Browsing Programas de Pós-Graduação by Title
Now showing items 238-257 of 407
-
Manifestações de obstáculos gnosiológicos para a seleção de conteúdos na implementação de um currículo crítico em ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 13/02/2014)From literature searches and semi - structured interviews with educators, science, high school, the state education Sorocaba - SP network, we sought to characterize possible manifestations of gnosiological obstacles that ... -
Mapas Memes: Discursos Espaciais em Movimento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 07/06/2024)This work focuses on artistic maps of the internet - meme maps, aiming to understand them as cybercultural forms of mapping, the result of a fusion of genres, which bends cartographic conventions in terms of satire, humor, ... -
Mapeamento da suscetibilidade a escorregamentos translacionais rasos na bacia do Rio Pirajibú-Mirim, Sorocaba-SP: aplicação dos modelos SHALSTAB e de Rede Neural Artificial (RNA) na estimativa de atributos físicos do solo.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 15/09/2021)The susceptibility to mass movements on slope areas can generate risks of natural disasters. So the study is of great importance, with interest in mitigating damage to life, material, economic, environmental, and especially ... -
O Marco Referencial da rede municipal de ensino de Sorocaba: análise do escrito e de sua influência no trabalho docente, à luz de Paulo Freire
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 31/10/2017)This study aims to study the Referential Framework of the Sorocaba municipal school network and aims to verify the extent to which the presence of Paulo Freire's Liberating Education, present in the Referential Framework ... -
Os mares revoltos de luta, resistência e beleza: a arte na transformação do silêncio em linguagem e ação dos corpos gays com deficiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 19/04/2022)The sea forms a border zone and, in the chanting of Yemanja, all subalternized bodies are embraced, as well as their resistances and struggles. The attempts of the LGBTQIA+ disabled bodies to survive in a Eurocentric, ... -
“Mas eu não sou um agressor”!: uma análise das expressões de masculinidades e violências no grupo de reflexão CERAV - Sorocaba - SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 02/12/2022)The present work aims to analyze the production and the performance of masculinities of male perpetrators of domestic violence against women. Based on the participant observation technique and on semi-structured interviews, ... -
Masculino & Feminino: a androginia na música brasileira (1966-1985)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 27/09/2022)Androgyny proved to be an aesthetic expression that was very present in the 20th century, particularly with regard to the western music scene. From the 1970s onwards, groups and artists incorporated this aesthetic into ... -
Mães fora do armário: travessias de re(existências), negações, conflitos e lutas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/06/2021)The research analyzed life stories of mothers of transgender people who came out of the closet, that is, who publicly take on the trans identity of their sons and daughters and the social and political struggle in front ... -
Mediação pedagógica: um estudo de caso sobre formação continuada e intervenção docente no contexto de uma escola pública
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 29/04/2016)This study aimed to investigate how is the mediation in teaching do about the teaching and learning of written language, and demonstrate how this work may have been impacted by the areas of continuing education. Therefore, ... -
Medicalização na educação: sentidos de professoras e de uma psicóloga que atua na área educacional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/04/2015)This study aim to investigate the senses attributed of elementary public school teachers and an educational psychologist about the medicalization problem during the educational process and sought to understand the referral ... -
Memória social de mulheres de assentamentos de reforma agrária: a relação entre trabalho, política, educação e participação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 02/07/2014)This study aims to examine the relationship between memory of women, participation and education in the context of land reform settlements in the region of Sorocaba, using memories as object of study. Four thematic oral ... -
Memórias de mulheres do movimento estudantil: participação, gênero e educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2016)The present work aims to analyze the memory of women who acted in the student movement in 1990, conceiving each one of them as a historical, political and social subject. It was a main goal of ... -
Memórias docentes e Educação Infantil: diálogos com a formação de professores na cidade de Sorocaba - SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2021)This research focuses on registering and understanding aspects of teacher’s education’s history for Childhood Education in the city of Sorocaba, São Paulo. We intend to build a dialogue about the differences and convergences ... -
A metodologia do Aprendizagem Sequencial nas percepções e ações de participantes de atividades formativas em Educação Ambiental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/02/2014)This dissertation discusses the training workshop “Vivências com a Natureza” (offered by the Associação Brasileira de Vivências com a Natureza, Instituto Romã) from May 2003 until June 2012. The survey consists on mapping ... -
Metodologias ativas de ensino e aprendizagem no Programa de Ensino Integral (PEI): A percepção de professores de uma escola estadual em Sorocaba-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/02/2023)Active teaching and learning methodologies are being studied and widely disseminated as educational practices that seek to build meaningful and innovative learning for students. In the midst of perceived changes in society, ... -
Moldando a nova Pátria: o ensino primário na construção do patriotismo e civismo em Angatuba/SP (1930-1945)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2022)This dissertation has as its theme the development of the civic-patriotic formation that occurred in the city of Angatuba/SP during the first government of Getúlio Vargas (1930-1945), from the pedagogical instruments used ... -
Morrer para nascer travesti: performatividades, escolaridade e a pedagogia da intolerência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 29/02/2016)This study analyses the narratives of the experiences had in school by six transvestites from the city of Sorocaba (countryside of the State of São Paulo) having the queer perspective as analytic ... -
Movimentos (auto)biográficos: contribuições de uma pesquisa-vida-formação em contexto pandêmico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 13/12/2023)Tomando el año 2020, el primer año de la pandemia de COVID-19, como contexto, esta investigación analiza el conjunto de narrativas (auto)biográficas de tres docentes y tres administradores escolares de educación básica, ... -
Mudando a cena no ensino de ciências: contribuições do teatro problematizador
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2017)This research analyses which perspective of theatre can be utilised as a method of teaching Science, serving as a dynamic for the construction of scientific knowledge through playful activities. That said, theatrical ... -
Mulher negra e(n)cena: performances, encontros e utopias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 21/02/2019)La presente investigación, viabilizada por la concesión de la beca CAPES – Demanda Social, reconoce la existencia de actrices negras en la región de Sorocaba con caminos correlatos. Con contribuición de teorías feministas ...