that transforms itself daily into a Learning Community. To do so, we invited members from the school ... -
Análise dos conhecimentos pedagógicos de conteúdo expressos por licenciandos em matemática participantes do PIBID
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 07/04/2022)This work presents an analysis of the pedagogical content knowledge expressed by Mathematics undergraduates, participants of the Teaching Initiation Program – PIBID. This is a documentary research, in which the data were ... -
O desenvolvimento de livros sensoriais como materiais de apoio para o ensino de habilidades matemáticas na educação infantil: uma perspectiva inclusiva considerando discentes com deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 07/05/2021)This work presents a study in the area of Mathematics Teaching, focusing on the teaching of mathematical skills to students of Early Childhood Education with visual impairment, in the perspective of Inclusive Education, ... -
Uma proposta de ensino de astronomia observacional com o instrumento Projetor Estelar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 10/11/2021)The teaching of astronomy encompasses a wide range of concepts in its scope and is largely supported by educational instruments, as these allow for a better understanding and/or visualization of celestial phenomena. To ... -
Os outros somos nós: cordel e elaboração de livro paradidático de química para pessoas com deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 07/05/2021)The increase in enrollment of people with disabilities in regular public schools has increased the demand for research in the area. In this context, this research used the three axes proposed by Gabriel Kaplún to elaborate ...