Programas de Pós-Graduação: Recent submissions
Now showing items 381-400 of 411
-
Corpus, máquinas e afetos: as experiências homossexuais na contemporaneidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/07/2015)This research aims to analyze the production of homosexual experiences in contemporary times, with the investigative territory, social network Facebook. The space network connections [cyberspace] have been constituted as ... -
Condicionantes sócio-históricos das políticas públicas no ensino médio: entre o profissional e o propedêutico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 26/02/2014)This paper investigates the historical and social factors that characterize the context of public policy high school in Brazil aimed at training the student in meeting the demands of the labor market. Examines the theoretical ... -
O conceito de tolerância e seu valor pedagógico: questões sobre a pluralidade e a coexistência pacífica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/02/2016)The research now engendered has as a key objective to contribute to overcome the supposed obsolescence that was associated prematurely with the term “tolerance”, especially today. It performs a brief historical contextualization, ... -
Catarse e educação: contribuições de Gramsci e o significado da Pedagogia Histórico-Crítica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 10/03/2014)This dissertation deals with the concept of catharsis in the work of Antonio Gramsci and the incorporation and the meaning of the catharsis in Historical-Critical Pedagogy. Divided into five parts, in the first chapter are ... -
No caminho de Tikorê, um lagarto: cartografias do percurso do cuidado na educação: aprendendo com o povo Dagara e a filosofia ubuntu
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2016)This dissertation presents the route of a reasearch performed in two elementary municipal schools in a town near Sorocaba (SP). Here we use the african traditional culture Dagara and the ubuntu philosophy to recreate ... -
Os "inconvenientes" na escola: um estudo sobre a medicalização de crianças e adolescentes e suas estratégias de resistência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 19/02/2015)This dissertation aims to investigate the medicalization device (dispositif) of children and teenagers inside the Brazilian public school (elementary to high school) in order to understand which effects have been produced ... -
A atuação dos supervisores no âmbito do PIBID
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/02/2016)In this master thesis, I seek to analyze the supervisor's papers and contributions of the PIBID (Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à docência) in the various contributions of the program supervisor and implications ... -
Aprendizagem de licenciandas de Matemática a partir das práticas vivenciadas em um grupo de pesquisa educacional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/02/2016)This research aims to understand the formative experienced by graduate students to participate in studies and research group aimed at the educational practices in mathematics. The research was developed in the group of ... -
"Apanhando desperdícios" ou "Contra o desperdício da experiência": cartografia de coletivos em busca de educação emancipatória no município de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2016)Our studies are characterized by the analysis of the production of resigned/reified/individualistic subjectivity as a product deliberated by the capitalist power dynamics that, by the control's reinventions, decrease life ... -
Canjerê: uma performance cartográfica em patrimônio cultural, educação e africanidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 20/06/2016)This study aimed present the máster’s dissertation named Canjerê: uma performance cartográfica em patrimônio cultural, educação e africanidades, held in the Postgraduate Program in Education of the Federal University of ... -
Trabalho pedagógico na educação especial: o professor de sala de recursos e sua implicação na escolarização dos alunos com baixa visão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 30/05/2016) -
Programa Observatório da Educação e Desenvolvimento Profissional de Professores Iniciantes: um estudo a partir das produçães da educação matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2016)This research is linked to the Program of Graduate Studies in Education (PPGEd-So) UFSCar and has as its theme the teacher professional development of beginning teachers in the context of the Program Observatory of Education ... -
Políticas de educação especial no município de Sorocaba, de 1988 a 2012
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/05/2016)The presente stud has as object the research analysis of the contexts of production of special education public policies on municipal de Sorocaba/SP in 1988 to 2012 period, in seeking to understand the production and ... -
Narrativas de protesto: a copa das black blocs
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 29/02/2016)This dissertation is the result of empirical monitoring of political demonstrations where young people expressed through the Black Bloc tactic. It is a participant observer report. Seeks, in acts of street protests and ... -
Potencialidades do trabalho de campo no ensino de geografia : reflexões para uma experiência em escola pública
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 20/05/2016)We consider the first contribution of an execution of a field work in a school is that students leave their classrooms to study geographical contents, this fact brings an approach between theory and practice. Thus, this ... -
Concepção de um currículo crítico: a ética como referência praxiológica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 27/02/2015)Based on a traditionalist, banking and decontextualized education, curriculum policies and educational practices of public schools in the regular school system, have contributed little to a social quality of education and ... -
Interfaces entre redução de danos e educação popular em uma instituição voltada para população em situação de rua em Sorocaba.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 26/02/2015)The main objective of this study was to analyze the conception of education that is implicit in the activities developed by the association "Pode Crer", seeking to understand them from the dialogue between Popular Education ... -
Oficinas de fandango caiçara como vivência de educação popular na Associação dos Jovens da Jureia-AJJ/Barra do Ribeira Iguape SP: reafirmando o potencial das comunidades tradicionais caiçaras.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 24/02/2015)This dissertation is a research study that sought to reveal the potential of caiçara culture starting from the knowledge of experience which has resulted in making the workshops of caiçara fandango conceived as experience ... -
Educação do campo e memória social: percursos, afetos e paisagens possíveis na (res)significação da participação comunidade-escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 27/02/2015)This reseach approaches the Rural Education area by testimonials of educators and militants, as well as cartographies by three routes: approximation, recognition e sharing, experienced by a composite between the community ... -
Sentidos e significações da gestão democrática: da previsibilidade à efetividade nas escolas públicas estaduais do município de Itapetininga/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 26/02/2015)The present work casts doubts on the perceptions of parents, students, regular teachers, coordinator teachers and principals from the state schools at the city of Itapetininga as much as the complete sense and meaning of ...