• Articulação entre Paulo Freire e Herbert Marcuse para uma educação sexual humanizadora 

      Demartini, Gabriel Ribeiro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 23/02/2015)
      This work originated from previous investigations into a liberating curriculum development perspective in teaching about science teenage pregnancy by Freire's thematic approach. Once perceived the production of drive (trieb) ...
    • Os Limites da BNCC para o Ensino de Ciências a partir da experiência da práxis autêntica freireana. 

      Simon, Gimena Andressa Venturini (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 05/06/2023)
      Science teaching has a history of approaches that, influenced by Brazilian pedagogical trends, differ in their curricular conceptions, many of which are traditional and banking, which end up distancing, relativizing and ...
    • Concepção de um currículo crítico: a ética como referência praxiológica 

      Furlan, Angélica Bellodi Sant'Ana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 27/02/2015)
      Based on a traditionalist, banking and decontextualized education, curriculum policies and educational practices of public schools in the regular school system, have contributed little to a social quality of education and ...
    • A epistemologia em Freire e sua relação com o currículo da cidade de Sorocaba 

      Bertanha, Adriano (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 03/07/2018)
      This study originated from the perception that some productions that are linked to Paulo Freire's pedagogical perspective do not appear to be related to their theoretical foundations and their political-pedagogical objectives. ...
    • Fome: Da exclusão social às exigências curriculares para o ensino de Ciências da Natureza. 

      Santos, Paula Rodrigues de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/02/2022)
      Hunger is a social problem derived from the way in which the capitalist economic system is articulated, to privilege the interests of large corporations, therefore, privileging the ruling class - through the accumulation ...
    • Educação Freireana : axiologia crítica no currículo de Biologia 

      Demartini, Gabriel Ribeiro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/03/2024)
      The present work was configured as qualitative research, based on the assumptions of historical-dialectical materialism. The research problem that guided the investigation originated from questions about the historically ...
    • A presença do currículo oculto no Currículo Paulista na área de Ciências da Natureza: possibilidades de superação a partir da perspectiva crítica freireana 

      Bimbatti, Bianca Rita (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/02/2024)
      The curriculum is historically understood by an organizational perspective in relation to content. However, scientific production in the area and the practice experienced in schools shows that the curriculum is configured ...