Browsing by Title
Now showing items 8145-8164 of 19669
-
A escola na empresa: considerações sobre a formação do trabalhador.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/03/2003)This research has as its aim to investigate an enterprise program to give instruction to workers during the 90 s in the context of the new organization forms of the process of production and work which characterizes the ... -
A escola no acampamento do MST: institucionalização e gestão estatal da escola itinerante Carlos Marighella
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/12/2014)The thesis contains a study on the School in MST Camp: Institutionalization and Management of State Itinerant School Carlos Marighella. The problem of this study lies in the way of managing the traveling school in the MST ... -
Escola no campo e trabalho: percepções e expectativas profissionais de estudantes do ensino médio do distrito de Santa Eudóxia – São Carlos/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/09/2021)This master's thesis seeks to investigate the perceptions and expectations regarding the job market of high school students at Escola Estadual Professora Alice Madeira João Francisco, present in the rural district of São ... -
A escola no Estado plurinacional da Bolívia (2005 – 2019)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/10/2020)Esta tesis tiene el objetivo general de comprender cómo los cambios políticos y sociales derivados de la construcción del Estado Plurinacional de Bolivia repercutieron en la educación regular del sistema educativo boliviano. ... -
Escola profissionalizante: solução ou problema?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 31/08/2009) -
Escola sem Partido: ideologia e discurso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/07/2022)In the past few years, the self-styled No Party School Movement (MESP) and their discourses have risen throughout the Brazilian scene. It is understood that the MESP has the potential to cause drastic and at the same time ... -
Escola Técnica Paulino Botelho e SENAI São Carlos: formando trabalhadores para uma sociedade sem empregos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/12/2004)In this dissertation, an analysis of the three last decades of the 20th century was done, with an emphasis in the trial of productive reconstruction and the new liberalism reforms and its impact in the education, especially ... -
Escola, consumo e projetos de vida na visão de jovens estudantes de uma escola pública e outra privada no interior do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 16/08/2016)The guidelines that establish the Basic Education in Brazil are the same to public and private schools, however, the education developed with students from both groups can have different directions. The relation between ... -
Escola, juventude e violência: um estudo no ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/05/2013)The main theme of this study is the school environment, youth and violence. Its purpose was to investigate violence in, to and from school, by examining the interpersonal relationships which there occur, trying to capture ... -
Escola: as minas e os manos têm a palavra
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2005)The research has for main objective the relationship estabilisered between the black hip-hopper students and formal education. It seeks, from a Foucault style reference, the construction of the language, visions, feelings ... -
Escolananet: o uso de ambiente virtual de aprendizagem (AVA) como ferramenta de apoio e estímulo à aprendizagem de física no ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 08/07/2010)This work consists in building, implementing and evaluating a Virtual learning Environment (VLE) as a tool to support the teaching of physics with traditional methodology, in high school, using the Moodle softares package. ... -
Escolarização da pessoa com deficiência intelectual : terminalidade específica e expectativas familiares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 11/08/2009)This research had as a general objective to analyze the coherence between the legal purpose of schooling of the mentally impaired and the meanings given by the family to this schooling in the ordinary classroom of the ... -
A escolarização da pessoa com deficiência nas comunidades ribeirinhas da Amazônia Paraense
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/02/2015)In this doctoral research it is questioned: how does the education of students with special needs who attend schools in riverside communities linked to Belém of Pará system of education? The objective is to analyze the ... -
Escolarização de aluno com síndrome de Down na escola : um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 01/03/2016)Currently the Down syndrome challenge the school and educators to outline new methodologies and pedagogical practices. Consequently, the teacher is an important mediator to conception internalization, which will be ... -
Escolarização de crianças com fissura lábio palatina
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/11/2018)The Cleft Lip and Palate (CLP) are congenital malformations affecting the facial region, whose cleft or opening communicates the oral and nasal regions, causing air leak through the nose and hypernasalized voice. It is ... -
Escolarização do estudante com deficiência intelectual no contexto da educação profissional tecnológica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 09/05/2022)The learning of students with intellectual disabilities (ID) and the favors for the schooling process is not a recent discussion, but it intensified from the 1990s, when a movement of guarantee and rights of an inclusive ... -
As escolas modernas de Sorocaba: experiências de educação anarquista no início do século XX
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 05/05/2021)This work is a research on anarchist educational experiences and intended to recover the memory of four Modern Schools located in the city of Sorocaba, located in the interior of the state of São Paulo/Brazil, in the ... -
Escolas multisseriadas e os ideários pedagógicos: um estudo sobre as escolas do e no campo na região do Bico do Papagaio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/06/2018)This thesis aims to analyze the educational conceptions into teachers` practice in multigrade schools an express the main idea called Por uma Educação do Campo acording to educational policy to this modality teaching. As ... -
As escolas no campo e as salas multisseriadas no Estado de São Paulo: um estudo sobre as condições da educação escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/02/2013)In this research we tried to describe and analyze the education conditions in the rural area in the state of São Paulo, according to the historic and economic facts that produced this reality. For this reason, first we ... -
Escolas no campo: desafios e possibilidades para o ensino da agroecologia e educação ambiental em Araras (SP)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural - PPGADR-Ar, , 04/04/2014)This research discusses the challenges and opportunities for Agroecological Education and Environmental Education (EE) in two rural schools from Araras - SP. The objectives were to understand the state curriculum frameworks ...