Programas de Pós-Graduação: Envíos recientes
Mostrando ítems 161-180 de 396
-
A cartografia tátil na escola: outras perspectivas sobre o ensino de geografia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 29/10/2021)Increasingly present in society, maps gain more prominence in everyday school life. But often, reading these materials is hampered by the high level of abstraction required due to the technical language used. Therefore, ... -
Dinâmica geomorfológica, condicionantes morfoestruturais e terraços fluviais na bacia hidrográfica do rio Itapetininga - SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 24/08/2021)Esta investigación involucró la caracterización geomorfológica de la cuenca del río Itapetininga mediante del análisis de la evolución regional de las unidades de relieve de la cuenca en cuestión y también las limitaciones ... -
Entre o tempo, a memória e o espaço na escrita de Carolina Maria de Jesus
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 27/09/2021)Este trabajo busca demostrar cómo Carolina María de Jesús crea una identidad a través de su escritura, como una escritura de sí misma. A través de las vivencias que tuvo en su vida, marcada por la violencia y el racismo, ... -
A Geografia na formação inicial docente: percepções formativas de estudantes de Pedagogia da UFSCar-So
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 26/10/2021)This research is characterized as a quantitative-qualitative study of the documental case study type. Its study proposal was based on the following problem questions: what are the perceptions of Pedagogy students at UFSCar-So ... -
Narrativas (auto)biográficas, processos de aprendizagem da docência e desenvolvimento profissional de professores que ensinam Matemática: contribuições para o campo da educação matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/12/2021)The (auto)biographical research in the field of Education associated with the process of teacher education and professional development have been increasingly consolidated in the scientific field. Regarding the link between ... -
O egresso do curso de licenciatura em Geografia: uma expectativa e várias experiências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 15/07/2021)Los enfoques practicados por los egresados de la Licenciatura en Geografía de la UFSCar-Sorocaba representan el núcleo de esta investigación, ya que se espera que tengan un sesgo crítico en el trabajo postulado en el ... -
A disciplina de cálculo diferencial e integral na perspectiva da pós-graduação em educação e educação matemática: um balanço das produções acadêmicas brasileiras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 21/12/2021)This work aims to identify and characterize the perspective of the work developed in Graduate Programs in Education and Mathematics Education (ME) through the realization of a systematic mapping (MS) on the discipline of ... -
Saberes docentes no ensino superior: compreendendo a aprendizagem profissional a partir da pesquisa (auto)biográfica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/12/2021)The general objective of this work is to unveil knowledge of teaching in Higher Education, from the mapping of academic productions that dialogue with (auto)biographical narratives. For the composition of the corpus of ... -
O bordado-devir nos processos formativos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 13/12/2021)This paper presents the result of an investigation that started from the following question: what relationships can be established between embroidery and teacher education? The work begins with a memorial, through which ... -
Educação alimentar e nutricional: uma análise histórico-crítica da relação educação, alimentação e nutrição
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 05/11/2021)This dissertation seeks to present a historical analysis of the process of genesis and development of Food and Nutrition Education (EAN) in Brazil, seeking to understand the concepts of food, nutrition and education present ... -
Planejamento urbano e segregação socioespacial: estudo sobre os efeitos do processo de expansão de condomínios fechados na produção do espaço urbano
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 20/10/2021)It’s usual in brazillian’s large and medium cities the existence of a narrow relation between the production of the urban space and the planning policies. In this context, gated communities arise and get associated to the ... -
Conselho Municipal de Educação de Itapetininga: problematizações quanto à gestão democrática, participação e autonomia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 03/12/2021)The qualitative research entitled Municipal Council of Education of Itapetininga/SP: problematizations regarding democratic management, participation and autonomy, developed by means of bibliographic and documental analysis, ... -
Mapeamento da suscetibilidade a escorregamentos translacionais rasos na bacia do Rio Pirajibú-Mirim, Sorocaba-SP: aplicação dos modelos SHALSTAB e de Rede Neural Artificial (RNA) na estimativa de atributos físicos do solo.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 15/09/2021)The susceptibility to mass movements on slope areas can generate risks of natural disasters. So the study is of great importance, with interest in mitigating damage to life, material, economic, environmental, and especially ... -
A cor do sagrado: iconografia e poética nas religiões de matriz africana - por uma educação antirracista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/08/2021)Esta investigación pretende mapear las vivencias estéticas del imaginario de las religiones afrobrasileñas Matrix a partir de las vivencias de las fiestas terreiro visitadas, tejiendo una interpretación iconográfica de las ... -
O Conselho Municipal de Educação de Porto Feliz/SP: intercorrências da gestão democrática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/11/2021)The central objective of this research in the area of education policy and management was to analyze the initiatives and strategies of the Municipal Council of Education (CME) were used to implement democratic management ... -
Identidade docente na creche: o encontro entre sujeitos em diferentes tempos formativos no Programa de Residência Pedagógica (PRP)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/08/2021)This research working is part of the Graduate Program in Education, at the Federal University of São Carlos in Brazil, in the line of research on Teacher Education, and seeks to analyze the process of constitution of the ... -
Docência na socioeducação: desafios e possibilidades na atuação junto a adolescentes privados de liberdade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/08/2021)This study aimed to investigate the understanding of teachers about their role in socio-education, specifically at Fundação CASA. As specific objectives, the following were defined: to know the challenges, possibilities, ... -
Crianças haitianas na educação infantil em Sorocaba - SP (2011-2019)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 26/08/2021)International migrations is a subject discussed all over the world in the most diverse areas of knowledge, including Education. This research aims to understand and understand the processes of welcoming Haitian children ... -
Rasgando o véu: conservadorismo e antifeminismo em Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/08/2021)Antifeminisms can be understood as opposition to feminisms, and they are related to conservatism, religious fundamentalism, and the growing electoral expression of new right parties on the world stage. This research makes ... -
Dois mares que se juntam e a coletividade que aflora: meio ambiente e identidade caiçara na comunidade da Nova Enseada, Parque Estadual da Ilha do Cardoso-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 19/09/2021)The present work intends to tell the story of the Nova Enseda community, formerly the Enseada da Baleia community, which has been undergoing several changes after its re-territorialization, caused by the advance of the ...